TheRedLightning

Trådstartare
Ni som snusar, om ni av någon anledning t ex glömmer ta en snus eller håller på att sluta har ni fått några bi-effekter då? Om i så fall vad? Finns det något man kan göra åt dem utan att ta en snus?

Försöker själv att inte börja snusa på heltid, men det har blivit mer och mer på sistone, en dag glömde jag dosan hemma och jag vet inte om det var en bi-effekt eller inte, jag såg inget på höger öga, det var bara massa stjärnor, sen efter att jag tagit en snus försvann det. Kan säga att jag var rädd en stund där, trodde jag höll på att bli blind. :nailbiting:
Börjar ana att jag framkallat ett omedvetet beroende..

Det är klart att du är beroende @RedHyuuga det blir man när man gör något regelbundet och just att snusa och röka blir man väldigt snabbt beroende av eftersom det innehåller beroendeframkallande ämnen. Däremot har jag aldrig hört talas om att det skulle bli så att man börjar se dåligt. Snarare att man går och längtar och att man blir på dåligt humör. Man kan också få influensaliknande symptom om man har haft en hög konsumtion och slutar abrupt.

Min sambo mer än halverade sin snuskonsumtion för några år sedan för han ansåg helt enkelt att det var för dyrt och han ville lägga pengarna på viktigare saker som sitt barnbarn istället men på honom har det inte märkts något alls på. Numera snusar han minimalt. Det gäller att bestämma sig för hur mycket man får snusa helt enkelt. Det är inte enkelt, absolut inte för en vana vill alltid ha mer men det går att begränsa.

@RedHyuuga: Särbon håller på att dra ner och byter ut flera snusar per dag mot en lite bit lakrits (Lakritsfabrikens Super Salty). Det fungerar bra för honom men målet är att sluta helt.

Ni som snusar, om ni av någon anledning t ex glömmer ta en snus eller håller på att sluta har ni fått några bi-effekter då? Om i så fall vad? Finns det något man kan göra åt dem utan att ta en snus?

Försöker själv att inte börja snusa på heltid, men det har blivit mer och mer på sistone, en dag glömde jag dosan hemma och jag vet inte om det var en bi-effekt eller inte, jag såg inget på höger öga, det var bara massa stjärnor, sen efter att jag tagit en snus försvann det. Kan säga att jag var rädd en stund där, trodde jag höll på att bli blind. :nailbiting:
Börjar ana att jag framkallat ett omedvetet beroende..
En av mina hobbier är att antingen börja eller sluta snusa. När jag slutar kan jag få blodsockerfall liknande symptom som bla sätter sig på synen. Det roliga är att i snussnusfria år är jag inte alls så beroende av mina glasögon som jag är när jag snusar, då måste jag ha glasögon när jag kör bil, när jag inte snusar behöver jag bara glasögonen i skymning eller mörker.

Hmm, blodsockerfall liknande symtom som sätter sig på synen, undra om det var det jag råkade ut för.
Vet att höger öga såg jag sämre på men jag såg och det var massa stjärnor i mitten, såg ute i kanterna. Påminde lite som om jag reser mig för fort upp när jag varit böjd så ser jag stjärnor och känner mig yr, fast nu utan yrsel och inte fullt så många stjärnor.

Det börja med att jag festsnusade då röka aldrig har varit min grej, det hände väldigt sällan och sen blev det i princip varje lördag helg under långtid. Det är först nu flera år senare som jag börjat snusa lite mer, jag köper en dosa och den räcker i över en vecka, vissa dagar snusar jag, vissa inte och ibland tar jag bara en eller så tar jag två.
Håller mig till portion då det är smidigt. Jag har fastnat för Nick & Johnny crushed ice, dock är den svår att få tag i, här omkring har jag bara hittat en ställe en statoil mack på annan ort. Varje gång jag var på den orten via jobbet svängde jag in och köpte en dosa, det gick bra när jag körde sällan dit, nu har det blivit minst en gång i veckan typ.
Förvisso vet jag att matbutikerna där jag handlar har General Licorice, en annan jag gillar. Vet jag provade rapén men den kändes väldigt klen och torr. Sen hörde jag innan nyår att skatten skulle gå upp på snuset så jag hoppades att det skulle bli dyrt så jag inte har råd, men dosorna kostar fortfarande inte över 50 kr typ, eller så ligger de där omkring.
Nu har min dosa tagit slut för den här gången, ska låta bli att köpa en ny och se vad som händer, brukar ta ett tuggigummi när jag känner suget, brukar funka bra eller tja vet ju inte hur det funkar nu när jag troligen blivit mer beroende. :/

Hmm, blodsockerfall liknande symtom som sätter sig på synen, undra om det var det jag råkade ut för.
Vet att höger öga såg jag sämre på men jag såg och det var massa stjärnor i mitten, såg ute i kanterna. Påminde lite som om jag reser mig för fort upp när jag varit böjd så ser jag stjärnor och känner mig yr, fast nu utan yrsel och inte fullt så många stjärnor.

Det börja med att jag festsnusade då röka aldrig har varit min grej, det hände väldigt sällan och sen blev det i princip varje lördag helg under långtid. Det är först nu flera år senare som jag börjat snusa lite mer, jag köper en dosa och den räcker i över en vecka, vissa dagar snusar jag, vissa inte och ibland tar jag bara en eller så tar jag två.
Håller mig till portion då det är smidigt. Jag har fastnat för Nick & Johnny crushed ice, dock är den svår att få tag i, här omkring har jag bara hittat en ställe en statoil mack på annan ort. Varje gång jag var på den orten via jobbet svängde jag in och köpte en dosa, det gick bra när jag körde sällan dit, nu har det blivit minst en gång i veckan typ.
Förvisso vet jag att matbutikerna där jag handlar har General Licorice, en annan jag gillar. Vet jag provade rapén men den kändes väldigt klen och torr. Sen hörde jag innan nyår att skatten skulle gå upp på snuset så jag hoppades att det skulle bli dyrt så jag inte har råd, men dosorna kostar fortfarande inte över 50 kr typ, eller så ligger de där omkring.
Nu har min dosa tagit slut för den här gången, ska låta bli att köpa en ny och se vad som händer, brukar ta ett tuggigummi när jag känner suget, brukar funka bra eller tja vet ju inte hur det funkar nu när jag troligen blivit mer beroende. :/

Jag började som du, med att festsnusa... nu räcker en dosa i 2 dagar :o har försökt sluta snusa flera gånger, inte kul då jag får grava ångestanfall och kan bara börja storlipa för minsta lilla sak...
Suck!
Hoppas du lyckas!

Även jag har försökt sluta flera gånger, men får mild panik så fort jag är utan i mer än en halvtimme typ. Är nog heller inte tillräckligt motiverad för att lyckas. Längre perioder (Någon dag) utan ger mig huvudvärk, suddig syn och blir allmänt lättretlig. Jag har kommit så långt att jag inte längre är en finsmakare utan nöjer mig med billigast möjliga (Vilket här är Kaliber).Bra jobbat liksom.

Men, dom gånger då jag inte kan snusa brukar jag lägga dit en läkerolpastill, det fungerar någorlunda under några timmar. Då tänker jag iallafall inte lika mycket på det. En tanke kan alltså vara att byta varannan mot någonting annat, t ex testa det nikotinfria alternativet som finns.

Jag är förmodligen en beroendepersonlighet..

Jag började som du, med att festsnusa... nu räcker en dosa i 2 dagar :o har försökt sluta snusa flera gånger, inte kul då jag får grava ångestanfall och kan bara börja storlipa för minsta lilla sak...
Suck!
Hoppas du lyckas!
Det borde nog gå, en dosa räcker en vecka för mig, tar max två om dagen. Den bästa motiveringen jag har är att jag egentligen inte har råd och det är viktigare att köpa mat än att köpa snus, men ibland sparar man lite på maten och köper snus istället dum som man är typ.. :grin:

Har förresten funderat på dom där niktionfria snusen, hur de är. Det jag verkligen älskar med snus är nikotinkicken, därför jag ibland hållt upp för att sen börja och få den där härliga kicken. Inte bra men men.. vi har alla våra svagheter.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok TW: Vikt, självhjälp, klyschor, detaljrikedom Det har hänt flera gånger på kort tid att jag har skrivit ett inlägg på Bukefalos och...
2
Svar
27
· Visningar
3 361
Senast: Yeah but
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 139
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 192
Senast: Yrsel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 959
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama