Spänna sadelgjorden.

eldione

Trådstartare
Hur gör ni när ni spänner sadelgjorden? Delar ni upp det i omgångar eller drar ni allt på en gång? Om ni delar upp, hur många gånger då?

Jag spänner 1-2 hål när jag sätter på sadeln, spänner ett hål till innan tränsningen, ev ett hål innan jag leder ut hästen och sedan det sista innan jag sitter upp.

I stallet där jag har min häst drar de flesta bara på med en gång. Tycker detta är lite otrevligt eftersom hästarna även alltid grinar illa då. Har inte brytt mig så mycket eftersom det är deras hästar och deras ensak men försöker framhålla att man måste spänna i omgångar om man lånar min häst.

För ett tag sedan lånade en stallkompis min häst, när de kom tillbaka från ridturen så skulle hon spänna upp sadelgjorden och då såg jag att hon hade spänt den två hål hårdare än vad jag brukar göra, det gick in i honom där gjorden satt! Jag skulle nog aldrig klara av att dra åt så hårt, och när man spänner upp så måste man ju dra åt några mm extra och när hon gör det då SURAR han(såklart det måste ju ha gjort ont!)! Altså han brukar aldrig sura i samband med sadeln, fattar inte varför folk måste dra åt så himla mycket?! Hon väger knappast mer än mig och den glider aldrig när jag sitter upp så det är verkligen totalt onödigt att dra åt så mycket! Sorry, behövde bara få berätta ur mig :devil:

Sv: Spänna sadelgjorden.

Min häst var en riktig mara när jag köpte henne vad gäller spänna gjorden. Men genom att ta det lugnt och spänna nått hål i taget har det blivit mycket bättre. Från att ha huggit och varit skitarg, har det övergått till lite ruskningar på huvudet.
Att hon dessutom är känslig i huden/pälsen gör att man får vara X-tra nogrann med att det inte blir veck/knöligt någonstans.

Anpassar efter hästen. Hästar som tycker det är jobbigt tar jag det ett hål åt gången och liksom i förbifarten medans man fixar benskydd, träns med mera. Men jag delar åtminstone upp det på två dragningar. En vid sadling och resten innan jag sitter upp. Sen drar jag ibland åt när jag har suttit upp också, av anledningen att det äår lättare att dra uppifrån om man är relativt kort.

Det får jag snällt göra i omgångar,drar jag för hårt skjuter hon rygg
det känns som man då sitter på halsen,så vi tar god tid på oss. :bow:

Delar upp och delar dessutom upp på bägge sidor. Så slipper hästen o sadeln att "dras" bara från ett håll.

Spänner jättelöst i början, drar sen ett hål åt gången omväxlande på höger och vänster sida.

sätter fast sadelgjorden i ett hål under normal hål på höger sida (jag tar av sadelgjorden helt efter ridning) och sen 4-5 hål på andra sidan (då sitter det löst) sen går jag ut till ridhuset, drar 1-2 hål, går lite till och drar de sista hålen (1-2). ungefär så

Brukar klappa hästen lite på magen innan (mest mysfaktor, tror inte det är så vansinnigt nödvändigt) och spänna långsamt 1-2 hål. Spänner ytterligare när jag har tränsat och lite till innan uppsittning. Många på ridskolan spänner ryckigt och hårt och tar i för kung och fosterland. Jag vet - jag gjorde det själv när jag var yngre och tog efter andra... Lyckligtvis fick jag en tankeställare när den absolut grinigaste ponnyns skötare spände sadelgjorden mjukt och fint - hon hade förstått att ponnyn bara var känslig och inte tjurig... Sedan dess spänner jag på detta sätt. Som tack blir jag inte biten...;)

Jag spänner först ganska löst så att sadeln ligger på plats bara. Sen tar jag lite till innan jag sitter upp.
Sen kan jag stanna och ta det ev. mer om det behövs.
Spänner på båda sidorna.

spänner löst när jag sadlar,(oftast ett par gånger i förbifarten oxå), sen en gång till innan jag sitter upp (istallet med pall) och en gång när jag suttit upp om det känns löst (på stallbacken)
Givetvis lika mycket från båda sidorna.

Jag brukar spänna 1-2 hål först, sen innan jag går ut och innan jag sitterupp. Ca 1-2 hål gången. :angel:

Jag spänner också lite i taget.
Börjar med att dra 1 hål, sen tar på ridtäcke, spänner ytterligare 1 hål, tar på reflexer, spänner 1 hål, tränsar och går ut. Spänner 1 hål och sitter upp och spänner eventuellt 1-2 hål till (och ja, sadelgjorden är lite lång och sitter högst upp på bägge sidorna..).
Spänner kanske lite väl lite i taget, men det har blivit till en rutin :crazy: . och hästen klagar ju inte :D

Något hål i taget eftersom min häst blåser upp sig så väldigt när det ska spännas. Växlar mellan sidorna. Gör nog alltid så på vilken häst jag än rider föresten. Verkar ju trevligast för hästen iallafall. :smirk:

Jag spänner oftast i 3 omgångar.
1. När jag lägger på sadeln. (fäster den bara)
2. Innan jag sitter upp.
3. När jag ridit ca. 10-15 min.

På ridskolan har vi fått lära oss att klappa lite med handen och sen ta lite i sadelgjorden, sen spänna 1 hål, tränsa, spänna igen, benskydd (om dom har några, ev lindor. Sen leda ut, spänna 1 på andra sidan och sitta upp och spänna mer om det behövs.

Spänner i ungefär 4 omgångar. En vid sadling, en innan utledning ur boxen, en innan uppsättning och en när jag skrittat fram. Tror stenhårt på detta då jag skött två hästar med ryggont som i de flesta fall surat mkt vid sadling men tod det helcoolt efter några gånger med denna metod :banana:

Jag tar något hål i taget, från båda sidor. Spänner alltså inte enbart från ena sidan. Har märkt stor skillnad på hästen sen jag började med det.
Fodervärden frågade mig en dag om hästen brukar vara sur och grinig när man sadlar och spänner sadelgjorden. Jag följde med ut och då drog hon åt sadelgjorden väldigt hårt på en gång, vilket resulterade i att min häst visade att han inte gillade detta.
Nu gör hon på "mitt" sätt och det funkar bra och hästen är nöjd och glad!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 026
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 866
Senast: Hoarfrost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama