Snipp snipp

Blueberry

Trådstartare
Nu på morgonen har jag bokat tid för Ivans kastrering. Närmaste veterinären* hade tid redan på onsdag.
Rent rationellt vet jag att det bara kommer bli bättre. Det här kommer förhoppningsvis att ta toppen av Ivans "besvär" (av alla möjliga slag, men inte minst det eviga markerandet inomhus...) och att flocken kommer att bli lite mer balanserad och harmonisk.

Så varför får jag skuldkänslor?
Mina tankar just nu är typ:
"Kommer han att känna sig stympad och förvirrad i sin egen kropp?"
"Tänk om han aldrig förlåter mig?"
"Tänk om han kommer må psykiskt dåligt i all framtid efteråt?"
"Är det dumt att göra det här bara en månad efter att han blev attackerad och biten?"

Herregud.
Behöver lite pepp här va.

*Inte vanliga veterinären. Han har fortfarande mentala ärr efter attacken och blir helt hysterisk när vi kommer dit.

Sv: Snipp snipp

Sluta tänk som du gör!
Sådär lät husse innan våran kille kastrerades, och våran numera kastrerade kille mår toppen och är en underbar individ utan minsta hormonsrelaterade besvär ;)
Han var inte det minsta deprimerad efter ingreppet, det värsta för honom var att sitta och vänta på att matte skulle hämta efter att han var klar! :)
Om hunden inte ska användas i aveln så tycker jag kastrering är det enda rätta. Jag har lite samma tänk som med hästar .. Bara onödig stress att ha alla hormoner.

Allt blev så himla mycket enklare då jag kastrerade min kille. Och han går inte ens upp i vikt! :)

Det enda negativa är att han tappade lite ponus i samband med kastreringen. Andra hanhundar tycker tt han är en väldigt stilig kastrat :mad: Och han har blivit lite fjäskigare och fegare inför främmande hundar och människor. Inte så det blir överdrivet, men det är absolut inte samma säkerhet som fanns där förr.

När vi (chip)kastrerade vår stövare var det som att få en annan hund, en mycket mera harmonisk hund!
Jag tror inte ens han kommer fatta att han inyt har några kulor längre faktiskt:p

Vart ska du göra det?

Skönt att höra :bow:

Förut har vi alltid varit på Djursjukhuset, men han är bara hysterisk där sedan olyckan, så den här gången ska han vara på Solstadens. :)

Självklart kommer hunden inte tänka "ojoj, hon var den som fick mig kastrerad". Hundar tänker inte så ;)
Så oroa dig inte du, det kommer gå bra ska du se!

Okej, tänkte om jag kunde ge några lugnande ord om att det var en bra veterinär men jag har aldrig varit där. Vi hänger på ulvsby;)

Självklart kommer hunden inte tänka "ojoj, hon var den som fick mig kastrerad". Hundar tänker inte så ;)
Så oroa dig inte du, det kommer gå bra ska du se!

Jag var med när min hund kastrerades och fick skära lite själv också :D, inte gillar min hund mig mindre för det (men jag gillar om möjligt honom ännu mer som kastrat!)!

En annan fråga - det här med strut kanske inte riktigt fungerar hos oss eftersom vi har två hundar.
Billy ställer nämligen gladeligen upp som sårslickare... Vi har inte möjlighet att hålla hundarna åtskilja under särskilt lång tid.

Tror ni att jag kan sätta på Ivan ett par pösiga byxor?
Jag förstår ju att den tomma pungen (Herregud, vad hemskt skrivet. Hahaha) kommer att behöva luftas. Men ett par pösiga brallor måste väl ändå vara bättre än att ha brorsan som personlig tvättassistent?

En annan fråga - det här med strut kanske inte riktigt fungerar hos oss eftersom vi har två hundar.
Billy ställer nämligen gladeligen upp som sårslickare... Vi har inte möjlighet att hålla hundarna åtskilja under särskilt lång tid.

Tror ni att jag kan sätta på Ivan ett par pösiga byxor?
Jag förstår ju att den tomma pungen (Herregud, vad hemskt skrivet. Hahaha) kommer att behöva luftas. Men ett par pösiga brallor måste väl ändå vara bättre än att ha brorsan som personlig tvättassistent?

Sätt på honom brallor du, för det är inget bra att "brorsan" håller på att slicka där. Ännu bättre kanske en babybody är, för då kan han inte dra av sig dom - bara gör hål för svansen;)

Vår hane fick ha byxor på sig, för han massakerade tratten hela tiden :/ (Resulterade i 2 extrabesök hos vetten för att sy ihop honom igen).
Med byxor läkte han fort och bra, jag tog ett par av mina strumpbyxor, klippte av benen och gjorde "hängslen". ÅH, vad jag önskar att jag hade en bild, han såg verkligen inte klok ut!
Löptiktrosor tror jag inte fungerar. Jag tror de är för korta under magen, på Allan hade kanten hamnat rakt över såret, eftersom de lade snittet framför pungen. (Fast jag vet ju inte om man alltid gör så).

Jag tror att de kan vara lite för tajta?
Och så inbillar jag mig att mjuk bomull har bättre ventilation...

Nu är han i alla fall lämnad hos veterinären, och jag får hämta honom runt 14 i eftermiddag.

Ivan är redan hemma.
Allt har gått bra, han är lite trött efter narkosen men verkar vara vid ganska gott mod. Han gick fint (och bredbent) in från bilen förut och ligger just nu och sover i soffan - iförd sin nya pyjamas.

Storlek 56, för övrigt; perfekt längd med "bra häng" som ger luft åt såret.

dsc_0512_503dd9e3e087c33001000088.jpg

dsc_0516_503dd9ec9606ee3b6e00007e.jpg

Naaw - vilken perfekt passform - va bra att det funkade. Liiiite landsting över det hela men är man opererad så är man.

Ja, precis, lite landsting.
Jag misstänker att han kommer behöva en annan body att byta med, han ska ju ändå ha den i typ 10 dagar eller nåt. Tänker att den andra kanske kan vara lite manligare :angel:

Men han är fin, lilla Ivis.
Just nu sover han (naken) på makens arm. Jag tror att det kan bli lite varmt i pyjamasen, men vet inte om jag vågar låta honom sova naken på nätterna.

Han har sovit ganska mycket idag:

dsc_0517_503e0166e087c3517f0000b2.jpg

Haha!!! Ljuvligt!

Skönt att det gått bra :-)
Eftersom den är såpass lös i passformen så blir det nog rätt luftigt ändå, så ingen större fara att det blir för varmt.

Jag har bara positivt att säga om vår sedan kastreringen. Pigg och glad men utan stress, markering och annat hormonrelaterat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka