Spanien följer Greklands väg?

landsbygdsbo

Trådstartare
I Grekland verkar det som vänsterstyret väljer konfrontationens väg, "Inga långivare ska diktera villkoren för vårt folk".
Nu vaknar vänstern i Spanien och köper samma dödfödda ide.

För om nu dessa länder dikterar villkoren de lånar pengar , finns det inte en viss risk då att långivaren ger den i att låna ut pengar.

För Greklands del innebär det ju att man måste betala kontant i Euro för spannmålen man behöver för bröd i o m att lagren är uttömda efter mars.

Men fortsätter vänsterfummeriet i Grekland, Spanien ev. södra Italien så kanske EU blir av med en del "tärande" stater ;)

Tror vi verkligen att EU kommer att "släppa iväg" något land..... Knappast... Jag tror att man kommer att hitta på någon form av lösning så nationerna med "skräpstatus" i belåningssyfte finns kvar i "gemenskapen"

Tror vi verkligen att EU kommer att "släppa iväg" något land..... Knappast... Jag tror att man kommer att hitta på någon form av lösning så nationerna med "skräpstatus" i belåningssyfte finns kvar i "gemenskapen"

Nja, att lämna EU är en real möjlighet för ex Grekland idag. Vilket inte är en otrolig utveckling om man inte accepterar långivarnas villkor. Då kommer förmodligen trycket att inte lämna ngr bidrag till Grekland vara så stort att det blir den enda lösningen.

Sedan är frågan kring Euron en annan och svårare att lösa.
En återgång till en egen Grekisk valuta skulle resultera i en hyperinflation och en kollaps av det Grekiska samhället. Så mitt scenario är att Grekland antingen lämnar EU eller ställs i någon form av offside om man inte följer ingångna avtal.

För EU som organisation så skulle jag hellre se ett eu som omfattar dagens vad det gäller öppna gränser , kultur etc och ett EU vad det gäller den ekonomiska biten. Den senare där skulle man ställa hårda krav på ett medlemskap Dels på genomskinlighet och dels på ekonomi. Där skulle man eventuellt frångå nationsgränser utan istället rikta in sig på regioner.
Områdena söder o norr om alperna + östersjö o Nordsjöregionerna.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka