Soleksem i karlederna?

T

Tinnitus

Mitt 14-åriga ridponnysto får lätt mugg som är väldigt svårt att komma tillrätta med. Förra sommaren fick hon mugg i en karled. Behandlade med olika traditionella medel som inte hjälpte. Hade receptbelagd salva, Celeston Valerat med chinoform, var jättenoggrann med att hålla benen torra och rena osv men muggen gav inte med sig. Tillkallade veterinär som tog prov för odling, vilket visade sig vara rikligt med någon typ av tarmbakterie i sparsam blandflora. Man resistensbestämde och hästen sattes på antibiotikakur, sprutades i 8 dagar, men inte hjälpte det mot muggen. På eget bevåg provade jag med Fucidin Comp örondroppar och detta tog till slut bort muggen som då hade pågått i nästan 8 månader.

Två mån senare, i början av maj fick hon ett litet återfall av mugg i samma karled. Varför detta bröt ut förstår jag inte, för vid denna tiden var det torr väderlek och hon var helt ren och torr om fötterna alltid. Hon hade börjat beta lite gräs vid denna tiden och det var soligt. Fick bort muggen även denna gång med Fucidin Comp örondrp. Nu är muggen på väg tillbaka, denna gången i höger karled fram men det finns tecken på att det ska bryta ut även på vänster fram igen. Det blir en liten svullnad mitt i karleden innan det går hål, ungefär som en liten kudde. Vädret är soligt och varmt, hagen torr med kort gräs, hon står inne (kutterspån) på nätterna och är alltid torr och ren om benen.

Har börjat fundera på att muggen beror på betet och solen, men veterinären jag hade i vintras anser inte att mugg har "inre" orsaker. Hästen har både ljus och mörk hud i karlederna, tunn päls och knappt något hovskägg sommartid. Hon kan få lite eksem på mulen sommartid. Tilläggas kan att hon hade fång för 3 år sedan och jag begränsar betet, eftersom hon är känslig. Är det någon som har erfarenhet av liknande muggproblem? Tacksam för råd och tips.
 
Sv: Soleksem i karlederna?

Testa "Anti Fungi"..kommer från Equiterapi.com. Tror det ska finnas uppgifter om återförsäljare där.

Min pålle har haft någon slags "svamp" i ansiktet och tappat pälsen där. Inte så himla fint, precis..
Nu tvättar jag ordentligt med tvättsvamp, torkar torrt med ett gäng handdukar och smörjer in med Anti Fungi på en stor bomullstuss. Det tar tid, men det hjälper..han börjar se riktigt snygg ut nu !!:banana:

Som jag fattat det hela så är det uppbyggt på örter, och det kan ju vara bra att hitta något som funkar på det. Visst är medicin bra, men ibland kan det bli för mycket..
 
Sv: Soleksem i karlederna?

min häst är vit i karlederna på bakbenen och förra året brände han sig rejält, det blev stora sår som inte gick bort förren jag började smörja med solskydd och vädret blev "sämre" då läkte det ihop direkt. i år kommer jag att smörja på solskydd så fort han börjar bli lite torr i karlederna.
 
Sv: Soleksem i karlederna?

Min häst är vit på alla 4 och har samma problem varje sommar. Vet. trodde att det kan vara allergi mot något han äter under sommarperioderna. Han tål inte kraft grov för då får han samma problem. Min vet. skrev ut en salva som heter celeston valerat med gentamysin. Den funkade jätte bra! Har ochså haft problem med solsveda och det hjälpte med helosan sol eller vanlig solkräm 40faktor till barn utan parfym som finns att köpa på oriflame. Smörjes typ 2-3 ggr per dag.
 
Sv: Soleksem i karlederna?

Prova Alosin. En hovsmörja man kan ha till skorv, kronränderna, lädervård.
Smörj ganska ordentligt och gör det varje dag.
 
Sv: Soleksem i karlederna?

Jag har exakt samma problem som du med min häst. Jag har slagits med mugg (eller vad det nu är) i 1 & ett halvt år nu. Muggen blir värre alt. kommer tillbaka så fort det börjar bli varmt ute & solen skiner. I år har jag bara smörjt med Helosan sol o det har fungerat väldigt bra hittills så även jag har börjat fundera på om det kan vara soleksem eller nåt sånt.
 
Sv: Soleksem i karlederna?

Hej!
Tack för alla tips! Jag ska testa med solskyddskräm.
 
Sv: Soleksem i karlederna?

Vårt ena sto har återkommande sommarmugg. Behandlas med Hibisrub och socatyl. Socatylen har ju den fördelen att den är vit och sutter kvar, kanske lite soldämpande?
 

Liknande trådar

B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 074
Senast: Korven
·
Hästvård Jag har ju tidigare skrivit lite här om Novans mugg. I fredags beställde jag en veterinär för att titta på den. Veterinären tyckte inte...
Svar
13
· Visningar
1 523
Senast: fragansia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sytråden del 4
  • Vilket recept söker jag?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp