Som ni vet (iaf de flesta) träckfråga

mysko

Trådstartare
har min häst varit sjuk och är på bättringsvägen men har fortfarande lite svårt med bajseriet ibland
Hon blir hård om magen + uppblåst + gräver i boxen under natten och alltid kommer det ut ett träck som är som en fotboll :eek: (hur hon kan få ut det fattar jag inte)

Hon får linfrö + örtmedel, jag aktiverar henne nästan varje dag i skritt & lite trav men vad mer kan man göra :confused:

Kan det vara så att det tar en sabla tid för tarmen att återställas efter att den varit utslagen?

Så här ser träcket ut :o ja jag fotade det idag och det var faktiskt ett litet träck om jag jämför vad hon klämt ut :eek:
Men hon har aldrig gjort sådana här högar innan hon blev dålig
Det kanske är normalt men jag har aldrig sett ett träck så stort ;)

http://img.photobucket.com/albums/v470/scodi/testmapp004.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v470/scodi/testmapp002.jpg

Sv: Som ni vet (iaf de flesta) träckfråga

Hon har fått fil hela vintern då magen varit helt kass och ger nu efter nedtrappning endast 1 dl linfrö (förut 3-4 dl ) + ett örtmedel (glömt namnet)

Men ren olja har jag inte gett,,, vilket är bra isf?

att det ska rinna igenom lättare plus att återfetta insidan av tarmar m.m
hade det på min foderhäst när han hade baron gruff en tarminfektion

Du behöver inte ge olja om du ger linfö.. samma effekt... men du bör nog inte ge sådana mängder av linfrö...

byt ev. hö mot hösilage på sikt... släpp ut på bete så fort det går...

Min häst har väldigt känslig mage och när hon är dålig brukar jag ge henne nånting, som jag för allt i världen inte kommer på vad det heter just nu. Men det finns att köpa på lantmanna en vit burk med röd text. Det har fungerat väldigt bra på min tjej iallafall. Åh! Vad heter det??

pallas_athena skrev:
att det ska rinna igenom lättare plus att återfetta insidan av tarmar m.m
hade det på min foderhäst när han hade baron gruff en tarminfektion

:o jag menade vilken olja ska jag välja ;)

Virrpannan skrev:
Du behöver inte ge olja om du ger linfö.. samma effekt... men du bör nog inte ge sådana mängder av linfrö...

byt ev. hö mot hösilage på sikt... släpp ut på bete så fort det går...

OK, men är 1 dl mycket??
Jag har bytt till hösilage sen 2 mån tillbak och då blev hon bättre :D

Hon kan inte gå ute så lång tid än eftersom hon är på väg tillbaka till livet och behöver vila en hel del,, det blir inte förrän i slutet av Maj förhoppningsvis som hon kan det.

SkorpSmulan skrev:
Min häst har väldigt känslig mage och när hon är dålig brukar jag ge henne nånting, som jag för allt i världen inte kommer på vad det heter just nu. Men det finns att köpa på lantmanna en vit burk med röd text. Det har fungerat väldigt bra på min tjej iallafall. Åh! Vad heter det??

Tänk, tänk ;)

Nä jag kan inte komma på just nu. Ska se i stallet imorgon om jag hittar nån gammal burk. Annars kan du ju gå in på lantmanna och titta efter en liten vit burk med röd text på. Det är alltså samma bra saker som i fil fast mer koncenterat om du förstår.. Undrar om det inte hette nå med bio i början. He he. Du blir nog inte nå klokare av mitt dravel va? :smirk:

pallas_athena skrev:
herregud vad har vi för olja,jag e så van att bara köpa den :o tror det är majsolja

;) ja människan är ett vanedjur :D

OK ska jag ge det ist för linfrö? blir det inte väldigt kladdigt med båda :angel:
Vilket är bäst linfö eller olja?

:D och så är jag trött så det hjälper till att fatta nada :angel:

Ja kolla i morgoon du så ska jag skriva upp och kolla medlet...

:bow: :bow: :bow:
Till er alla för svaren ska se vad som blir bäst för henne..

Är det ingen som tycker att träcket är väl stort :D eller är det lite normalt? Vill bara veta eftersom jag aldrig har sett såna fotbollar innan :o
Jag förstår att hon har ont och det måste ju vara jobbit att ha en sån knöl i tarmen som stoppar upp flödet?

Olja är inte alls lika bra som linfrö...

Linfrö smörjer tarmen men jag rekomenderar dig att köpa pelleterat linfrö då det är ett himla jobb med att koka och kladda varje dag...
Pelleterat linfrö en näve om dagen till stor häst.. i ditt fall kanske en liten näve morgon och kväll.. Linfrö smörjer hela tarmen.. oljan verkar inte alls på samma sätt.. den fungerar inte ens enl. min vetrinär. Jag har tidigare gett olja...

Jag har en halv säck med linfrö så den får duga och det är inte jobbigt at fixa det :D jag har vattenkokare i sadelkammaren som jag använder.

Men är 1 dl för mycket då??

Hmm, sånadär har mina också titt som tätt....det är ju bara att det är lite blötare och inte ramlar isär som bollar....får hästen hösilage, eller finns det gräs den stoppat isig?? det där tror jag inte du behöver bekymra dig för alls.....

Nej jag hade inte beskymmrat mig om inte hon hade vänt upp & ner på boxen de nätter som det ligger sådana + större.
Hon är hård & uppsvälld i buken dagen innan och är allmänt grinig på kvällen.
Hon hade ju stora magproblem i vintras och jag håller nu järnkoll på magen så den inte ballar ur igen

Om hon varit som vanligt hade jag inte reagerat + att jag inte orkar med att hon skulle bli sjuk igen och det pga att JAG inte kollade hennes tillstånd.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka