Sönder kliad svans!!!

S

Star_Rashi

hej min häst har fått en sårskada och har nu boxvila, han får inte gå ut eftersom flugorna sätter sig direkt i såret och det går inte att linda om eftersom det bara åker av hela tiden.

Han tycker självklart att det är super tråkigt att bara stå inne så nu har han börjat klia sönder sin svansrot, det finns liksom inge hår kvar, och det för bli skav på rumapn oxå.

Någon som har något tips på hur jag kan skydda svansen eller få honom att sluta??

Sv: Sönder kliad svans!!!

Skaffa snabbt som ögar ett eksemtäcke, och skydda såret och svansen.
Läste att det börjat säljas Benevix, som är helt fantastiskt, eftersom det både är skyddande och lite uttorkande för såret, och flugorna ogillar det.
Annars brukar det funka att tvätta rent med ljummet vatten och tvål. Sölja supernoga (annars kliar det ännu mer) , låta torka helt, och sen lägga på Aloe-gel, som finns på Granngården.
Lägg bara inte på något som svidet på såret ;) Tex salvor innehållande trätjära.

Var sitter såret? fungerar det inte att sätta "snöggplåster".
Förra året fixade min pålla ett relativt stort sår under magen, tycktes vara ömöjligt att skydda tills jag fick info om snögg. Det var lätt att sätta fast och satt mycket bra i pälsen. Nästan för bra.
Använde det som en barriär runt såret är jag kunde tejpa fast kompresser som skydd för flugor.

Var sitter såret? fungerar det inte att sätta "snöggplåster".
Förra året fixade min pålla ett relativt stort sår under magen, tycktes vara ömöjligt att skydda tills jag fick info om snögg. Det var lätt att sätta fast och satt mycket bra i pälsen. Nästan för bra.
Använde det som en barriär runt såret är jag kunde tejpa fast kompresser som skydd för flugor.

Vad är snöggplåster och var får man tag på det?

Mvh Mia

Vad är snöggplåster och var får man tag på det?

Mvh Mia

Jag köpte min rulle på veterinärkliniken.
Vad det är... Det ser ut som skumplast (heter det så) knappt en cm hög rätt luftig skumplast men väldigt klistrande sida. Man sätter inte detta direkt mot såret utan låter det vara hål där såret är. Om jag minns rätt så stod det i instruktionen att man skulle lägga kompressen underst. Man jag gjorde tvärt om eftersom Snögget satt så bra att det var svårt att ta bort och göra rent. Dva jag lät snögget sitta kvar så länge det satt bra och tog bara bort kompresserna som satt ovan. Tyckte det blev jättebra eftersom såret fick det riktigt luftigt där under.

Hittade tillverkarens websida. http://www.snogg.no/...Animal
Jag har för mig att det jag har heter Animal Polster.

Du kan prova att smörja svansroten med Helosan salva eller Baby olja. Min häst har eksem och då smörjar jag henne med Baby olja och det funkar jätte bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en islandshäst på 11 år och förra sommaren så upptäckte vi att han har fått sommarexem. Vi började behandla så gott vi...
2
Svar
23
· Visningar
4 539
Senast: linda93
·
Utrustning Min häst har ovanan att stå och luta rumpan mot bakdörren när han transporteras vilket innebär att svansen blir helt masakrerad...
Svar
6
· Visningar
2 251
Senast: Undret
·
Övr. Katt Har inte "vågat" skriva innan för att jag varit rädd för att det ska vara dålig diagnos på kisse. :( Iaf, börjar från början...
Svar
11
· Visningar
7 636
Senast: cirkus
·
F
Utrustning NU behöver jag hjälp. Snart finns de inte mkt svans kvar vid svansroten. Kör med ett vanligt svansskydd,sånt som man fäster i en...
Svar
16
· Visningar
1 246
Senast: Kaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka