Snygg i träns utan nosgrimma? Inspiration sökes.

tapeten

Trådstartare
Halloj,

Här kommer en ytlig efterlysning på inspiration till hur hästen blir snygg i träns utan nosgrimma! Min häst går utmärkt att rida utan nosgrimma, vilket ju inte är ett problem utan jättebra. Däremot är det ett "problem" att det ser så FULT ut. Hon ser mer ut som russen på ridskolan på mitten av 90-talet gjorde, än den snajdiga ridhäst jag tänker mig att jag har... Min häst är förstås finast i världen men har nog objektivt sett inte ett jättevackert huvud :angel: (oregelbunden bläs som går lite hit och dit + långa öron), så det är tyvärr inte som att avsaknaden av remmar i ansiktet bara framhäver hennes naturliga skönhet.

Nu söker jag inspiration till hur jag ska lösa detta livsavgörande problem. Om ni har bilder på era hästar när de är snygga i träns utan nosgrimma så släng gärna in dem!

((Har spanat lite på barockträns som ju ofta har diverse dekorationsgrejer på sidostyckena också, men det kanske kommer att se helt lustigt och utklätt ut med tanke på att vi i övrigt bara har vanlig "engelsk" utrustning?))

Tror också det handlar om betraktarens ögon och samt en vana av att man nästan ser nosgrimmor överallt på hästar. Det blir väl lite tommare. Jag själv rider utan (förutom på hopp- och terrängträningar) och tycker också att det är finare utan :) Kanske skulle funka med ett mer utsmyckat pannband? Finns ju vissa som tar upp en större yta.

Bild på min häst när han är snygg utan nosgrimma:
IMG_8515.jpg

Jag rider utan nosgrimma när jag har stångbett och med nosgrimma när jag har tränsbett. Men jag har alltid nosgrimman väldigt löst spänd, så den är mest för syns skull.

För övrigt tycker jag det är snyggare att ha bara en nackrem och ev pannband, om man ska ha utan nosgrimma. Träns med käkrem utan nosgrimma ser verkligen inte snyggt ut. På bilden ovan har jag nackrem och pannband, ingen käkrem, ingen nosgrimma, men det är ju lite svårt att se.
Här är en bild där man kan se bättre, men det är ju inte utan nosgrimma eftersom det är bettlöst, men själva nackremmen, utan käkrem, syns ju tydligt:
11903991_10205771543620165_9214891343830514899_n.jpg

Jag tycker Fröken Häst är väldigt fin utan nosgrimma, speciellt i det här tränset, ett brunt Schockemöhle Boston med klinkerspannband. Överlag tycker jag att det är finast om man har ett fint pannband om man tar bort nosgrimman. Jag använder alltid nosgrimma annars men har den bara löst, finns ingen anledning att dra ihop munnen på henne. Bilden är från i somras när hon hade en bula precis där nosgrimman sätts, då tog jag av den ett tag.

Det är ju klart bättre att kunna rida utan nosgrimma och snyggare om du frågar mig. Blev faktiskt lite imponerad av ryttaren på hoppEM som red utan nosgrimma (minns inte vem han var), inte för att det gick så bra för honom, men för att han "vågade" gå mot strömmen som allt som oftast menar att man "måste" ha nosgrimma, vilket ju Lotta Björe så fint fastslog som kommentator.

Här kommer bilder på min älskade häst (rip), det är bara ett enkelt svart träns med bortplockad nosgrimma dock (blingiga pannband kändes onödigt då han hade ponnypannlugg) :

Bildbomb.
Cookie_12_zpsxoyvl0ex.jpg

Cookie_Sussi_zpsbc3f1411.jpg

Cookie_7_zpsrzv6rxay.jpg

Ooh, tack för fina bilder! Angående att ha träns utan käkrem (och utan nosgrimma då) får jag spontant tanken att det riskerar att trilla av men när jag tänker efter så kanske det inte alls gör det. Man spänner ju inte käkremmen hårt som ett skärp liksom.

@SusieQ Stiligt! Cleant på något vis med sidostycken och tyglar utan synliga spännen.

Vad tror ni om träns med lite bredare/kraftigare remmar? Har alltid tänkt att stilrent=smala remmar men kanske funkar motsatsen bättre med tanke på hästens röriga teckning. Hehe jag jämför med människor, där jag tänker att om man inte är född med tydliga "rena" drag utan (som jag) har näsa, ögon, mun, kinder lite diffust utplacerade utan gyllene snitt så kan man tighta till sig lite med en markerad frisyr eller typ rejäla glasögonbågar...

Min kille utan nosgrimman. Tränset är egentligen ett isär-plockat gammalt Treadstone pullarträns (var kan man köpa dessa idag??) med breda, halvrunda remmar.
10374943_795318260591508_3362770699958210894_n.jpg

Nu har jag mest funderat vad som passar min häst, och då är det definitivt tjockare remmar, kanske t.om utan käkrem (pannband är snyggt på min eftersom han har så liten pannlugg. Huvudet ser så brett ut utan men annars kanske jag skulle funderat på att ta bort pannbandet också).

Jag har kikat lite extra på just westernträns eftersom deras remmar brukar vara bredare med snygga detaljer. :)

Det är nog mycket vad man är van vid. Jag tycker bara araber och andra hästar med små ädla huvuden är fina utan nosgrimma. Då ska remmarna vara supersmala, helst rundsydda.

Remont ser förfärligt ut imo, inga hästar klär det. Då är det snyggare utan nosgrimma.

Om hästen har ett stor och tungt huvud så hjälper det nog inte hur tjusigt pannband du har, kommer ändå se långt och grovt ut. Varför inte ha en vanlig engelsk nosgrimma som du inte drar åt? Det stör inte mer än att ha grimma på...

[QUOTE="tapeten, post: 17366127, member: 131535]Angående att ha träns utan käkrem (och utan nosgrimma då) får jag spontant tanken att det riskerar att trilla av men när jag tänker efter så kanske det inte alls gör det. Man spänner ju inte käkremmen hårt som ett skärp liksom.
[/quote]
Jo, det kan trilla av. Jag har varit med om att tränset hängde uppochner i bettet. Om hästen hade gapat hade trädet legat på marken.

Jag brukar ha en nosgrimma som sitter väldigt löst, mest som dekoration, det är snyggast tycker jag. Helst engelsk.

Halloj,

Här kommer en ytlig efterlysning på inspiration till hur hästen blir snygg i träns utan nosgrimma! Min häst går utmärkt att rida utan nosgrimma, vilket ju inte är ett problem utan jättebra. Däremot är det ett "problem" att det ser så FULT ut. Hon ser mer ut som russen på ridskolan på mitten av 90-talet gjorde, än den snajdiga ridhäst jag tänker mig att jag har... Min häst är förstås finast i världen men har nog objektivt sett inte ett jättevackert huvud :angel: (oregelbunden bläs som går lite hit och dit + långa öron), så det är tyvärr inte som att avsaknaden av remmar i ansiktet bara framhäver hennes naturliga skönhet.

Nu söker jag inspiration till hur jag ska lösa detta livsavgörande problem. Om ni har bilder på era hästar när de är snygga i träns utan nosgrimma så släng gärna in dem!

((Har spanat lite på barockträns som ju ofta har diverse dekorationsgrejer på sidostyckena också, men det kanske kommer att se helt lustigt och utklätt ut med tanke på att vi i övrigt bara har vanlig "engelsk" utrustning?))

Jag tycker det kan vara fint utan nosgrimma. Det handlar mer om vana, skönhet ligger i betraktarens... och sådär. ;)

Grimman tar fokus ifrån hästens ansikte, och om hästen är lite ovanlig så kan det vara synd tycker jag. Antingen en nätt arab, en stadig nordsvensk, eller stabbig lippizaner...

250px-Adult_male_head.jpg

Efteranm%C3%A4ld.jpg

Senast ändrad:
Jag har kikat lite smått på ungefär ett sånt här spanskt träns (bild bara stulen via googlesökning). Det finns mer eller mindre utsmyckat. Jag är mest ute efter pannbandet med flugskydd.

17325430-origpic-b01a1d.jpg

Liknande trådar

Utrustning Jag tänkte köpa ett nytt träns till min bamse-häst men det var visst svårare än vad jag trodde att hitta fina träns i x-full och...
Svar
5
· Visningar
2 588
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama