Sned häst!

Katur

Trådstartare
Hej!

Min Islandshäst har svansen åt vänster när jag rider honom. Det känns också mera på vänster sittben ungefär som att han skjuter "upp" den sidan mera.

De enda gångerna jag får honom rak eller ställd åt motsatta är när jag tömkör, rider höger volt eller ex töltar höger ställd.

Det jag tycker är konstigt är att det bara dök upp. Jag har ägt honom i 5 år och vi har aldrig haft liknade problem tidigare. Men är det jag eller hästen som är sne?

När han leds går han nästan rakt med svansen, blir mycket värre med ryttare. Har sett att han för svansen åt vänster när han kissar också, kan det vara något med ryggen?

Ska jag ringa efter en equiterapeut? Vad kan jag göra för att få honom rak när jag rider? :confused:

Just nu har han vilat en vecka då jag inte vet vad jag ska göra och inte vill förvärra något genom att rida på honom. Hans tölt har också försämrats sedan han började gå snett :cry:

MVH Maria

Sv: Sned häst!

Det kan inte vara så att höftbenet har hoppat ur led?

Haltar han? Gör det ont någonstans på han?

Höftbenet kan ha hakat ur om han gått omkull i hagen eller vad som helst, och då blir han ju sne direkt.

Är nog inte snemusklad om det bara kommit helt plötsligt. Kan ju också vara så att det är någon kota som hamnat snett eller någe.

Skulle antingen tillkalla veterinär eller annan likvärdig människa.

Jag kan med ganska stor säkerhet säga att höften inte hoppat ur led.

Det kan dock vara så att hästen sparar någon del av sin kropp för att någon, några muskler är underaktiva/överaktiva. Om du rådfrågar en massör eller en Equiterapeut ska du se att du får bra svar!

Vanligt är om hästen håller svansen på en sida är att ligament och muskler är kortare i och runt bäckenet på just den sidan. Kanske behöver du lära dig hur man stretchar hästen efter ridpassen!?

Kanske sitter du snett?

Kanske är sadeln sned?

Så här över nät kan man aldrig göra annat än att spekulera.

Nej han är inte halt och han verkar då inte ha ont, pigg och glad som vanligt! Jag ska testa med att ta ut en equiterapeut och se vad han/hon tycker! tack för era svar!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 768
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 208
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670
Hästmänniskan Jag har en lite bråkig kropp som lätt blir sned med låsningar längs ryggraden som följd. Insåg nyligen att jag för tillfället endast...
Svar
16
· Visningar
1 658
Senast: pajaztar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama