Sockerhalten i gräset

R

Rikkan

Kan man mäta eller på ngt vis ta fram sockerhalten i gräset?
Är det en liknande process som höanalys, nån som vet ?

:confused:
 
Analysfrågor ligger på Gammeln han vet, om han orkar svara, han är mest ute o barnslar sig på senior men det har väl med åldern o göra.
Ett problem kan vara att sockret fortsätter att omsättas från det du tagit provet tills det analyserats.
Varför?
PL
PL
 
:rofl:.......Ja jag kan ju inte var överallt men en liten fågel "viskade" lite snällt i mitt ena öra
 
Ja, du kan lämna in ett prov för enbart sockeranalys (WSC) på labb. Kostar ca 300kr, sen måste man även bestämma Ts kostar ca 100kr, kanske moms tillkommer också. Kruxet är att du måste vara mycket noggrann med ditt prov så att du inte förlorar socker under tiden som provet är på väg till labb, då är risken stor att du får fel resultat. Bor du i närheten av ett labb sköter du leveransen själv av ditt prov. Ta ut det prov du vill analysera, lägg det i en plastpåse. Lägg sedan provet i en kylväska innehållande många kylklampar och åk till labbet. På labbet ber du dom att ta hand om detta PÅ EN GÅNG. Ring i förväg så att dom är förvarnade. Inte låta provet stå nån stans medans dom tex dricker kaffe eller lunchar.......

Har för mig att jag gått igenom tillvägagångssättet här en gång :). Det är ganska mycket moment som ska till innan man får ett resultat på pappret. Sen finns det även en annan metod där du kan bestämma vilka olika sockerarter och hur mycket av dessa som finns. Den görs sällan och är mycket dyr :crazy:
 
Jag har också för mig att du redogjort för detta tidigare, men tack för att du gör det igen.
:)
 
Om du ska ta ut ett prov för WSC i VÄXANDE GRÖDA för att kontrollera sockerhalten så ta aldrig någonsin provet på förmiddagen, inte heller om grödan är blöt, inte heller en molig dag. Har du haft några molniga dagar på raken så väntar du med att ta ditt prov tills du har haft minst 2 dagar med sol. Provet tas på sena eftermiddagen/tidiga kvällen och läggs därefter i frysen.

Jag ville bara briefa dig detta så det inte blir nåt galet, det kostar ju trots allt pengar att analysera......
 
Kommer inte att skicka eftersom jag har så långt till labbet att det förmodligen har möglat eller torkat innan det kommer fram.... :smirk:
Men tack ändå!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Är intresserad av hur ni gör med era ponnysar som inte går på 24 t-bete. Jag har mina på gräs ca 1 t om dagen, utöver detta får de hö; 3...
2
Svar
31
· Visningar
3 028
Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
624
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
1 374
Trädgård & Växter Jag har i två år (!) försökt köpa en viss sorts lite gammaldags frö till ett torktåligt vallgräs som heter Foderlosta (Bromus Inermis)...
2
Svar
34
· Visningar
2 454
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp