Sommarbete/vintervila

Y

Yellow_Dino

Om tråden ligger fel, Flytta den.

Om man har en häst och tävlar /tränar/ tycker om att rida på sommaren, kan man då ha hästen på sommarbete bara 4veckor eller 3 veckor, och sen en vila på ca 4-5veckor på vintern? såklart han ska gå på sommarbete, men om han lätt äter upp sig och det finns en risk att han får fång, kan man då ha honom så? Våran ridskola har ett jullov, ett vinterlov, höstlov och sen sommarbete bakom stallet då de har ridläger. kan man följa deras schema då? låter det bra?
nu ble de en massa frågor, men hoppas ngn kan svara...

Mvh / Sara

Sv: Sommarbete/vintervila

Du kan i princip lägga din hästs viloperiod när du vill. På sommaren är det dock vanligt och skönt för både häst och ägare att hästen kan gå ute och äta på betet. Vila andra tider på året innebär ju ofta att en del av dygnet står hästen sysslolös i sin box, inte lika mysigt som att gå runt i en grön hage med kompisarna. Min förra häst brukade vila 2-3 veckor på sommaren och från lucia till nyår på vintern. En yngre häst kan dock behöva längre vila på sommaren då det ofta är tillväxtperiod då.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 573
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 696
Senast: ainasoja
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 779
Senast: axel
·
Hästvård Kan redan nu varna för långt inlägg, tror jag, men ska försöka korta ner historien så mycket som möjligt... Har haft min häst i 6 år...
Svar
15
· Visningar
4 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka