Spån & Halmkostnader

Sv: Spån & Halmkostnader

Sist jag köpte spån betalade jag 44 kr balen om man köpte pallvis. Här brukar halmen kosta runt 50öre kilot . Jag bor i halland.

Betalar 49 kr/spånbal om man beställer mer än 18 st. Annars kostar dom 54 kr st. Bor i Stockholm

Jag beställde pallvis.. tror de kostar runt 45 kr då.. annars upp till 60 kr i "handeln".
Halmen betalar jag 2kr/kg för... Men jag ger endast det som "tilltug"
Jag bor i Östergötland

Jag bor i Hallands och betalar 50:-/spånbal och 4 kr/halmbal (blir inte många öre/kg)
Eller stor rundbal halm ca. 250-300kg för 150:-

Spån 56 kr, vi köper pallvis. Halm köper vi för 1 kr/kg. Jag bor i Uppsala.

Spån 47:-/bal,hemkört och avlastat,minimum en pall då.

Den lilla halm vi har,har vi fått gratis,och den enda balen vi gav hästarna i hagen i höstas betalade vi 50 kr för.(havrehalm med insådd,storbal)

Spån har jag gett ca 45 - 55:- balen

Halmen får vi gratis mot pressningskostnad. Nu blir det lite dyrare eftersom vi har valt att använda kempervagn att transportera hem halmen med så det brukar bli ca 2,5 - 3,5:- /balen. Beroende om stycket ligger nära eller lite längre bort.

För mig är det klart billigar att använda halm!!!
Kostar ca 5000:- per år.
Skulle jag använda spån skulle det kosta ca 30000 - 35000:- per år.

Jag betalar 46:- per spånbal om jag köper... Ja, nu minns jag inte riktigt.. Men 4 eller 5 pall tror jag det var.. Annars får man betala typ 67 spänn häromkring.
Halm köper jag av en bonde för 0.60 kr/kg.

Betalar inget för halmen! :)
Jag och en kompis fick "ta över" 3 st 400 kilos balar av grannbonden.
Sedan kommer en annan granne och frågar om vi vill ha några småbalar halm? -Självklart! tyckte vi och tänkte att det rörde sig om 4-5 st men det visade sig vara strax över 100 st, och det har räckt åt våra två hästar hela vintern!

Ibland har man tur! :idea:

Spåncontianer, kostnad per månad bli ingefär 120:- per häst.

1000 liter spån = 50 kronor. (Vi hämtar det i en sån där 1000 literssäck som man annars har pellets i.
Bor i norrbotten.

Spånbal 36 kr/st
Halm 0,40 kg/kg

Bor i Småland.

Spån 45kr eller 55 kr beroende på hur många man köper åt gången. Halm 6 kr balen hos grannen. Balarna väger 10-12 kg styck. Bor på Östgötaslätten...
//marti

Bor i Västerås. Betalar 40/kr bal. Utöver de 4 som ingår i stallhyran. Sällan jag behöver mer än 4 då jag har en rätt lättmockad mbox och renlig häst.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Var ligger priset på halm i dina krokar? Förra året blev det ett uselt halvår här uppe (Västernorrland) och halm blev svårt att få tag...
Svar
10
· Visningar
1 320
Senast: Fiorano
·
Anläggning Jag har fått ändrade stallförhållanden och kommer nu sköta eget stall. Jag kan dock inte förvara halm någonstans så jag måste ha spån...
Svar
6
· Visningar
1 047
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 595
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama