Snö i karlederna

Constance

Trådstartare
Jag vet att det inte är bra att hästarna går i en lerig hage mm, eftersom det kan ge dem problem, som ex mugg. Men vad händer om de "fryser fast" snö i hovskäggen och man inte tar bort det? Och hur tar man bort det?

Jag har mitt sätt att ta bort snön, men jag vill veta om någon annan har några tips eller synpunkter.

Sv: Snö i karlederna

Jag gör minsta möjliga med mina hästars karleder. Min uppfattning är att ju mer man är där å pillar, så retar man huden och skapar grogrund för problem.

Is å snö smälter när vi tar in dem. Men även om de var ute så skulle jag inte bry mig om det eftersom snön inte stör karlederna, i mitt tycke.

Det enda jag kan tänka mig att göra åt karlederna är att spola av dem om de hela dagarna i flera veckor klaskar omkring i lera. Får jag för mig att borsta så är det mjukaste mjuka borsten som gäller.

Annars är det enda jag gör att jag känner försiktigt med fingrarna för att se hur huden verkar må i karleden. Känns den slät och fet under pälsen så är jag nöjd. Damm och smuts rinner från den feta huden ut i håren. Vill inte riskera att borsta in smutsen mot huden.

Har inte haft problem med mugg sedan jag började göra såhär. Däremot så råkade jag ut för problemen på den tiden jag trodde man var tvungen att borsta ur karlederna så ofta som möjligt.

Skulle retning i huden uppstå så är det Idomin som gäller. Och sedan att röra så lite som möjligt igen. Fettet renar och skyddar huden och för all smuts ut längs stråna.

Alltså: rör karlederna så lite som möjligt. Det är mitt tips i alla väder... :bow:

OBS! Kom på att jag bör tillägga att jag har lurviga hästar med ordentligt hovskägg. Säkert en annan deal med hästar utan hovskägg.

Senast ändrad av en moderator:

Mm, jag tänker ganska lika som dig märkte jag. Jag försöker att vara där så lite som möjligt och peta, för att huden inte ska bli irriterad. Har en arab som inte har så mycket hovskägg. Jag känner bara om det är smutsigt eller kladdigt, eller någonting över huvudtaget som inte ska vara där.

Men just snön, då tar jag faktiskt en handduk och "klämmer" på snön för att få bort dem. Min pålle tycker det är så hemskt irriterande att ha dessa "klumpar" i sitt lilla hovskägg... :crazy:

min pålla har massor med snö och is i hovskägget och jag låter det vara kvar, och det är inget som bekommer henne alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst har haft mkt problem med mugg senaste året men tillfrisknat. Sedan kom regnet....i veckor och mängder, som ni vet. Hagen blev...
Svar
7
· Visningar
806
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 870
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30