Som ni vet (iaf de flesta) träckfråga

Sv: Som ni vet (iaf de flesta) träckfråga

Kan det vara Micro Balans du brukar använda? Jag använder det till min och har varit fri från kolik hela vintern! :smirk:
/Starling

Låter som om hennes mage påminner om en av mina hästars, min får dock även anfall av gaskolik. Kokta linfrö är det bästa (blir inte alls samma effekt av de peletterade enligt min vet) dock tycker jag att du ger för lite. 1 dl är lite även till en häst som inte har problem. Min får 4 dl om dagen och vet har sagt att det kan ökas upp till 5 dl/2 ggr per dag alltså 1 liter.. Min får 2 dl morgon och 2 dl kväll. Sadan får hon vetekli vilket är mkt lindrande för magen och förebygger att de blir uppblåsta. Minimalt med kraft foder till en sådan häst och absolut aldrig pelleterat foder utan bäst är typ vanlig havre i små mängder (Min som tävlar högt i klasserna får 1 kg per dag). Något som jag lade till i vinter som faktiskt gav positiveffekt var krafts lucern hackat strå tror att just växttråden i detta är mkt bra för magen. Sedan viktigast av allt blöt all mat rejält skall vara lite soppa över det. Något jag gjorde när hon hade jobbigare perioder var att alltid se till att hon kom ut en stund efter att kvällskraften var given. Ca en halvtimme efter att hon ätit upp så ut med hästen en 5-10min i lina, trava och är hon frisk nog (vet inte vad det var för fel på din häst?) så även galopp vill hon busa så är det det bästa sätter fart på tarmarna. Det farligaste som finns på sådana här hästar är att de rör sig för lite rörelse hjälper dem att transportera ut gaser och träck.

Jag håller med gylle!
Hon får snarare för lite linfrön, och jag skulle komplettera med vetekli och betfor (som många verkar onödigt skeptiska mot - men det är ett bra lösande foder för krångelmagar) för att hjälpa magen. Undvik pellets överhuvudtaget till en sån här häst, främst för strukturens skull.

Med tanke på hennes problem i vintras och att hon verkar känna obehag av detta (gräver om boxen tex) så skulle jag betrakta hennes mage som en krångelmage som behöver hjälp tills vidare. Jag tycker att hon ska få hyfsade mängder lösande fodermedel såsom linfrö, vetekli, betfor (och såklart ett bra stråfoder) varje dag, det finns ingen anledning att minska på dessa eller ta bort dem om magen fungerar bra när hon får dem. Olja som en del nämnt är nog inte fel till henne även om det inte har så stor effekt i tarmen, linfröolja är bra tex eller rapsolja, vill man ha olja för att "smörja tarmen" så är det bara paraffinolja som gäller (den tas inte upp).

Hon får
havrecross morg. 1,8 dl - kv. 1,5 dl
betfor morg. 2 dl torr innan blötlagd - kv. 2 dl
på morg. ca 2dl skållad linfrö - kv. 1 dl
Hösilage

I vintras fick hon lucern hackat strå men inte nu
Nu finns det lite att äta i hagen

har vetekli och ska nu börja med det oxå,, men hur mycket?

Hon aktiveras 6 d/v lugnt eftersom hon är nyligen igångsatt efter nästan 1 år i vila.

Parafin olja...........bra för hårda magar

Senast ändrad av en moderator:

mysko skrev:
Hon får
Hösilage

Hon aktiveras 6 d/v lugnt eftersom hon är nyligen igångsatt efter nästan 1 år i vila.

Min har oxå haft en viloperiod på mer än ett år pga skada. Men skrittas nu ung 30 min - 60 min om dagen.

Men min får mycket mer mat.

9 Kg Hö
1 l lusern *pelletrerad* ska upp i ett kg vilket är lika men ung 14 dl
1 kg havre
0.5 dl mineral
b vitamin

Och ändå så är hon lite tunn.. Blir inte din en smalis???

Smal :eek: hon är en riktig tunna :crazy:
jag skäms :o
testmapp013.jpg

hon har ca 10-11 kg hösilage, vill hellre ge stråfoder så magen får arbeta
B-vitamin har hon oxå

Hur mycket kli ska man ge??

mysko skrev:
hon har ca 10-11 kg hösilage, vill hellre ge stråfoder så magen får arbeta
B-vitamin har hon oxå

Hur mycket kli ska man ge??

Ohhh vilken billig häst... min kostar en förmögenhet i drift... du kan ju tänka dej vad hon kostar när hon e i kondis... bara höt kostar 2,80 kg.

Kli har jag ingen erfarenhet av... Men jag vet att man ger parafinolja till hästar som haft kolik eller som har väldigt lätt att få det.. Kan köpas på apoteket

ja det var inget billigt hö :eek: jag gav när jag hade hö mellan 1.10 - 1.50 hemkört och upplastat på logen :D
Nu har jag gratis silage av en kompis men får från vintern som kommer ge ett kompispris.

Hon är mycket piggare nu när jag minskat på kraftfodret och ökat silaget + att hon har blivit lite smalare :banana:

Så tunn är hon inte :angel:

Njäe då va det lite mera tunn a än tunn :angel: ;)

Lindaslycka skrev:
Njäe då va det lite mera tunn a än tunn :angel: ;)

:rofl: jag lovar att inte berätta vad du skrev om henne nu när hon ska få sitt lunchhö vid 13. :angel:

hehe va bra :rofl: enligt henne har hon säkert bara lite överflödig päls som sticker ut så eg så är hon en smäcker och väldigt vältränad häst *faktiskt* ,,,Du kan ju hälsa iallfall att hon har en söt rumpa :D

Lindaslycka skrev:
hehe va bra :rofl: enligt henne har hon säkert bara lite överflödig päls som sticker ut så eg så är hon en smäcker och väldigt vältränad häst *faktiskt* ,,,Du kan ju hälsa iallfall att hon har en söt rumpa :D

Precis så är det nog ;) ska hälsa det :D

mysko skrev:
Hon får
Hösilage

Jag hade faktiskt provat att byta ut betforen mot kli, det har jag fjort på min med mkt bra resultat. Betforen kan reta slemhinnan om de är irriterad i mage/tarm (enl min vet) och jag tycker faktiskt att min är bättre sedan jag tog bort betforen. Jag tycker gott att du kan ge lite hackat strå blir bättre struktur på maten då.
Mitt förslag är.
Morgon:
Havre
0,2 kg vetekli (med den sorten jag har 7,5 dl kan dock skilja)
2 dl linfrö
1-2 liter hackat strå (ca 0,15 - 0,3 kg)
Rejält med vatten i så det blir lite soppa.

Kväll
Havre
0,2 kg vetekli
2 dl linfrö
1-2 liter hackatstrå
Vatten

Blanda om maten ordentligt blir mkt snällare för magen när man har hackat strå i.

Denna foderstat hade jag provat om jag var du, funkar som sagt på min med liknande mage. Och slarva inte med att röra på henne gärna en kort stund varje kväll om möjligt för att underlätta tarmrörelserna.

OK & :bow: för förslaget till fodermängd :D

Ska testa och se.

Har inte velat ändra så mycket i.o.m att magen inte varit bra utan har gjort små med ökade förändringar under en lång tid.

Hur länge håller sig lucernen i påsen om den är öppnad??

Av vad jag har förstått så håller den sig länge. Frågade just om det då det var hål i några av balarna när jag köpte dem. Men tydligen håller det som vanligt hö är inte vacumpackad som typ silage utan bara förpackat i plast för att det inte skall bli så torrt. Men blötar man så spelar det ju ingen roll om det har torkat.

gylle skrev:
Av vad jag har förstått så håller den sig länge. Frågade just om det då det var hål i några av balarna när jag köpte dem. Men tydligen håller det som vanligt hö är inte vacumpackad som typ silage utan bara förpackat i plast för att det inte skall bli så torrt. Men blötar man så spelar det ju ingen roll om det har torkat.

:bow: tack för svaret

mag-tarm i en vit burk finns på granngården fungerar mycket bra på magkrånlare .Kan det va det du menar?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka