F

Fialotta999

Jag skall sko om min häst i veckan och undrar över snösulor. Har inte använt det tidigare men i nuvarande stall SKA vi ha det.

När sätter Ni på era hästar snösulor? Jag bor i V. Götaland och här brukar det ju inte vara snö runt denna tid men man vet ju aldrig.....

Nackdelar med snösulor?

Sv: Snösulor

Vadå i nuvarande stall SKA vi ha det? Får du inte bestämma själv???

Jag bor i södra sverige o det blir snösulor nästa skoning (i början på nästa år). Lite bökigare hålla rent hovarna, tror de kan bli lite svampiga. Men min häst som hade problem med dålig tillväxt och lätt hovröta (klarade inte stå på enbart torv) klarade det utan problem.

Undrar också över det där, SKA?

Jag skulle nog ha satt på det vid nästa skoning om jag var du. Alltid skönt att vara förberedd. Enda nackdelen med sulorna tycker jag är att om man har en häst som lätt tappar skorna så är det större risk att dom lättare tappar skorna. Annars har jag inte sett några nackdelar med det trots att det inte fanns nån snö.

Själv svor jag över min hovlsagare nu i helgen.:devil: Två av mina hästar blev skodda för ca 2 veckor sedan, och jag bad honom i god tid att ta med snösulor för jag ville ha på det då, men tror du han hade med sig det? Han tyckte inte att det behövdes riktigt ännu. Och nu ska dom inte skos förrän i slutet av december, så det blir att prova med glass lock som sag hört många tipsa om men aldrig provat själv, då jag alltid brukar vara väl förberedd med snösulor.

Vi satte på våra snösulor vid förra skoningen, dvs för 2 veckor sedan. Vi skor med 8 veckors intervaller så hade vi inte satt på dem då hade vi fått vänta till början av januari, vilket vi inte vill eftersom det antagligen kommer snö innan det och vi är helt beroende av att rida ut i skogen. Eller jaaa.. vi har ju paddocken men den är knövlig och stenhård så där vill ingen rida, närmaste ridhuset är 2,5 mil bort så det är inget vi har någon lust att åka till varje dag.

Det är ju lättare att hästarna tappar skorna när de har sulor, jag har själv aldrig haft något problem med det men kompisens ponny tappar sina titt som tätt.

Jag tycker inte det är några nackdelar med snösulor.
Man får ju iof vara noga med att rensa runt när man kratsar hovarna så det inte har fastnat nån sten eller så.

Ser bara fördelar med snösulor.. :)

Är däremot också lite sur på hovis då jag bad om att få skor med broddhål och snösulor sist, men det hade han inte med sig... :smirk:
Så nu får jag vänta med det 2-3 veckor fast det sannerligen skulle behövas nu.

Här ska hästarna skos på tisdag och snösulor åker absolut på!! Trots att det bara är några centimeter snö här så får hästarna redan stooora snöklumpar i hovarna i hagen, så ridning får vänta tills sulorna är på.

jag sätter på sulor vid nästa skoning, vilket är om ca 3 veckor.

Snösulorna innebär en suverän grogrund för bärrandsröta om hästen redan har lite lite. Finns ju bättre alternativ tex polar pads. Skruvas fast i främre broddhålen på skorna..

Hästen har lite svamp i en hov redan idag som jag håller på att behandla med virkon.

SKA och SKA det är inte så allvarligt som jag skrev kanske utan det var mer en rekommendation p.g.a att det har hänt en del olyckor med andra hästar på gården för att dom har fått snöstyltor. Förmodar att det har med försäkringar att göra också kanske.

Polarpads?? Inget jag känner till. Var köper man sådana?

jag brukar sätta på i dec, då har oftast första snön kommit och försvunnit här.
nu vet jag inte om stoet kommer skos, vi får se, snösulor brukar inte funka på henne, hon får styltor ändå och valacken har aldrig gått med snösulor, är rädd att han kommer ömma.
så jag vet inte, får diskutera med hovslagaren, han hade ev nån speciell sko som gör att dom inte får styltor eller vad det nu var.

Använder du bara virkon? Effekten av den försvinner ju efter ett par steg ute... Använd tjära...Sitter kvar längre. Polar pads finns ibland på lantmännen och har sett en sida på nätet men glömt vad adressen var.

bor i västmanland och vi har snö. min häst går fortfarande barfota.
Den ena, den andra har skot men inga sulor än

Yes jag använder bara virkon eftersom det var det som hovis tipsade om... Tar på det några gånger per vecka. Skall kolla vad han säger om tjära. Tack för tipset:) !

Skulle sätta i snösulorna nu om jag var du.. Min blev skodd för tre veckor sedan och jag tyckte det var alldelles för tidigt (bor i Uppland) för snösulor och broddar. Kan ju tala om att nu hade det behövts, bägge delarna..

Tur att vi bara tog 6-veckor emellan skoningarna denna gång, dags om tre veckor igen :D

Ullis

Hejsan! :)
Jag skulle nog sko med snösulor nu men väntat med brodden.
Dom kan man ju själv sätta i när det blir aktuellt.
Snösulorna kan man ju återanvända.
Så tänk på det till nästa vinter. går alldeles utmärkt att använda 2 säsonger. Hovarna på en vuxen häst brukar inte förändra sig så mycket så att dom plöttsligt inte passar.
Ett smart sätt att tjäna in någon krona. (Det är min hovslagare som tipsat mig). ;)

Lazio skrev:
nu vet jag inte om stoet kommer skos, vi får se, snösulor brukar inte funka på henne, hon får styltor ändå och valacken har aldrig gått med snösulor, är rädd att han kommer ömma.
.

varför skulle dom ömma av snösulor?

blev med took nyfiken på detta med glass lock??

själv skall jag sko nästa vecka och ahr bokat snösulor å broddhål?
när vi ändå har uppe ämnet här? vad anser ni om att gå broddade hal tiden om man har 4 hål i varje sko?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 282
Senast: Fazeem
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Senast: Stergo
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 900
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Reklamera häst