Sommarexem!

Z

Zeroo

Hur vet man om en häst har sommarexem? Vad är dom första symptomen?

Sv: Sommarexem!

Hästen kliar sej mer än normalt, det bildas som små "bubblor" i hårbotten vad jag vet..

Sv: Sommarexem!

manen och/eller svansen skavs bort och det blir som tjocka valkar i huden där taglet suttit, till slut kan det bli öppna infekterade sår. även andra delar på hästen kan bli skavt och pälsen försvinner fläckvis, sedan kan även där bli öppna sår.

på dom exemhästar jag haft så har alltid manen och svansen rykt först, sedan har huvudet, halsen och korset blivit kalt och sårigt. har prövat alla möjliga "krämer" och "kurer" men tycker att det igentligen bara är exemtäcke och reg. bad i hexocil som hjälpt. har pållen haft väldigt mkt. klåda har vet. skrivit ut teldanex.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
443
Senast: Mearas
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
362
Senast: Malva1978
·
Hästvård Vi har en ponny som visade hälta när den togs in från hagen. Ställdes på box ett par dagar och visade ingen hälta när vi tog ut den. På...
Svar
5
· Visningar
1 004
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka