M

moalin

Ja, det som alla säger är proteinrikt alltså:) Vad är det för något? Är det pulver eller rinnande?

Köper man det på en hästbutikeller livsmedelsaffär?

Hur ger man det? Hur mycket?

Sv: Soya?!

Finns på Granngården. Är små flingor,ser ut som havregryn typ..
Man ger det i foderstaten, hur mycket beror på hur mycket som saknas i foderstaten.. 1-2 dl är ganska vanligt tror jag...

Hur mycket smrp är i det? Är det enda sorten som finns? Kan man blätlägga?

Brukar hästar i allmänthet tycka om det?

Denna soja stavas med j, inte med y, då är det sådan soya som man har till såser och annat.

Soja brukar ligga mellan 350 och 400 gram smältbart råprotein/kg, det finns nog fler fabrikat (märken) än det som Granngården har. Kan blötläggas om man vill, men det behövs inte!

Hur ger man det? Hur mycket?

Max 100 gr per 100 kg häst/utfodringstillfälle har jag lärt mig av Helena Handberg här på Buke.

Alltså ex. en häst som väger 500 kg får äta max 500 gr per utfodringstillfälle.

Hur mycket du ska ge beror ju på hur mycket protein det fattas. Har du ingen höanalys kan du ju omöjligt veta och får då prova dig fram succesivt.

Själv serverar jag det torrt tillsammans med den andra maten.

Jag köper mitt på en kvarn som säljer hästfoder också. Där öppnar de en säck och säljer i lösvikt om man vill.

Bör vänjas in försiktigt. :)

Senast ändrad:

knapplån
Är det någon som vet ifall sojan man ger till hästar är genmodifierad?

Troligtvis är den det. Lantmännen tex är en drivande kraft bakom användandet av den genmodifierade sojan som djurfoder. Företaget står idag för i princip all import av genmodifierad soja till Sverige.

Kan man, bör man undvika soja. Inte bara för genmanipuleringen, utan ur miljöaspekter. I Argentina skövlas under loppet av tre år skog motsvarande Skånes yta, för att bereda plats för odlingen av den genmodifierade sojan. Sojan är förövrigt regnskogens största hot. Och visst är det bakvänt. Vi importerar soja från länder där folk svälter för att det ska bli djurfoder åt oss. Sojan skulle mycket väl och hellre kunna användas/ätas av befolkningen i dessa fattiga länder.

Jag har gett soja till min häst under en lång period, han väger drygt 500 kg o fick ca 4 dl totalt per dag, Men sedan jag bytte foder till Eggersmans foder som innehåller massa protein så har jag inte behövt den. Mina erfarenheter är dock att hästarna gillar sojan och att det har goda effekter.
Mvh
C

Hur mycket kostar soja?

Om du menar sojamjöl ,eller sojaskrå heter det väl egentligen, kommer jag inte ihåg exakt vad jag ger.

Jag köper ju i lösvikt och betalar lite över 6 kr/kg. Det är i alla fall inte över 7 kr.

Kan kanske tyckas mycket men man ger ju normalt sett inte så himla mycket av det. :)

Maxgiva av soja: 0,1 kg per 100 kg häst/dag
Obs! Inte per utfodringstillfälle. Förstor giva kan leda till ett överskott med förgiftning som följd.

Maxgiva av soja: 0,1 kg per 100 kg häst/dag
Obs! Inte per utfodringstillfälle. Förstor giva kan leda till ett överskott med förgiftning som följd.

Enligt Helena Handberg här på Buke (som är mycket kunnig i foderfrågor så är det inte per dag
det gäller.

Jag ställde själv en fråga om detta i en tidigare tråd - jag trodde också det var 100gr per 100 kg häst som gällde. :)

Fick detta svar av Helena Handberg:

"Riskerna med proteinkoncentrat (alla, inte just soja bara) är om man ger så mkt i taget att en stor del av aminosyrorna inte hinner tas upp i tunntarmen så rinner de till grovtarmen och kan göra att vissa sjukdomsalstrarnde bakterier som gillar aminosyror växer till. Därför ska man ge en begränsad mängd per gång. Men det kan upprepas flera ggr om dagen.

En internationell utfodringsbibel är NRC: Nutritional requirements of horses som just utkommit i sin 6e upplaga. Ett 40tal av världens främst hästnutritionsforskare har skrivit den.
Där kan man läsa i min översättning

– ”Om man har ett grovfoder med dålig proteinkvalité kan man behöva ge 60 % eller mer av proteinintaget som koncentrat till dräktiga och växande hästar. På dessa nivåer bör man dela upp givan i 3 eller flera per dygn.”

Räkneex: en mjölkande 600 kgs märr kan förväntas behöva 1-1,2 kg smältbart råprotein. För att ta soja som exempel så kan 1 kg innehålla 320 gram. För att täcka 60 % av behovet går det då åt att par kg sojamjöl. Som alltså enl NRC alltså bör delas upp på 3 eller fler utfodringstillfällen."

Senast ändrad:

ok... Så denna märr skulle alltså käka 2 kg soja /dag? Uppdelat på fler utfodringstillfällen så klart. Fattade jag det rätt?
Läser man C.P`s bok (en gammal jag har) så fattar jag det i den som om utfodringsrek. inte är per utfodringstillfälle, utan jag fattar det som det är per dag.. Men men, det kan ju ha ändrats, vad vet jag.

ok... Så denna märr skulle alltså käka 2 kg soja /dag? Uppdelat på fler utfodringstillfällen så klart. Fattade jag det rätt?
Läser man C.P`s bok (en gammal jag har) så fattar jag det i den som om utfodringsrek. inte är per utfodringstillfälle, utan jag fattar det som det är per dag.. Men men, det kan ju ha ändrats, vad vet jag.

Ja jag tror du fattat rätt :) (Annars får Helenahandberg rätta mig om hon läser detta :))

Ja,forskningen går ju framåt och man kommer ju fram till nya saker hela tiden. Det stod ju i citatet att: " Nutritional requirements of horses som just utkommit i sin 6e upplaga." Så det borde ju vara den nyaste forskningen.

Spännande... måste försöka luska lite mer i det här!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 157
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?
  • Mens