Sommarbete...

F

Fatima

Nu är det så att det börjar bli höst, men hästen jag rider går fortfarande ute på bete. är det bara jag som tycker det är lite länge för ett sommarbete.. Det börjar bli kallare på nätterna och det blåser mycket. Hur länge brukar ni låta era hästar gå ute? :bump:

Sv: Sommarbete...

Mina hästar går ute fortfarande dygnet runt. Fast betet är slut, så jag fodrar dom med kraft foder och hö som när de är uppstallade. de får lite mer hö nu än när de är uppstallade. Jag tycker det är skönt att ha hästarna ute så länge det går.

Så länge som det finns gräs i hagarna, och de har något slags skydd (träddungar, skog etc.) så kan de gå ute. Däremot kan det vara läge att stödfodra, eftersom näringsinnehållet i gräset inte är det bästa längre. Men det märker ni ju förhoppningsvis på hästen om den börjar falla ur.

Det kan också vara bra att ha koll på om den verkar frusen när den blir blöt, men de flesta hästar klarar sig nog än så länge.

Våra hästar har förresten gått in redan av olika orsaker. En del ägare vill ha dem inne (helst jämt... ;) ), min häst får fruktansvärt ont i ryggen om hon blir kall och så betalar vi "automatiskt" högre stallhyra fr.o.m 1/9... Ibland får man kompromissa när man bor kolektivt, men jag tror absolut att flera av hästarna i vårt stall skulle klara sig mycket bra ute ett tag till.

Senast ändrad:

Själva KYLAN tål hästarna jättebra så länge de har en normal päls och är ej klippta.

LITE regn skadar inte heller då pälsen skyddar så att de inte blir blöta intill huden... Pälsen innehåller bland annat en slags FETT så att vattnet till att börja med lägger sig PÅ den och inte kommer in så att hästen blir kall.

MEN vid ihållande regn blir hästen GENOMVÅT intill huden och då blir hästen KALL. Om det dessutom BLÅSER så blir det ännu kallare för den!
Regn o blåst är det värsta, inte KYLA.

Sen är det också beroende av vad de går i för HAGE också? är det en stor hage med träd o buskar (eller annat skydd) och massor med MAT (gräs o växter) så klarar de sig bra.
En enformig, mindre hage med lite att äta gör att de står STILLA mer och har inte tillräckligt att tugga på som värmer dem,..

Våra går ute än så länge, både för deras skull och för våran... Men snart blir det installning!

Vi som har ett bra höstklimat här på ön,torrt och ljumt länge,har haft hästarna ute fram till november vissa år.Så länge det inte blåser och regnar mycket samtidigt får de vara ute dygnet runt.
På höstarna har de hunnit vänja sej vid att vara ute ,det är mycket känsligare på vårarna vid för tidiga utsläpp.
Har man stora bra hagar med mycket naturligt skydd har de det bäst ute tycker jag.

Mina går ute ännu. Får snällt vara ute tills nya bebisen kommit. Vill gärna att de kan vara ute fram till oktober då jag tänker stalla upp några. Stödfodrar med hö sedan någon vecka tillbaka. Det växer fortfarnde i hagarna ;)

Även mina går kvar på betet. En unghingst som ska visas på premieringen får komma in nattetid för att inte sätta värsta vinterpälsen samt ett fruset halvblod.

Nej, jag tycker inte alls att det är länge. Min häst kommer in lagom till den 1a oktober och det tycker jag är något tidigt. En del år har hästarna kommit in i mitten av november. Gräset växer ännu, men gräset har kanske jättebra näring så det gäller att stödfodra med både kraftfoder och hö. Klarar hästen av att vara ute så ska de ju helst få vara det. Tror inte att alla hästar gillar att stå i en box alltid. Men det är från häst till häst. Jag har en shettis och en nordis så de är nog bättre rustade än en arab eller ett fullblod.

Ute dygnet runt, året om, förutom vid extrem kyla/väderlek. Det är min paroll, förutsatt att hästen trivs med det (vissa hästar diggar det hr med stall).

Mina två går ute än men har stått inne två nätter pga storm och ösregn + att grannens kor har varit på rymmen. Kändes säkrare att ta in trollen den natten.

Avviker lite från er andra. Har haft mina hästar inne nästan hela sommaren. Först på grund av skyfallet som var i Juli sen på grund av alla myggen. Jag skulle bli glad om någon mer ville stalla in så att jag kanske skulle få sova någon helg.. :smirk:

hästarna släppes dynget runt i maj någon gång och togs in på nätterna för första gången i början av veckan. En pållen älskar stallet och den andra älskar att vara ute så vi vet inte hur vi ska lösa det riktigt... Vi har stödfodrat i drygt tre veckor, nu får dom 4 kilo lucern och 4 kilo hö varje dag. Det är inte mycket gräs kvar, knappt något alls. Jag tycker man ska ta in hästarna när det börjar bli kallt på nätterna och det sämre vädret drar in. Ni har säkert hört hur det stormar på nätterna och jag tycker det är elakt att låta hästarna gå ute då, även om dom harr vindskydd och så.
Självklart är det olika med tanke på vilken ras hästarna är och hur tåliga de är... så länge hästen trivs med att gå ute, inte fryser och har tillräckligt med mat kan de ju gå ute :p

Våra hästar släpptes ut i slutet av maj. De får gå ute ett tag till dygnet runt men har börjat lägga på ett tunnt regntäcke på nätterna. Vi har stödfodrat med hö i ca 1 vecka, finns knappt något gräs kvar alls nu. När det blir sämre väder, mer regn, så får de komma in.

Våra hästar går fortfarande ute, fast det börjar kännas lite väl höstigt nu. Men egentligen är det ju inte kallare än vad det är på kvällarna i juni när man släpper ut dem och då är de ju vana vid att vara inne på nätterna så de är ju bättre rustade nu när de gått ute mer än tre månader. Dock har våra regntäcken nu och det har inte varit några problem. Såväl två araber som halvblod och Quarter, alla trivs bra! Vi tar nog in dem 1 oktober.

Våra hästar går ute bortsett från ett par som har tagit in sina. Men de andra kommer få gå in nu till helgen eller början på nästa vecka..
Nu tycker jag att det har börjat bli lite kyligt på kvällarna. Jag vet att hästar klarar sig men mitt sto är ganska känsligt så.. Hon huttrar ganska lätt om det blir för kallt.
Men betet det v'äxer fortfarande och det finns gott om gräs i deras hage. Men det verkar som att de tycker höet är godare för hon kastar ner näsan i höet när hon kommer in.. Det verkar mumma nu när man har levt enbart på gräs en hel sommar.
:) :)

Våra hästar går ute dygnet runt ännu men får mat ungefär som vanligt. Det är väl snart dags för "stallhästarna" att sova inne på nätterna, men shettisarna och unghästen ska gå på lösdrift och kommer alltså vara ute även i vinter, men har skydd att gå in i.

/ Maris

Jag har en shettiskille och han får gå ute så länge som möjligt. Han har gått på lösdrift förut så han är van att gå ute. När han väl börjar stå inne så kommer han få kraftfoder inne på morgonen och höet ute så att han får vara ute så länge som möjligt.
Hästar klarar ofta mer än vad vi tror, så jag är bara glad så länge han får vara ute på nätterna...! Jag vet dock att det är individuellt från häst till häst.
//Z

Min häst går ute dygnet runt med regntäcke. :smirk: Det finns inte mycket bete kvar utan de äter hö och kraftfoder ute. Min häst har varit ute sedan 31 maj och kommer vara ute så länge vädret tilllåter.

alla hästar som finns i stallet jag är inkl min egen blir rätt irreterade när det regnar om det inte är 20 grader varmt annars blir de jättesura och kinkiga mot varandra.. vissa springer runt som dårar om det även blåser lite när det regnar.. även om de både hade bete och hö i hagen (men inget skydd)
så vi har lagt på täcke nu de senaste dagarna om nätterna och igår började vi ta in dom på kvällen.
Vi har oxå stödutfodrat hela sommaren med hö och lite kraft eftersom vi inte haft så mkt bete pga grässjukan som gjorde så vi fick stänga ena stora beteshagen..

Annars börjar vi stödutfodra om det finns tillräckligt bete i början på september med hö för betet tappar fort näringen i augusti, vilket märks på hästarna, plötsligt har de nästan tappat hälften av sommarhullet när augusti är över..

MIn häst å de andra i stallet går fortfarande ute, men ska in snart blir nog i början av oktober. De stödfodras med hö men äter inte upp nåt av d typ..vill bara ha gräs! Iaf min korsningsponny, hon har nog aldrig ätit så mycket gräs som nu verkar det som...Har ´haft henne i 2 veckor.. Men de har mycket skog å verkas trivas så bra så..

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka