Sortera plast?

Lyan

Trådstartare
Min hyresvärd har fixat ett sophus med sortering, men där finns bara plastsortering för hårdplast. Går inte all plast i samma behållare numera eller har jag missat något? Tänker om det är min hyresvärd som försöker slippa undan att behöva sortera allt så han inte behöver betala för ett större sopkärl eller om det är uppdelat igen?

Och för den som undrar hur min oooerhört seriösa hyresvärd (sarkasm såklart) har fått för sig att bygga ett sophus med sortering så krävdes det böter på 50 000kr och krav från kommunen för att få honom att överge sitt älskade sopberg
2021-05-21%20(3).jpeg
 
På min ÅVC skiljer man på hårdplast och mjukplast, så det är inte helt omöjligt att din kommun också gör det. Vill du veta säkert så brukar den informationen finnas på kommunens hemsida.
 
På min ÅVC skiljer man på hårdplast och mjukplast, så det är inte helt omöjligt att din kommun också gör det. Vill du veta säkert så brukar den informationen finnas på kommunens hemsida.
Tack! Jag hittade det nu när jag visste mer exakt var jag skulle söka. Det ska skiljas på hemma men slängas i samma på återvinningsstationen. Men det finns ingen soptunna för mjukplast i vårt sophus 😕
Vad pratar vi om för sortering, förpackningar? Där finns det bara "plast".
Ja precis. Jag hittade att det ska skiljas på hemma men i samma på återvinningsstationen
 
Hos oss, som har sopsortering med två tunnor och fack, ska mjukplasten (påsar t.ex.) slängas i Brännbart. Jag tycker alltid det känns fel att slänga plasten där.....
 
Tack! Jag hittade det nu när jag visste mer exakt var jag skulle söka. Det ska skiljas på hemma men slängas i samma på återvinningsstationen. Men det finns ingen soptunna för mjukplast i vårt sophus 😕

Ja precis. Jag hittade att det ska skiljas på hemma men i samma på återvinningsstationen
Nja alltså oavsett om det gäller fastighetsnära insamling av förpackningar eller på åvs finns bara kategorin plast, där lämnas alla förpackningar av plast.

Men jag vet inte hur långt din kommun har kommit med fastighetsnära insamling. Kan du få vägledning på hemsidan hos "din" renhållare?
 
Och för den som undrar hur min oooerhört seriösa hyresvärd (sarkasm såklart) har fått för sig att bygga ett sophus med sortering så krävdes det böter på 50 000kr och krav från kommunen för att få honom att överge sitt älskade sopberg

Tycker det verkar som att vissa hyresgäster är oseriösa också. Finns ju möjlighet att sortera sopor lite varstans.
 
Nja alltså oavsett om det gäller fastighetsnära insamling av förpackningar eller på åvs finns bara kategorin plast, där lämnas alla förpackningar av plast.

Men jag vet inte hur långt din kommun har kommit med fastighetsnära insamling. Kan du få vägledning på hemsidan hos "din" renhållare?

Hos oss står det uttryckligen "hårdplast" resp "mjukplast" på ÅVC, och finns det ingen tunna för mjukplast ska man slänga den med brännbart. Till skillnad från förpackningsinsamlingen alltså.
 
Är så tråkig när folk inte kan sköta sig. Har själv fastighetsnära men inte för allt så måste åka iväg ibland ändå och inte ovanligt med denna synen på plats.
20240625_003416.jpg
Här finns ingen skillnad på hård eller mjuk plast utan bara plast. Där emot så om det inte är förpackning så är det åvc som gäller.
 
Hos oss står det uttryckligen "hårdplast" resp "mjukplast" på ÅVC, och finns det ingen tunna för mjukplast ska man slänga den med brännbart. Till skillnad från förpackningsinsamlingen alltså.
Åvc är en annan sak, du ska ju inte slänga förpackningar i plastbehållare där. De är väl ändå tillför grovsopor? T ex presenning (mjukplast) eller en gammal skurhink (hårdplast).
 
Tycker det verkar som att vissa hyresgäster är oseriösa också. Finns ju möjlighet att sortera sopor lite varstans.

Ja det ser ju inte ut sådär av sig själv så att säga, eller ens med hjälp av fåglarna i den nivån.
Nej, om hyresvärden inte sköter sig så sköter sig såklart inte hyresgästerna heller, men när pappa ägde detta huset och jag extraknäckte som fastighetsskötare så hade vi två sopkärl (plus ett för restaurangen) som tömdes varannan vecka och det såg ALDRIG någonsin ut ens i närheten av som det är på bilden och på bilden hade de sex sopkärl som tömdes varje vecka
 
Tack! Jag hittade det nu när jag visste mer exakt var jag skulle söka. Det ska skiljas på hemma men slängas i samma på återvinningsstationen. Men det finns ingen soptunna för mjukplast i vårt sophus 😕

Ja precis. Jag hittade att det ska skiljas på hemma men i samma på återvinningsstationen
Plastförpackningar ska samlas in hushållsnära ocg alla plastförpackningar ska ner i samma kärl.

https://www.svenskplastatervinning.se/du-som-kallsorterar/

Och på bilden visas olaglig sophantering, bioavfall måste sorteras ut.

https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/krav-pa-separat-insamling-av-bioavfall/
 
Nej, om hyresvärden inte sköter sig så sköter sig såklart inte hyresgästerna heller, men när pappa ägde detta huset och jag extraknäckte som fastighetsskötare så hade vi två sopkärl (plus ett för restaurangen) som tömdes varannan vecka och det såg ALDRIG någonsin ut ens i närheten av som det är på bilden och på bilden hade de sex sopkärl som tömdes varje vecka
Sina egna sopor är i grunden ens eget ansvar, varför skulle en hyresgäst inte sköta sig för att hyresvärden inte sköter sig?
 
Japp. Han fick böta för det till slut
Sina egna sopor är i grunden ens eget ansvar, varför skulle en hyresgäst inte sköta sig för att hyresvärden inte sköter sig?
För om inte hyresvärden har en tumme i ögat på hyresgästerna hela tiden så är det väldigt många som ”missar” (dvs skiter i) att sopsortera, städa tvättstugan, hålla ljudet nere på nätterna osv. Inte alla, men väldigt många. Och för de som vill sköta sig så blir det svårt att göra det när hela fastigheten redan är ett katastrofområde.
”Nöjda hyresgäster är skötsamma hyresgäster” som pappa brukade säga
 
Alla plastförpackningar i samma. Däremot på ÅVC där man slänger annan plast så är det uppdelat i mjuk/hård, men det är ju stora plastgrejer och inte hushållssopor.

Hos oss står det också hårdplast på kärlet men det är för att det är ett gammalt kärl med gammal skylt. Alla plastflrpackningar ska dit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp