Snett bakben

M

MichelleG

Jag har en c-ponny som är född med ett snett bakben, det drabbar henne inte så mkt i skritten och traven men i galoppen är hon svår..ibland när man ska rida mot ett hinder så galopperar hon med frambenen och travar med bakbenen :crazy: Men hon hoppar ändå väldigt fint! Jag har bara lånat henne och hon var i väldigt fin tävlingskondis för några år sedan..Hon har fått ett föl för två år sen och sen dess inte så seriöst riden, hon har hoppat upp til lätt:A på klubbtävling och är en väldigt fin hoppponny, men problemet är galoppen! :( hon har fått betfor nästan hela sitt liv.. ska jag fortsätta med betforen? Just nu får hon inget betfor bara Musli från eggersman och B-vitamin , olja . Hon verkar väldigt trött när jag rider henne beror det på att hon inte har fått betfor ? Jag har oxå hoppat lite med dressyrsadel pgr av att jag inte haft hoppsadel men har fixat en idag ;) Hon verkar oxå ha träningsverk i bogen pgr av det , kan det vara så att dressyrsadeln har låst bogarna på henne och det är därför hon inte har varit så villig ? Jag har lite problem och vet inte hur jag ska träna henne , hon behöver bygga upp ryggen lite och mycket mera muskler och som sagt galoppen ..men jag vet inte hur jag ska träna henne ?! :confused: vill så gärna komma långt hoppningen med denna ponny!!

Snäälla behöver hjälp! :crazy:

Sv: Snett bakben

Tömkörning bygger upp ryggen!:rofl:

Om bogarna är stela så behöver dom kanske stretchas, har ett halvblod som har haft fel muskler och håller på att bygga nya... Vi lös-longerar ibland så han får springa och stretchar så ofta vi kan.:love:

Vid stretchningen kan man sträcka ut och böja ihop åt alla olika håll man kan tänka sig och som går....framåt, uppåt, åt sidan och bakåt med både framben pch bakben... vik ihop hela benet eller bara i en led. Man kan också vika ihop hele benet och göra en cirkel åt båda hållen med framknät eller hasen... Det lösgör bogar och bakdel väldigt bra...:p

Sv: Snett bakben

En bra hästveterinär kan nog hjälpa dig undersöka om hästen har ont och vad som ska göras för att förbättra det hela. De kan ge tips om uppbyggande träning också om det skulle vara aktuellt. :)

Men jag skulle nog tänka mig noga för att avla på en häst med en så allvarlig exteriör avvikelse att det påverkar gångarterna. Då är det bättre att köpa ett äldre annat sto billigt om man prompt vill avla. Det ska blir friska fina föl annars är det inte schysst mot fölet.

Edit: såg att det inte var du som hade avlat, så ta inte åt dig så fasligt. :)

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 425
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 562
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 658
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Snabbmat?