Sojamjöl?

juvelen

Trådstartare
Har ett varmblodssto som har svårt för att gå upp i vikt.

Hon äter:
2½ kg Fibergi Elit
1 kg havre
100 g Super-G
25 g steel joint
B-vitamin, E-vitamnin.
Fri tillgång på hösilage med smb.r.p på 60 g och MJ på 9.

5 år, ca 170, vet inte hur mycket hon väger men hon är tunn.
Hon tränas för trav.

Har funderat på att börja ge sojamjöl till henne.

Hur mycket soja brukar ni ge era hästar?

Sv: Sojamjöl?

Det får man ju räkna ut så att det passar in i foderstaten. Man kan inte bara säga "jo jag brukar ge 500gram så det kan du också göra" :crazy: . Det ska anpassas till foderstaten och till individen.

Du har ju redan en kvot på 6.6 i silaget så inte behöver du väl ge mera protein? KAN hända att du behöver ge MER av både MJ och protein men rent spontant tycker jag inte det verkar vara proteinbrist iaf.

vi hade en distanshäst i stallet som fick kopiösa mängder mat,både kraftfoder och grovfoder, som inte gick upp i vikt.
foderrådgivarens tips var att dra ned på grovfodret, då det tog så mycket energi för hästen att äta så mycket hö. döm om vår förvåning när hästen på kort tid blev i perfekt hull! kanske något att fundera på när det gäller hästar i hård träning?

Dåligt skrivet av mig, jag tänkte mer så att man inte överdoserar.

Hon äter hösilaget ute dåligt så jag tror inte att hon äter så många kilon per dag. Gav tidigare 2 kg lucern hackad strå, men det blev så stor mängd så hon kanske blev mätt och åt mindre grovfoder.

Med soja tänkte jag mer protein i mindre volym så att hon inte känner sig mätt och äter mer grovfoder.

juvelen skrev:
Dåligt skrivet av mig, jag tänkte mer så att man inte överdoserar.

Hon äter hösilaget ute dåligt så jag tror inte att hon äter så många kilon per dag. Gav tidigare 2 kg lucern hackad strå, men det blev så stor mängd så hon kanske blev mätt och åt mindre grovfoder.

Med soja tänkte jag mer protein i mindre volym så att hon inte känner sig mätt och äter mer grovfoder.

Maxgivan är ju 100g/100kg kroppsvikt så allt upp till det kan du ju ge. Men var EXTRA försiktig med invänjningen av soja i foderstaten... det är så starkt.

Ta reda på hur mycket smrp sojan innehåller. Jag använde Hippo soja nu i vinter och de rek max 50 g/100 kg häst. Då ligger deras smrp på 410 g/kg. Andra fabrikat innehåller runt 380 g.

Thora skrev:
Ta reda på hur mycket smrp sojan innehåller. Jag använde Hippo soja nu i vinter och de rek max 50 g/100 kg häst. Då ligger deras smrp på 410 g/kg. Andra fabrikat innehåller runt 380 g.

vad innehöll den i mj då? (hippos alltså)

Jag skulle nog hellre ge betfor eller foderolja, dvs mer energi istället för protein.

Du kan ha alldeles rätt!

Till trådksparen:

När jag räknade på din foderstat så får jag det till 132 MJ och 893 smbrp om jag räknar med att han äter 10kg TS av silaget (tar för givet att de höga värdena du angav var i TS). Du skrev ju att han inte äter så mycket trots fri tillgång så det kanske stämmer med ca 10kg TS då (ca 12-15kg beroende på TS halten).

893/132 ger en kvot på 6.7. Den är alltså redan högre än rekommendation. Han får troligtvis sitt proteinbehov tillgodosett!
Det som han verkar behöva är MER ENERGI /fett.
Olja kanske skulle passa bättre? Soja är nog inget alternativ.

Vissa hästar behöver högre kvot Smrp/MJ för att hålla sig fina, min systers häst en vbl travare på 20 år i lätt arbete, går nu på en kvot 7,5 och detta är första året han inte tappar något öht.
Har provat höja enbart MJ samt både MJ/Smrp, det hjälper för stunden sen rasar han igen.

Han får ett mkt proteinrikt hö med kvot 9, uppblandat med "normalt" hösilage med en kvot på 5,6. Utöver detta får han 2 kg Grund för att peta upp energin.

Foderstaten ligger nu på runt 95 MJ vilket han alltid legat på men med en kvot på 6,2-6,5. Dock har han ofelbart tappat på vårkanten när han legat på detta.
Höjde kvoten i höstas med hjälp av ett mycket bra stråfoder och vips, han har inte tappat ett uns.

Om någon är nyfiken ser hela foderstaten ut som följande.

5 kg hösilage
4-5 kg hö
2 kg Krafft Grund
Runt 0,2 kg Betfor
+ mineraler, B-vitamin, vitlök

Hon får linfröolja.

Jag vet inte vad TS är på hösilaget men det är inte blött.

Hon fick tidigare 2 kg havre men hon var lite snurrig så jag provade ta bort ½ kg och det blev bättre.

Álin skrev:
Vissa hästar behöver högre kvot Smrp/MJ för att hålla sig fina,

Ja jag vet men jag har lärt mig av HH att det kan fungera bättre med en LÅG kvot till svårfödda och en hög kvot till lättfödda. Förklarningen till det är att svårfödda behöver ju så oerhört mycket energi (MJ) att proteinvärdet blir skyhög om man också har en hög kvot. Lättfödda ska ha så lite MJ att de riskerar däremot att få för lite proteinbrist om de bara ligger på en kvot på 6.
Tyckte att det lät vettigt!
MEN det är ju individuellt, har man märkt att en häst funegrar på en kvot, oavsett vilken, så ska man ju hålla sig till den.

juvelen skrev:
Lucern är ett grovfoder...
//marti

Okej, intressant. Det har jag aldrig tänkt på faktiskt. Kanske därför min häst är så fin, hon går på 63 MJ och kvot 7,8 (av höet alltså).
Hon är väldigt lättfödd och jag trodde hon skulle bli lite rund av det bra höet vi fick i år, men hon är typ perfekt :)

Hej! Jag gav min häst (fullblod 163cm lätt typ) majsolja på rek. av vet, när han var för mager. :smirk:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 272
Senast: MissOnly
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 559
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama