Snart ingen svans kvar!!!!!

DiamondBlue

Trådstartare
Mina två hästar har börjat förlora sina svansar. Shettishingsten är mest åtgådd eller vad man säger. Han hade innan jätte lång o tjock svans men nu är den kortare och tunn o är rädd att han ingen svans kommer ha snart!
Min andra hästs svans börjar ocks¨försvinna och frågade vet när hon var ut (skulle ta en massa prover o dylikt för annat som sedan inte var nått) om detta men hon trodde inte de var någon fara :confused:.

Va kan de vara? Nån som har någon aning?
Nog föratt dom brukar kunna vara lite risiga i svansroten efter skubbningar av träd men det här.

Tacksam för alla förslag då jag vill få ett stopp på detta!!!

Bilder på shettisens svans (dock lite dåliga, men den e tynnre samt kortare osv);

20100705957.jpg


20100705956.jpg


20100702933.jpg
 
Sv: Snart ingen svans kvar!!!!!

En spontan tanke, hur ser din hage ut? Så där brukar de gamla hästarna se ut efter någon månad på sommarbete i högt gräs med många buskar. De fastnar väl med svansen lite här och där och rycker av en del tagel.
 
Sv: Snart ingen svans kvar!!!!!

Min hage e ganska platt eller va man säger :p . Sen så är gräset ganska kort för vi har inte släppt över dom på de "höga" sidan än blir troligen nästa vecka dom får gå över där.

Andra hästen kan jag tänka mig att han kan ha varit i en buske men hingsten e så "försiktig" så sånt gör inte han liksom hehe. Han tittar på när andra håller på o tänker att han inte e klok :rofl: Han kan ju bli skitig eller så :rofl:
 
Sv: Snart ingen svans kvar!!!!!

Om dom inte kliar sej från insekter eller drar varandra i svansen så hade jag misstänkt tagelmask .
 
Sv: Snart ingen svans kvar!!!!!

Jag fick veta att det finns hästar som äter av svansarna - har du kollat?? Hände en vän där hon hade sin häst. Sprejade på sånt där antibit så hennes klarade sej hyfsat. Orsak vet ej, kanske mineralbrist?
 
Sv: Snart ingen svans kvar!!!!!

Min häst hade också jätte tjock, fin, lång svans när jag köpte honom. Han fick sedan gå på bete tillsammans med ett gäng unghingstar och det visade sig att dem åt utav varandras svansar.. Så det är kanske något dina hästar håller på med också?
 

Liknande trådar

T
Hästvård Min häst har börjat klia sig något ofantligt på svansroten. Jag tycker detta är så tråkigt att se. Hans tjocka svans bara tunnas ut mer...
Svar
19
· Visningar
4 136
Senast: Tebazz
·
Hästvård En gång i tiden var jag ägare till en häst med världens vackraste svans, idag är dock den svansen ett blott minne :( Min lilla madame...
Svar
4
· Visningar
868
Senast: LaMaya
·
T
Hästvård Måste bara ta hjälp och höra om det är någon annan som har råkat ut för att hästarnas svansar "försvinner"??? Först svor jag över...
Svar
17
· Visningar
1 614
Senast: axel
·
Hästvård Montes svans är för mig ett mysterium och jag har inte kunnat finna svar på vad det är. Mycket stallfolk, veterinärer och dylikt har...
2
Svar
25
· Visningar
2 832
Senast: vargadoren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp