Spänning i vardagen.

Snuffsan

Trådstartare
Igår kväll när jag och dottern står i köket och lagar middag och våra hundar samtidigt äter kvällsmat i köket knackar det på dörren. Jag öppnar och utanför står en granntjej. Jag hittade din hund på fältet säger hon och innan jag hunnit reagera har hon puttat in en jack russel i mitt hus! Definitivt inte min hund. Jag hinnar bara skrika "det är inte min hund" så ser jag svansen på hunden försvinna ut i köket. Där våra två hundar alltså står och äter.:crazy:

Som tur är hör min dotter att jag skriker och hinner fånga upp hunden precis när min ätande gamla tant-hund ska hugga den.

Under tiden har hundägaren (som bor i närheten och som var ute på sin gård då hunden följde med tjejen, sprungit ner till oss. Hon var naturligtvis förbannad och undrade varför tjejen stulit hennes hund. Ägaren och hennes andra hund var 10 m bort (på sin mark) och skrek på både hunden och tjejen, men eftersom tjejen hade mp3lurar i öronen hörde hon inget utan lockade med sig hunden.

Vilken jäkla soppa! Hur kan man bara locka med sig en hund utan att se om ägaren är i närheten! Vill inte tänka på om min tik hunnit hugga, JRn svarat och vår amris lagt sig i det hela. Märklig situation hur vi skulle rett ut vem som betalt vilka hundskador. :crazy:

Sv: Spänning i vardagen.

Jösses så sur jag hade blivit om det hade hänt mig, visst trodde väl tjejen att hon gjorde en god gärning men man frågar väl innan om det är ens hund innan man puttar in den hos någon främmande människa ? :crazy:

Nästan samma sak hände min hunds förra ägare. Hunden var lös och knatade omkring i utkanten av tomten. Då kommer det en person i bil förbi ock plockar upp den borttappade hunden. Som tur var kom han tillrätta tillslut men tanten hann ta med honom hem.

Jösses så sur jag hade blivit om det hade hänt mig, visst trodde väl tjejen att hon gjorde en god gärning men man frågar väl innan om det är ens hund innan man puttar in den hos någon främmande människa ? :crazy:

Ja det tycker jag också, klart man frågar först. Jag är dessutom ingen främmande människa, tjejen bor några hus bort och känner oss och ser våra hundar dagligen, dels då hon passerer våt trädgård till och från skolbussen, dels när hundarna prommeneras förbi hennes hus flera gånger om dan.

Hunden hon puttade in här är en vit, strävhårig russlare med brunt huvud. Min lilla är en svart-vit, släthårig DSG. Borde inte vara svårt att se skillnad. Tror knappast hon trodde det var vår amris.:angel: Mina hundar har (ta i trä) aldrig varit på rymmen och som sagt russlarens ägare var 10 m bort och skrek på tjejen.

Även om det varit min hund så får man väl titta sig omkring och se om ägaren är i närheten. Tjejen gick dessutom över russel-ägarens gård då hon plockade med hunden. Russelägaren var ute med båda sina hundar och drog nya eltrådar till hästarna och hade full koll på sina hundar.

Om min gammeltik bitit russlaren när hon kom instormande mitt i maten, och russlaren bitit tillbaka och amrisen lagt sig i, vem hade fått betala veterinär? Spännande utredning det kunde blivit. Vem hade varit ansvarig?

Om min gammeltik bitit russlaren när hon kom instormande mitt i maten, och russlaren bitit tillbaka och amrisen lagt sig i, vem hade fått betala veterinär? Spännande utredning det kunde blivit. Vem hade varit ansvarig?

Tjejen som slängde in hunden till dig.
I slutänden då.
Det hade fallit under att handla vårdslöst.
Allra minst då, antagligen även olaga tillgrepp eller t.o.m. stöld av JR och kanske även olaga intrång eller hemfridsbrott hos dig.

Människor är bra märkliga ibland.

kl

Låter nästan som ett skämt :eek: tur att det löste sig smärtfritt!
Vilket rikspucko till brud som bara norpade med sig hunden!

Hon var ju aldrig inne i mitt hus så olaga intrång tvivlar jag på. Hon hade ju inget koppel eller halsband så hon ställde hunden på min trappa och höll om rumpan på den så den inte kunde smita. När jag öppnade ytterdörren puttade hon in hunden.

Tjejen försvarade sig alltså med att hon trodde det var min hund och hon tyckte hon varit duktig. Hon är 15-16 nånting så det är inget litet barn vi pratar om.

Ja, hon lär ju inte göra om det i alla fall.

Hemfridsbrott lär det inte röra sig om förrän tjejen ombetts lämna fastigheten men vägrat. Man begår inte hemfridsbrott bara genom att gå in på en annans tomt och knacka på dörren.

Jag tror över huvud taget inte att man kan hitta någon brottsparagraf som blir gällande här, däremot skulle hon med största sannolikhet ha ett skadeståndsansvar om någon av hundarna blev skadad.

Tyckte du att det hade blivit spännande? Och poängen är att ingen kan bli ansvarig? Men ägaren till hunden som blev stulen kunde fått sin hund ihjälbiten.

Orkar inte ens svara på ditt svammel. Räcker det inte att du bråkar om den här tråden i en annan tråd på senior?

Alltså att en icke hundvan person inte ser skillnad på en strävhårig jrt och en släthårig dsg är faktiskt inte jättekonstigt. Hon såg säkert bara "en liten vit hund med fläckar" hur dumt det än låter. Precis som att folk blandar ihop labradorer och amstaffar hela tiden.

Men att fånga in en lös hund utan att ens se sig om efter ägaren. och att slänga in den hos dig så fort du hinner öppna dörren... suck! Vilken tur att det inte hände nåt iaf.

Liknande trådar

Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 441
Senast: Sel
·
Övr. Hund En liten bit härifrån ligger det en gård alldeles bredvid vägen. Inte sådär superintill man kan se ibland, men nära. Där bor det 2...
Svar
9
· Visningar
2 706
Övr. Hund Eller... vad är det med folk?? Ännu en tråd om puckade människor med hund alltså. Jag har själv varit väldigt förskonad från sådana och...
2
Svar
36
· Visningar
3 930
Senast: ebba85
·
R
Hästhantering Jag har ett äldre sto, pigg och fräch och som i hela sitt liv varit känd för sin dominans. Hon har ständigt varit ledaren i de flockar...
Svar
11
· Visningar
1 761
Senast: Qosack
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka