Snösular eller inte?

M

mando

Heej allihopa!
Min ponny ska skos imorgonbitti och jag har fortfarande inte bestämt mig om hon ska få fortsätta med snösulor eller inte?.. blir osäker på hur länge snön ligger kvar och så.
Ska prata med min min hovslagare men tänkte att det inte kunde skada att fråga er också ;)

Sv: Snösular eller inte?

Min skoddes i måndags och han fick ha kvar snösulorna. Det är väldigt mycket snö kvar här och det är inte omöjligt att det kommer mer så därför fick det bli så.

Vad har du för snösulor och vad har du för skointervall? Min skoddes idag och var självklart behålla sulorna, snön kommer inte vara borta om 4 v liksom.

Har du sådana som ligger som en ring (huf grips/kopior av de) så kan du om det skule bli snöfritt snabbare än förväntat klippa bort ringen då. Bökigt, men går. Eller så tidigarelägger du omskoningen.

snösulor tycker jag. snön ligger säkert kvar ett bra tag och när det börjar töa blir ju snön blöt och det blir riktigt styltväder. Jag skodde min förra veckan och tvekade inte att sätta på snösulor igen. (gillar inte styltor)

Jag hå´ller med :) Även min häst fick behålla snösulorna när hon skoddes förra veckan :) Jag bor i Blekinge så det töar bra här nu men det är bäst att vara på den säkra sidan! Jag använder för övrigt den modellen som någon nämnde ovanför som sitter som en ring, den modellen går att använda 2-3 skoningar så det är ju ingen extra kostnad heller ;) Och de gör ingen skada om du har dom nån vecka utan snö!

Joo men jag har också den modellen med en ring.. Ska prata med hovslagaren också men nu känner jag mig ändå mer säker på att ha kvar dem. Har pratat med folk i mitt stall också som tycker att jag ska spara dem, så det blir nog så.

Tack! :D

Jag har inte skott med snösulor på typ 6 år, jag tycker dels att de inte håller vad de lovar och hovarna känns sunkigare. Har inte haft mer problem än de som skor med snösulor när man rider i snö etc.

Mina hästar kommer definitivt ha sulorna en period till. Snön ligger kvar ett bra tag till, och det är ju nu de verkligen kommer behövas - när det börjar bli töväder och därmed styltor.

Min skoddes bak igår, fick behålla snösulor och broddarna på. Nästa skoning blir i början av maj.

Hade jag varit som du hade jag behållt snösulorna på. Även om det kanske inte kommer mer snö så ska den som har kommit försvinna.
Och det brukar ju inte ske så där i en handvändning. :angel:
Nu har vi snorhalt på våra skogsvägar här nere i Blekinge. Tur att man har broddar i oxå!:bow:

Jag använder för övrigt den modellen som någon nämnde ovanför som sitter som en ring,
Gör inte alla snösulor dety? Vad finns för andra modeller som jag missat?
den modellen går att använda 2-3 skoningar så det är ju ingen extra kostnad heller
2-3 skoningar?? Jag har mina 2-3 vintrar.

Gör inte alla snösulor dety? Vad finns för andra modeller som jag missat?

Det finns några varianter som är hela sula i olika form, t ex buffersula/bullesula, pro pad, polarprodukters hela sula (inte dne man fäster med brodd) osv. Vissa använder även helt vanlig slät helsula som snösula med.

Jag har inte skott med snösulor på typ 6 år, jag tycker dels att de inte håller vad de lovar och hovarna känns sunkigare. Har inte haft mer problem än de som skor med snösulor när man rider i snö etc.

Jag tycker att de gör jättestor skillnad! Ser ju på mina här, shettisen som går oskodd har jättestyltor när det töar, kallblodet skodd med snösulor (ring) har aldrig styltor.

Samma här. Welshen är skodd, hela sulor fram och pro pad-sulor bak. Får lite styltor ibland fram, men hela sulor är inte bra som snösulor, inte så styva. Mjukare funkar bra. Annars styltfri.

Oskodda shettisen åker kana in i stallet på höga styltor.

KL

Lånar tråden lite och undrar hur ni gör med broddarna?
Min har haft guldskor + snösulor fram, oskodd bak under vintern. Har dragit ut lite på skoningen då jag hoppats att snön skulle försvinna men nu är det verkligen dags.
Men.. Ska man sätta på guldskorna igen? Eller sätta vanliga skor med broddar man kan ta ur?
Och bakfötterna.. Han har varit oskodd för att hovarna var trasiga, passade på när det var så mycket snö.. Fortsätta oskodd? (måste skos igen så snart snön försvinner då, kan inte gå oskodd i vanliga fall) Vanliga skor med brodd? Guldskor?

Jobbigt när man inte vet vad man kan förvänta sig av vädret..

KL

Lånar tråden lite och undrar hur ni gör med broddarna?
Min har haft guldskor + snösulor fram, oskodd bak under vintern. Har dragit ut lite på skoningen då jag hoppats att snön skulle försvinna men nu är det verkligen dags.
Men.. Ska man sätta på guldskorna igen? Eller sätta vanliga skor med broddar man kan ta ur?
Och bakfötterna.. Han har varit oskodd för att hovarna var trasiga, passade på när det var så mycket snö.. Fortsätta oskodd? (måste skos igen så snart snön försvinner då, kan inte gå oskodd i vanliga fall) Vanliga skor med brodd? Guldskor?

Jobbigt när man inte vet vad man kan förvänta sig av vädret..

Tycker inte det spelar någon roll. Vad vill du? Vill du ha guldskorna, eller vill du ha vanlig, urskruvbar brodd?

Det är ju ingen fara om de går med guldskor med fast brodd även om det är barmark.

Jag har en guldskokopia bak, med fasta små brodd, och vanliga skor fram med vanlig brodd. När snön försvinner kommer jag skruva ur brodden fram, den bak får vara. Han gick så innan snön kom med. De fasta broddarna är dels 6 st, så de står 'jämnt' ändå, och de är så himla små att de inte påverkar nämnvärt ens på barmark, spec inte så länge det är mjukt i marken.

Snösulor är ju jättebra. Min häst får aldrig styltor. Har man inte snösulor går det knappt rida när det är kramsnö ute.

Min häst har typ aldrig stylor, har inte haft några som funkat jättebra heller förrut, man måste ändå välja mellan att rida på vägar eller djupsnö för att slippa halka fram.
Har inga som helst problem och inte haft på 6 år.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
883
Senast: skogaliten
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 375
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka