sömtryck?

M

Miloni

Vad är det för symptom för det? Min häst har nämligen sen han skoddes sist haft värme till och från i den hoven. Han är inte halt och ömmar ingenting. Han har även fått snösulor på sej.

Kan det vara sömtryck han har fått tro? Hur länge vågar man vänta på sånt här? Är det värme imorrn också så ringer jag hovis.

Borde dom inte halta vid sömtryck? Eller vad är vanliga symptom? Jag har letat men hittar inga direkta svar.

Sv: sömtryck?

När vårt fullblod hade sömtryck så haltade han inte men när man vände honom så såg man att det var nåt fel, han likson limpa till när man vände, ömmade. Han var inte varken varm eller halt annars.

Har hästen platta sulor eller tunna sulor? Har ni snö eller lera?

Det KAN vara snösulorna också, jag har fått ge upp ha det, för platta, tunna sulor på hästarna och kanalen trycker på sulan.

Sömtryck så prova knacka på alla söm och se om du får reaktion,d et kan avslöja ibland.

Och ring hovslagaren, h*n är den som bäst kan bedömma genom att komma ut och titta på hästen.

Han har väldigt "normala" hovar, sulor om man kan säga så, lite lite åt det platta hållet kanske.
Vi har bara lera här just nu, men jag har varit noga med att göra rent så jag tror inte det kan ha fastnat något.

Jag ska prova att knacka på hoven och se om han reagerar. Han är nämligen långt ifrån halt, känns fräsch och fin, rör sej bra och vänder bra. Har testat att vända snävt och hastigt men det är inget han reagerar på.

Nu idag var båda hovarna normala värmemässigt men det är ju väldigt från och till det där med värmen.

Jag har försökt att ringa hovis men inget svar än så länge, är det väldigt akut om det är ett sömtryck? Med tanke på att han inte reagerar nånting på det och går bra på alla underlag. Hovis kan nämligen vara svår att få tag på ibland.

Du är säker på att det inte bara är den naturliga värmereaktionen då? Värmen varierar ju över dagen på friska hästar. Har hovarna känts 'ljumma' eller 'heta'?

Om han inte haltar eller ömmar oavsett vad du hittar på och värmen försvunnit kan det ju varit ett sömtryck som 'lugnat' sig, då behöver du ju inte göra någonting.

Det som jag reagerat över är att just ena hoven är/var betydligt varmare än den andra som vid dom tillfällerna varit iskall. Dom brukar vara ganska lika varandra värmemässigt. Det är väl det som jag reagerar mest på. Har verkligen försökt att se om han ömmar någonting men jag har inte märkt något.

Så ett sömtryck kan försvinna efter hand? Eller iallafall inte märkas av efter ett tag? Då kanske det inte är så extrem panik om jag inte får tag på hovisen just nu.

Ja, om sömmen 'bara' ligger och trycker emot, så kan det lugna sig och gå tillbaka efter ett litet tag. Sömtryck är ju just när sömmen ligger för nära och trycker på vävnaderna.

Okej, då kanske jag ska avvakta ett litet tag och se hur det utvecklar sej. Om värme och allt försvinner. Ska iallafall höra vad hovis tycker för säkerhetsskull.

Det kan mkt väl vara snösulorna. Se till att hålla rent så inte grus mm hamnar inunder. Fullblodsfötter akn känna sånt.

Det finns ponnygrips med en mkt tunnare o mindre ring, som funkar lika bra.

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
2 021
Senast: Meglio
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 157
Senast: Bison
·
Hästvård I ett försök att inte bli hysterisk undrar jag om eta erfarenheter av sömtryck? I onsdags blev min skodd, red ut en kortis på torsdagen...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 420
Senast: Kiwifrukt
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 197
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Västeråsträffstråden
  • Låna ut pengar?