Snömumsarna hoppar vattnet...

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 532
Q

qrumelur

Här kånkas det vatten till tre hästar morgon och kväll, i hink.
Vatten går ut, is går in. De dricker på sin höjd ett par dl. Det är nästan så jag funderar på om det är någon annan än hästarna som snor de där dl. som fattas vissa dagar...

Snön ligger med ett par dm och jag antar att de knaprar i sig friskt av den... :o

Känns tröstlöst att släpa vatten till hästar som inget vill ha men vad har man för val...? Vatten ska de ju erbjudas...

Är det någon fara med att de äter snö? Jag tycker att det verkar vara ett ineffektivt sätt att få i sig vätska men... vad vet jag? :angel:

Sv: Snömumsarna hoppar vattnet...

Och det är precis likadant här...Innan snön kom fick man fylla på vatten både morgon och kväll för att det nästan var urdrucket, men sen snön kom dricker de knappt någonting. :confused:
För kallt vatten trodde jag så jag har erbjudit min tjej ljummet vatten ur hink inomhus nu i två dagar när hon fått komma in för att äta lite och torka. Hon doppar mulen i vattnet och blåser lite, tar eventuellt en halv klunk, och struntar sedan fullständigt i det så hon är uppenbarligen inte törstig.
Det känns ju orimligt att de äter snö motsvarande 10-20 liter vatten om dagen men det måste ju vara så. Jaja vad ska man göra, jag kan ju inte precis tvinga henne att dricka vatten (även om jag oroar mig), jag kan ju bara erbjuda det och hoppas att hon vill ha.
Men så himla kul är det ju inte att bära vattenhinkar när de otacksamma små rackarna inte dricker av det....:love:

Vi har uppvärmd vatten tunna, så man slipper isproblemet, men vi måste då fylla på varje dag. Så dom dricker :D Har inte koll på om dom knaprar snö men.. Tror att dom gillar att det inte är fruset.. Sticker väl inte lika mycket i nosen :P

Mina dricker vatten inne och äter snö ute. Så fort snön kom i rikliga mängder slutade dom dricka vatten i hagen så varför kånka ut? Har iakttagit dom och det först en tugga hö och sen en tugga snö. Det är ju rätt kallt också så dom behöver inte lika mycket vatten som på sommarn.

Det verkar så konstigt att släcka törsten med snö tycker jag... jaja.

Alla tre hästarna har vintervila nu också så de jobbar inget. Annars är ju det en klassiker att erbjuda vatten efter ridningen tycker jag. Då brukar de dricka.

Mitt fullblod och hans stovän som annars är en stor vattenklunkare lägger åxå ner drickandet ute under snötider. "Varför dricka vatten när världen är full med glass?" Resonerar dom två. Men dom har sin vanliga vattentunna som sköts pliktskyldigt av vederbörande och hålls någorlunda isfri OM andan skulle falla på att dricka vatten. Men däremot får dom var sin mindre hink varmljummet vatten vid lunchfodringen som tas in igen när dom druckit klart.

*KL*

Och mina varken äter snö direkt eller dricker vatten ute, och dricker ganska moderat inne nu. De äter iofs blött silage, men inte i sådana mängder att det täcker vattenbehovet.

Men jag har vant mig nu, 'de gör så' på vintern (periodvis dricker de bättre igen), och då de varken blir uttorkade eller få kolikproblem eller liknande så de får ju uppenbarligen i sig vad det behöver.

Just nu har jag slutat servera vatten ute. De tittar inte ens åt hinkarna liksom, och är inte ett dugg törstiga när de kommer in, så de får väl hållas.

Efter att pållen druckit sämre och sämre varje vinter blev jag i vintras aningen orolig över kolik och annat som kan hända.
Sedan var jag rätt less på att kånka ut vattenhinkar på morgonen och ishinkar in på kvällen.
Hade länge funderat över en ThermoBar och köpte så i feb (?) en sådan.
Första veckan undrade jag om jag kastat bort pengarna eftersom han inte drack. Men allt som dagarna gick så började han dricka, och det ganska ordentligt.
Ångrar inte att jag köpte den, får fylla på regelbundet.

Liknande trådar

Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika... 2
Svar
30
· Visningar
2 538
Senast: Shixle
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 294
Senast: Efwa
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 960
Senast: Dopy
·
Hästvård Hästskrället dricker alldeles för dåligt, speciellt nu sedan det blev kallt :nailbiting: Tar bort is och fyller på med varmvatten ute 2... 2
Svar
38
· Visningar
3 851
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka