Sockerhalt i grovfoder

MonteRose

Trådstartare
Det är ju sagt att till en fångkänslig häst så ska grovfodret inte innehålla mer än max 10 g socker/kg TS.

Men varför använder man detta mått? Är ju milsvid skillnad i sockerintaget om hästen får 8 kg eller 16 kg.

Skulle man inte kunna räkna ut en maxgräns för g socker/kg häst i stället?

Skulle man kunna tillåta sig ett högre sockerinnehåll om man ger lite mindre hö?

Sv: Sockerhalt i grovfoder

Man måste ju självklart räkna ihop allt socker hästen får under ett dygn. Det hjälper ju inte så mycket om grovfodret innehåller lite socker om man sedan ger kilovis med kraftfoder som innehåller massor med socker.
Orsaken till varför man vill att det ska vara lågt är ju för att man räknar med att hästar ändå äter grovfoder till den största delen och att man ev. kompletterar med kraftfoder eller koncentrat som då också har lågt sockerinnehåll.
Endel hästar reagerar negativt på grovfoder som innehåller högre andel socker nästan oavsett hur många kilon de får men varför det är så vet jag tyvärr inte. Våran arab som var IR och hade cushing hade ju inga problem med att få flera kg mer hö (med lågt sockerinnehåll) medans 1 dl betfor (ej ursköljd) utlöste ett fånganfall. (Detta var givetvis innan första fånganfallet hade kommit, innan jag visste att han var IR och att han hade cushing. Jag skulle ju aldrig ge betfor som inte var mycket väl sköljd till en häst som är IR.)

Om man får spåna lite så tänker jag mig att koncentrationen av socker ska vara så låg som möjligt. Det borde ju ge en mindre höjning av blodsockret om man ger 10% socker än 20% i ett svep.

Nej, det viktiga är hur stor påverkan på blodsockret fodret har.

Hur många gram socker det blir per dag är eg helt oväsentligt, skulle man använda en sån metod vore det fritt fram att ge hästen 1 liter melass till lunch om höet hästen fick under resten av dagen bara hade 5 % socker....

Och tvärtom, blandar man i några äppelbitar i 2 kg betfiber så har ändå måltiden ett mkt lågt sockervärde. Det är exakt så fodertillverkare går fram när de gör pellets med låg sockerhalt, de mixar ingredienser som för sig kan ha en för hög sockerhalt med ingredienser som har en väldigt låg sockerhalt.

Svarar alla tre.

Men om man har en häst med fångrelaterade problem så ger man inget foder alls med högre sockerinnehåll än 10 g/kg. I min frågeställning ingår ingen stärkelse eller högsockerprodukt alls.

Den totala mängden spelar ingen roll (förutsatt att hästen inte blir fet).

Det är fortfarande det hästen äter här och nu som är det viktiga.

Det enda som händer om du ger mer/mindre hö är att hästen riskerar bli fet eller magrar. Har höet för högt sockerinnehåll för den hästen så kan man inte påverka det genom att ge mindre, det är blodsockerstigningen som är farlig.

Så svaret är nej, du kan inte ge ett hö med högre sockerinnehåll om du minskar rationen.

Men om du, som sagt, blandar det helt med något med mindre socker, tex halm, så skulle procenten socker i måltiden givetvis sjunka. Dock förutsätter det att det är helt jämnt blandat och att hästen äter ett halmstrå för varje höstrå. Plockar den ut höet och äter det först så hjälper det inte.

Det enda man kan göra med hö som har för hög sockerhalt (vilket det ofta har....) är att blötlägga det noga.

Svarar alla tre.

Men om man har en häst med fångrelaterade problem så ger man inget foder alls med högre sockerinnehåll än 10 g/kg. I min frågeställning ingår ingen stärkelse eller högsockerprodukt alls.

Du menar väl 10% inte 10 gr för det är 1%?

10 % av kg TS är lika med 100 gram socker / kg TS.

Det vill säga om hästen äter 10 kg TS så får den också i sig 1 kg socker!

Vill du veta per kg foder får du räkna om hur mycket socker det blir per kg foder beroende på hur mycket TS är!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 704
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 176

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka