Snopet och obehagligt.

Rie

Trådstartare
För över ett år sedan köpte jag mig en ny -för mig dyr- (beg) bil hos en väl inarbetad bilhandlare.
Servicen hos dem har varit bra, så jag har inget att klaga på så. Men i går kväll så fick jag en kalldusch när jag hämtade in posten.
I ett kuvert låg en bilnyckel samt ett meddelande " Hej. Vi har fått in en reservnyckel till din bil".
Någon har alltså haft nyckel till min bil under denna tid!!!
Hur skulle jag kunna veta att det skulle finnas fler nycklar än de jag fick kvittera ut?

Jag tvivlar på att försäkringsbolaget hade ersatt mig om bilen blivit stulen, hittats slaktad/skadad och det syntes att den inte utsatts för inbrott och att den då startas med nyckel. Inte heller tror jag att de skulle ha ersatt om saker försvunnit ur bilen utan synbara spår.

Jag har mailat bilfirman för att uppmärksamma dem på detta för att de ska kunna förbättra sina rutiner. De kan ju för sjutton kolla allt annat med bilen via datorn.

Ett tips bara till er som ska köpa bil framöver då - försök att kolla någonstans hur många nycklar som bilen hade när den lämnade fabriken.

Sv: Snopet och obehagligt.

När sambon köpte sin förra bil från bilfirman (den hade gått som testbil hos handlaren och sambon var första ägaren efter bilfirman) fick han bara med en nyckel till bilen... Vilket är väldigt underligt. Jag frågade om han sagt till dem och krävt den andra nyckeln. Det hade sambon, nu är min sambo lite för snäll och bryr sig inte alltid att dra saker vidare trots att han har rätt. Men de sa att den andra nyckeln inte fanns. Antingen hade de slarvat bort den, eller... Jag vet inte. Men det hände aldrig något med bilen, aldrig stulen. Men klart som du säger, om den hade blivit stulen, hur ska man kunna bevisa att man själv bara hade en nyckel om den var upplåst med nyckel och körd med nyckel (om den hittats).

Men det här är ju inget nytt. Jag har 5 nycklar till en bil, varav tre är på avvägar. Och har sålt bilar med långt fler nycklar. Hur många nycklar som finns från fabriken går ju att få reda på men är helt ointressant om inte bilen är helt ny. Det går ju att tillverka fler nycklar.

Det är inget helt okänt sätt att köra bilstölder på heller.

Se det som positivt att ni fick en reservnyckel gratis!
Vissa bilmärken är det väldigt dyrt att tillverka nycklar till. Det har jag erfarenhet av. Då jag köpt bil med endast 1 nyckel.
Jag har även erfarenhet av att sälja bil till bilfirma och inte lämna in alla nyklar då sist 1 nyckel med dosa inte kunnde hittas hemma och nu slog det mig (7månader senare) att det är möjligt att den ligger hos mina föräldrar.

Det är ju inte så att varje bil har sin unika nyckel. Jag har hört (från Volvo , kanske samma för andra bilar) att det tillverkas bara ett visst antal och de sprids jämt över landet. Det vara bara det att min svåger kunde sätta sig i en bil som han tyckte såg ut som sin och köra iväg med sin nyckel till en annan bil. Nu är det några år sen så man hoppas att datornycklarna ska vara bättre.

Men det här är ju inget nytt. Jag har 5 nycklar till en bil, varav tre är på avvägar. Och har sålt bilar med långt fler nycklar. Hur många nycklar som finns från fabriken går ju att få reda på men är helt ointressant om inte bilen är helt ny. Det går ju att tillverka fler nycklar.

Det är inget helt okänt sätt att köra bilstölder på heller.

Jo, kontrollen är effektiv om det är en modernare bil med startspärr. Då finns det ju elektronik i nyckeln som bara fabriken kan kopiera.

För över ett år sedan köpte jag mig en ny -för mig dyr- (beg) bil hos en väl inarbetad bilhandlare.
Servicen hos dem har varit bra, så jag har inget att klaga på så. Men i går kväll så fick jag en kalldusch när jag hämtade in posten.
I ett kuvert låg en bilnyckel samt ett meddelande " Hej. Vi har fått in en reservnyckel till din bil".
Någon har alltså haft nyckel till min bil under denna tid!!!
Hur skulle jag kunna veta att det skulle finnas fler nycklar än de jag fick kvittera ut?

Jag tvivlar på att försäkringsbolaget hade ersatt mig om bilen blivit stulen, hittats slaktad/skadad och det syntes att den inte utsatts för inbrott och att den då startas med nyckel. Inte heller tror jag att de skulle ha ersatt om saker försvunnit ur bilen utan synbara spår.

Jag har mailat bilfirman för att uppmärksamma dem på detta för att de ska kunna förbättra sina rutiner. De kan ju för sjutton kolla allt annat med bilen via datorn.

Ett tips bara till er som ska köpa bil framöver då - försök att kolla någonstans hur många nycklar som bilen hade när den lämnade fabriken.

Hur skulle tex försäkringsbolaget veta om det fattas en nyckel? Jag har haft inbrott i min bil en gång, de frågade inte om någon nyckel var borta.

Kl

Jag har nog nycklar till alla bilar jag någonsin ägt... De dyker upp då och då :). Ingen med "elnyckel" dock men jag vet ju reg nr på bilarna.

*ser plötsligt affärsidéer*

;)

Äsch, jag hade inte tyckt att det var så allvarligt.
Bra med en till reservnyckel dock :D

Och det går alldeles utmärkt att stjäla bilar på massor av olika sätt, oavsett om det finns nyckel eller inte.

Oavsett antal nycklar bilen har när den kommer ur fabriken, hur många den har när man köper den eller vilken sorts nyckel är det lika lätt gjort att ta sig in i en bil för den som verkligen vill, och utan att lämna spår.
Ta en titt på detta:
http://www.youtube.com/watch?v=hqKafI7Amd8

Jag fick bara 1 nyckel till min 2001:a när jag köpte den 2003 som andra ägare. Har kvar bilen ännu (ska snart säljas) och har lyckats låta bli att tappa bort nyckeln. Den nyare bilen jag köpt nu fick jag 2 nycklar till. Tror 2 nycklar är det normala.

En vän fick ersättning när hans bil stals och kraschades, bilen konstaterades vara nyckelkörd med hans egen nyckel.

Det är ju inte så att varje bil har sin unika nyckel. Jag har hört (från Volvo , kanske samma för andra bilar) att det tillverkas bara ett visst antal och de sprids jämt över landet. Det vara bara det att min svåger kunde sätta sig i en bil som han tyckte såg ut som sin och köra iväg med sin nyckel till en annan bil. Nu är det några år sen så man hoppas att datornycklarna ska vara bättre.

Jag har fyra nycklar till min bil. Två som jag fick med, en som jag kopierat upp och en som egentligen hör till en annan bil. Den fjärde är rätt kinkig att få att starta med, men det går. Bilen är 24 år gammal, inga elektroniska funktioner utöver lite enklare motorstyrning och den kräver rätt måttliga bilinbrottserfarenheter för att ta sig in och tjuvkoppla. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka