Socker i müsli?

Lella

Trådstartare
Ja, nu undrar jag lite över det, i dagens kraftfoder finns det ju socker i olika mängder och olika former. Pellets görs ofta av melass, både kraftfoder, lusern och mineraler. Biotin är väldigt sött i smaken, alltså utgår jag från att det innehåller socker. Betfor hör också det till gruppen.

Nu är det så att det har visat sig att min ponny troligen är överkänslig för socker, kom fram till det med stallägaren igår. Jag köpte honom för 5 år sedan, 1a sommaren fick han mugg på alla fyra, ett ben läkte aldrig. Det ena benet blev ett år senare till två, och två år senare till fyra. Inget hjälpte, veterinärerna skrapade sig i huvudet och skrev ut salvor, tog hudprover..

Förra hösten slutade jag ge ponnyn biotin, mineralerna böts ut mot alger och pelleten mot havre. Vips så rök muggen, det lilla som blev gick lätt att behandla. Sen här för en vecka sedan började ponnyn äta betfor, tog det en par dagar och så hade han 2 ben öppna igen. Jag slutade ge betforen och problemet försvann.

Nu till saken. Hur är det med müsli? Innehåller det melass? Jag tänker främst ifall jag inte får tag i havre (bönderna kan vara väldigt knepiga ibland). Jag har inget intresse att prova mig fram då det gäller ett problem som hängt med i 4 år och som nu gått bort.
 
Sv: Socker i müsli?

Man får läsa innehållsförteckningen.
De flesta färdigfoder innehåller, tyvärr, melass.
 
Sv: Socker i müsli?

Müsli brukar innehålla mer melass än pellets. Ge rena fodermedel och tex lusern finns utan melass.
// Linda
 
Sv: Socker i müsli?

I princip allt hästfoder och alla tillskott innehåller melass alt är sockerrika. ^^ All müsli brukar vara tillsatt minst 5% melass för att binda ihop den och förhindra damm samt ökad smaklighet.

Varför skulle du inte få tag i havre? Finns ju på alla foderaffärer? Om det nu vore så att det blev slut på all havre så kanske din häst klarar sig på bara hö också? :)
 
Sv: Socker i müsli?

Om bönderna är knepiga så finns ju havre hos varenda foderförsäljare.

I övrigt säger jag som de andra - det mesta som är till häst är sockrat i någon form. Undantagen är 'rena' fodermedel, t ex spannmål då, och lucern finns melassfritt, soja är sockerfritt etc. Men tom de musli som är framtagna för fångisar/sockerkänsliga hästar så dyker det upp socker i en eller flera versioner (melass, betfor, hög andel äpplen/liknande). 99% av alla häststillskott och mineraltillskott är sockrade med. På kohyllan däremot ser det bättre ut,.

MEN - jag är inte såå säker på du behöver vara paniskt rädd för socker, dvs det är 'hela boven'. För GROVFODRET kan innehålla höga mängder socker, gräs kan innehålla rakethöga mängder socker osv. (Det går att analysera sitt grovfoder om man kan veta). Sen kan det ju vara så att totalsockret blir för högt med 'extra' ovanpå grovfodret.

Vill du kan du göra ett hyfsat enkelt test. Muggen kom tillbaka när han fick betfor. Ta betforn, en hink och så blöter du upp betfor i överdrivet mycket vatten - ju mer dessto bättre. När betforn svällt häll bort vattnet (som är brunt), och skölj sen betforn i durkslag eller liknande tills sköljvattnet är klart. Nu har du lakat ur sockret och ÄR det just sockret ska hästen trots att den äter betfiber sluta få problem igen. (Alltså om du vill leka detektiv och se om det är just sockret eller något annat =))
 
Sv: Socker i müsli?

Visst vet jag att det mesta som växer innehåller socker i någon form, så jag är inte helt skräckslagen för det ;) Och en viss mängd verkar han ju tåla, den mängden som finns i grovfodret, havren och algerna. Men om det sedan tillsätts i "konstgjord" väg verkar det uppkomma problem, såsom pellets, müsli, vissa biotintillskott och betfor.

Vad korkad jag är, har inte alls tänkt att man får tag på ren havre från foderaffärer, de säljer ju mest blandningar av det ena och det andra :o

För tillfället tänker jag leva vidare på det jag vet, fått veta här och hålla sinnena i funktion ifall muggen uppkommer igen, den verkar ju komma inifrån. Om det sen beror på för mycket socker, starka mineraler eller annat lär ju ska komma fram med tiden :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 004
Senast: Shaggy
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 003
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 260
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 577
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp