Snälla, snälla hjälp...

M

Mos410

Min shettis har som vissa kanske vet fått bronkit.
Han går i lösdrift utan damigt botten matrial.
Han kan tyvärr inte gå på så mkt bete pga att han haft fång förr.
Vi måste va ganske föriktiga med fodert efter som han två gånger (på 13 år) fått två regäla kolik anfall.
Vi har såklart haft vet ute och fått behandling, (luftrörs vidgande och slemlösande). Han har gått på två behandlingar (= 6 veckor) och under bahandlignarna har han blivit mkt bättre i andningen. I slutet av sista behandlingen va han i princip bra. Men har nu varit utan medicin i några dar...och blivit lite sämre igen...inte super dåligt men markant sämre. Jag ska ringa vet. igen på måndag (de har bara telefontid mån-fre 08.00-09.00 )
Men ni som nu har bronkit hästar har hört mardröms fall där de behövt avliva hästarna:cry: Men även många fall där hästarna blivit dömd med kronisk bronkit m.m. och ändå levt långa bra liv.
Han används mest som kör och promenad häst, han körs lättare rundor och promenerar.
Han rycktas enbart utomhus.
Så snälla alla med fungerande bronkit hästar. Ge mig tips!
allt som är bra att tänka på, vad jag kan göra för honom?
hur många behandlingar kan han gå på?
Hur lång tid kan det ta?
när säger man att det är kronisk bronkit?
Snälla vad som helst.
Han är 13 år om det hjälper...(spelar någon roll).
Annars till sättet är han nu pigg, han va deppig och nere precis när han blev sjuk men är nu mkt piggare.
Snälla hjälp tacksamm för alllt! :bow:

Sv: Snälla, snälla hjälp...

Tyvärr är det så att vissa bronkithästar inte går att få i acceptabel form. Ofta är det de hästar som har en allergi mot t ex pollen - det är inte så lätt att skydda en häst mot detta. Man skulle väl vilja ge din lilla häst kortisontabletter, men har han tidigare haft fång är det inte så roligt. Kanske får man välja att chansa ändå.

Vad gäller slemlösande och bronkvidgande - om dessa mediciner fungerar finns det ingen gräns för hur länge man ka hålla på att behandla. Det är alltså ingen fara om hästen står på detta livslångt. Däremot är det ju tyvärr inte gratis.

Du verkar ju ha gjort en hel del för honom redan, lösdrift, rykt ute osv. Hur fodras han? Med vad? Blötlägg allt foder, om du ger hö så låt det ligga i vattenfyllt badkar ngn timme.

Tyvärr är det så att vissa bronkithästar inte går att få i acceptabel form. Ofta är det de hästar som har en allergi mot t ex pollen - det är inte så lätt att skydda en häst mot detta. Man skulle väl vilja ge din lilla häst kortisontabletter, men har han tidigare haft fång är det inte så roligt. Kanske får man välja att chansa ändå.

Vad gäller slemlösande och bronkvidgande - om dessa mediciner fungerar finns det ingen gräns för hur länge man ka hålla på att behandla. Det är alltså ingen fara om hästen står på detta livslångt. Däremot är det ju tyvärr inte gratis.

Du verkar ju ha gjort en hel del för honom redan, lösdrift, rykt ute osv. Hur fodras han? Med vad? Blötlägg allt foder, om du ger hö så låt det ligga i vattenfyllt badkar ngn timme.

Jag vet inte riktigt där med kortisontabletterna. När han åt slemlösande och det andra så precis när det tog slut va han ju i princip helt symtom fri.
Nej grattis är det verkligen inte,,,men vad gör man inte för sin bästa vän, bara han mår bra. Jag kan ju säkert jobba exta på helgerna m.m. så går det förhoppningsvis ihop sig.

Just nu får han hö. vi har försökte springa runt med vattenkanna och vattna det men jag har pratat med de andra om att lägga det iblöt tidigare på dan i stället. Sen funderar vi på att gå över och ge lusern så kanske man kan minske lite på höet åtminstånde på sommaren om han kan beta lite samtidigt.
Annars så fodras han ju ute i hagen. Han har fått medicinen på morgonen i proviva blåbärssoppa och på kvällen i betfor. Vi kommer ut tre gånger om dan och fodrar.
Gör det någon skillnad om man t.ex. blöter borstarna innan ryckt? (åtminstånde på sommaren)

Tack så jätte mkt för ditt svar det är guld värt:bow:

Ingen som har mer förslag/tips eller liknande?:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
2 335
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 324
Senast: Happimess
·
Ridning jag behöver hjälp. Inte hat. Om jag får någon slags hat nu så kraschar jag. Du kanske tycker jag är idiotisk som bölar över något sånt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 812
Senast: Thathorse
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka