Snygga träns! Vart finns de?

Jate Volim

Trådstartare
Ja, jag skulle vilja hitta ett snyggt träns att ha när jag rider dressyr men inget jag tittar på varken på nätet eller i butik.
Mina krav är:

* Det ska vara svart eftersom dressyrsadeln är svart
* Helst ha mässingbeslag men jag kan tumma på det
* Ha tygelhakar vid bettet och spännena ska regleras i nacken, ÄVEN nosgrimman!
* Remontgrimma eller aachen kvittar, jag skiftar mellan dessa och får ändå byta då och då men helst remont då jag använder det mest
* Det går bra med ett kandar om man kan plocka loss ena sidostycket utan att det blir fult
* Rundsytt eller ej kvittar
* Strl Cob

Det går ju att beställa från de dyraste märkena (OS, Döbert, Passier m.m.) men jag är inte riktigt beredd att lägga de pengarna just nu. Helst ska det kosta runt 1500 men jag kan betala lite mer om det är vad som krävs. De allra dyraste märkena känns väl exklusiva till en unghäst och jag vill gärna spara de pengarna tills det är dags för kandar.

Har ni några tips? Jag ger snart upp!

Mvh Jate Volim

Sv: Snygga träns! Vart finns de?

Jag hade beställt ett handsytt. Har bara handsydda träns och tyglar till mina hästar. Kommer aldrig köpa ett "färdigt" igen! Du kan ju få de handsydda precis som du vill och lädret och arbetet är i högsta klass och kommer hålla en evighet! Jag har t.o.m gått kurs i att sy själv men det var för svårt så jag låter proffsen göra det. Man får ju inte göra reklam så PM'a mig om du vill ha hemsideadress. :)

Det beror på vad man vill ha. Men från ca 1300 kr för huvudlag och nosgrimma tror jag. Men som sagt, det beror på vad man vill ha. :)

Blir det inte klumpigt om spännena till både sidostyckena och nosgrimman ska sitta i nacken?

Nejdå, det behöver det inte bli :) Jag upplever det nästan tvärtom, att tränset blir mer stilrent utan allt plåtter :o

Jag tycker inte om att ha spännen på sidan av hästens huvud och de flesta träns reglerar bara sidostyckena i nacken = de går bort för mig. Finns enstaka där även nosgrimman regleras där men då har de oftast andra brister. De lite dyrare kandaren har t.ex. ibland en sådan här lösning men det känns trist att köpa ett kandar för ca 5000 kr till en unghäst som ännu inte tävlats. De pengarna lägger jag hellre när det är dags för kandar på riktigt :)

Mvh Jate Volim

16326658.jpg

Mitt förra träns. Vet dock inte om det finns längre, köpt på hööks iaf. :p

Annars har prestige (och alla de märken du tog upp me) alla spännen i nacken tror jag, finns iaf som kandar...

Senast ändrad:

Haha när jag såg bilden som Horse_power la in så insåg jag varför det inte blir klumpigt med alla spännen i nacken....era hästar har inte fluff-man som mina! :D Där finns det liksom inte plats för en massa spännen, och dessutom hade manen förmodligen bara trasslat in sig...
Men jag håller med om att det verkligen är snyggt utan alla spännen på sidorna!

Min kompis ar detta träns med till sina ponnys med ponnyfluff man ;) Man får ställa in det innan sen funkar de jättebra :D

Fiint :) Tyvärr finns det inte kvar. Prestige har jag inte kikat på. De märkena jag nämnde har ofta spännet till nosgrimman på sidan av huvudet och det sabbar hela grejen enl. mig. På vissa kandarmodeller finns alla spännen i nacken men det känns som sagt trist att lägga närmre 5000 kr på ett kandar till en unghäst som ännu inte har tävlingsdebuterat.

Tack för tips :) Om du vill sälja ditt träns någon gång så kan du ju skicka ett pm :D

Mvh Jate Volim

Eftersom det redan finns en tråd om träns så tänkte jag fråga om någon vet var man får tag på ett rundsytt träns? Har ett rundsytt kandar och det köpte jag av en i stallet som hade ett och skulle inte ha kvar det. Jag har funderat på att ta i sär det som ett träns men insett att det blir bara jobbigt då jag börjat varva med träns och kandar även om det dröjer tills jag kommer tävla på kandar...

Rundsydda träns finns på många ställen! Vill du handla på nätet blir det inte svårt att få tag i. Vilken prisklass letar du i? Alla dyrare märken har rundsydda varianter (Döbert, OS, Passier). Men även Schockemöhle, Hubertus, Kieffer m.fl. som är lite mer i mellanprisklass. Jag tror att även German Line, Knight och Globus kan ha rundsydda modeller men är inte helt hundra. Googla på märkena så får du säkert massa träffar!

Lycka till!

Såg att Globus hade ett svart aachenträns med spönnen på nackstycket. såg tyvärr inte om det vad hakar vid bettet och tror spännena var i silver.

Okej, tittat lite många träns är snygga, både klassisk och rundsytt!
Vet du om de finns att få tag i sverige eller måste man köpa från holland?

har tyvärr redan sålt det, men min kompis har ett likadant som hon inte använder längre, fast tror det är i cob....

Ja, jag skulle vilja hitta ett snyggt träns att ha när jag rider dressyr men inget jag tittar på varken på nätet eller i butik.
Mina krav är:

* Det ska vara svart eftersom dressyrsadeln är svart
* Helst ha mässingbeslag men jag kan tumma på det
* Ha tygelhakar vid bettet och spännena ska regleras i nacken, ÄVEN nosgrimman!
* Remontgrimma eller aachen kvittar, jag skiftar mellan dessa och får ändå byta då och då men helst remont då jag använder det mest
* Det går bra med ett kandar om man kan plocka loss ena sidostycket utan att det blir fult
* Rundsytt eller ej kvittar
* Strl Cob

Har ni några tips? Jag ger snart upp!

Mvh Jate Volim

Ett tips som jag kom på är att du kan ju kolla på islandsträns?
De har spännena nästan alltid i nacken, även till nosgrimman.
Finns gott om svarta träns med mässingsspännen.
Långt ifrån alla har de stora blaffiga spännena.
Finns många modeller som inte bara är en platt läderbit om det nu inte är det du vill ha förstås.
Islandsträns är i regel alltid i stl Cob
Dock är det oftast remont men det går att finna med engelsk nosgrimma, men det kanske duger?

Liknande trådar

Utrustning jag letar efter både träns och kandar men hittar ingenting jag verkligen vill ha, jag har ingen lust att lägga flera tusen på både träns...
2
Svar
27
· Visningar
5 716
Senast: Hedwig02
·
Träning Jag blir tokig snart. Av en händelse så råkade jag klämma fast nosgrimman i boxdörren (vanlig med acceengrimma) och ha sönder denna för...
Svar
13
· Visningar
1 548
Senast: Mandaga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka