S

svintana

En shettlandsponny som jag sköter har problem med solexem. Han bär ett exemtäcke från tidigt på våren till sent på hösten. Men på något vis kommer solstrålarna ändå åt och då kliar det för honom. Han har inga träd i hagen men han rullar sig tills han får sår. Finns det något man kan göra?

Jag har en lösdriftshall och när hästarna går i den hagen på sommaren så står de gärna inne på dagen när det är soligt och riktigt varmt. Här kommer de också undan de värsta insekterna.

Jag har själv en exemhäst, vet inte exakt vad det är han inte tål. Tror att det är en kombination av knott och gräs, han mår i alla fall bättre på magert bete. Han har klarat sig bra i sommar när han liksom din häst gått med exemtäcke sedan tidig vår. Han kliar sig dock ändå, men inte alls som innan. Pälsen är blank och fri från skorv, manen är lite tovig efter att han kliat. Jag brukar smörja med Nylanders hästkräm för att lindra. Har också använt aloe veraprodukter.

Vill du inte ställa in honom under de soligaste timmarna så kanske en lösdrift eller ett vindskydd med tak kan vara till hjälp.

Lycka till
Piggy

Jag tror inte att det är soleksem, utan eksem orsakat av knott eller andra insekter, eller kanske pollen eller någon/några växter på betet.

Så vitt jag vet, är allergi mot svidknott den vanligaste orsaken till eksem. Eksemtäcke hjälper ofta delvis, genom att göra hästen svåråtkomligare för insekterna (och hindra att hästen kliar upp sår). Att hålla hästen ren är också viktigt - jag tvättar min eksemhäst med grönsåpa i man och svans ca var 10:e dag under sommaren, och det tycker jag fungerar bra. Någon typ av mjukgörande hudvårdsprodukt är också bra - jag använder Nylanders hästkräm, men det vinns även andra preparat som Ökozon och Aloe Vera. Insektsmedel kan också behövas - jag använder RB86, som fungerar hyfsat.

Att låta hästen kunna välja om den vill vara inne eller ute är också ett bra alternativ - ofta väljer de att gå in när insekterna är som värst och solen är som starkast...

Jag använder Clerasil mjällschampo, nylanders och MD-hästdeo min kliar sig men inte så han får sår.

De flesta hästar som får klåda i man och svan, har intolerans mot bitande insekter. Dessa hästar kan även med stor sannolikhet vara allergisk även mot annat, fast vad får man då ta reda på genom ex.vis en pricktest.

Ofta hör man uttrycket att en eksemhäst mår bäst på magert bete, för det finns inga belägg alls.
Snarare magert bete= liten ansamling av insekter, grönt bete = stor ansamling av insekter.

Insekter trivs i lagom fuktig miljö, magra beten är ofta torra både i strå och mark.

Förutom täcke, kan man även stalla in under den tid som insekterna är som mest aktiva. Ett effektivt insektsmedel som sprayas varje dag, gärna 2 ggr per dygn.
Bra smetmedel är, AVS 14 som även är klåddämpande. Men det finns en lång rad till med krämer, lotion och oljer som funkar fint på detta.

Be veterinären ta ett skrapprov. Det gör enkelt med ett rakblad som skrapas vid manen (eller vart man nu vill ta provet). Skickas på analys och någon vecka senare får man svar på om det är eksem eller annat. Kostar ett par hundra men det kan det vara värt.

Åh, ett sådant prov tog dom på min pålle med eksem. Han hade inget eksem enligt provet, det känns tillfredställande att veta att det INTE är eksem när han kliar sig. :angel:

Han har klarat sig bra i sommar när han liksom din häst gått med exemtäcke sedan tidig vår. Han kliar sig dock ändå, men inte alls som innan. Pälsen är blank och fri från skorv, manen är lite tovig efter att han kliat.

Jag håller ju på att få mina första praktiska erfarenheter av exem med den kallblodstravare jag rider ca en gång i veckan. Han har hela våren haft rasp som blivit bättre men inte gått bort helt och funderingarna om exemhäst har funnits. Det är hans första sommar hos nuvarande ägare och han har i stort sett verkat OK på "dygnetruntbete" bortsett från att han fått stora "bullar" av bett. För två veckor sedan såg manen rätt sliten ut några cm närmast manken och kommentaren var förstås att han börjat klia av den.

När jag var ute igår hade han skorviga mansår en dryg dm framför manken och hela hovskäggen bak fulla med krustor. Men det som gjorde mig lite förbryllad var att han hade skorvor i mankanten hela vägen UNDER manen och att de lossnade med tagelstrån. Dessutom verkade det vätska lite under dessa. Kanten på den manfria sidan var OK.

Detta är väl lite som frågan om hönan och ägget, men om han får vätskande sår under en okliad man så är det väl såren som orsakar kliandet och inte kliandet som orsakar såren men kan hindra dem från att läka och göra dem värre?

Som jag sa är detta nytt för mig och jag är nyfiken på om det stämmer med era erfarenheter och om man möjligen kan ha någon nytta av det när man väljer behandling. (Förutom att vara noga med insektmedel under manen de timmar han går ute...)

Symptomen på "din" häst låter som sommareksem, och då troligtvis orsakat av insektsallergi, om det nu är så att han får stora reaktioner av insektsbett.

Insektsmedel bör du ha över HELA hästen - det är inte säkert att den har blivit biten precis där det kliar, utan eksemet är en reaktion på något hästen inte tål. Det kan alltså vara så att hästen blivit biten t.ex. i skapet (där huden är tunnare och "blodsugarna" lättare kommer åt), men reagerar genom att klia sig i manen.

Eksem brukar ofta ge ett "moment 22" om det hunnit gå för långt, dvs först kliar det och av kliandet blir det sår - såren kliar och då blir såren värre, och så eskalerar det.

Bäst är att försöka använda insektsmedel och smörja in man och svans i förebyggande syfte, om man vet att man har en eksemhäst, och alltså inte vänta tills det brutit ut för mycket.

Första symptomen på eksem, förutom att det kliar, brukar vara stora, flagiga mjäll, skorv och krustor (som ev. vätskar) i man, svans och under magen. Då är det dags att börja göra något, och gör man det kanske man slipper sår och avkliad man!

Var också noggrann med att hålla hästen ren - det är ju extra viktigt om man smörjer med någon salva, eftersom det då lättare fastnar smuts. Grönsåpa rekommenderas som rengöringsmedel!

Det är just det där att skorvor och man lossnar UTAN att det verkar klia som gör mig lite förbryllad. Raspen verkar inte klia ett dugg och manen kliar där det är sår men de nya krustorna verkade inte klia alls. Mest kliade det under hakan, men där var det några bettsvullnader med småsår i "bithålet", som det blir på "alla" hästar.

Jag har funderat en stund till. Hur stor betydelse har värmen? Hans exem blommade ju upp stax efter att det blivit sommarvärme och under manen är det väl aningen varmare än på den manfria sidan? Det är ju en kallblodstravare så det är fortfarande väldigt mycket man även om det faller en del just nu. Eller är det kanske så att någon missat insektmedlet ett par dagar för att det ska bli en så dramatisk skillnad?

Eftersom vi misstänkte exem innan är vi inte särskilt förvånade att han reagerar utan i så fall snarare över att han klarat sig så länge med väldigt små symptom.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025