Snälla HJÄLP

O

Overnatta

Hej om det är nån som kan svara på om hästen blir piggare att raka så gör det jag vill ha svar nuuuu!!!!:bump::D:idea:
Jag och min låssas pappa är helt oöverens

Sv: Snälla HJÄLP

den borde inte bli piggare av att raka där imot svettas den mindre och man behöver inte vänta tvåhundraelva timmar på att den ska torka med svett täcke på ^^

asså om det är jättevarmt så blir det ju mycket jobbigare (som vi skulle gå i jacka eller en tjock tröja när det är kokhett så orkar vi mer om vi har en bikinitopp eller tunn t-shirt)och varmare om den är långhårig klipper man blir det ju inte lika jobbigt att jobba!;):bump:

Om det blir piggare av att raka??:eek:

Har den däremot mycket päls kan den "piggna till" av att bli rakad kanske..:p

många hästar ansers att bli piggare, men jag håller med ANIRROZ, klockren förklaring ;)

då fryser dom lättare så i början av ett ridpass försöker dom att "springa igång sig varmare"

Hästen blir piggare därför att den andas med huden också. När den är klippt förlorar den inte en massa onödig energi på att bli svettig och sen torka.

Jovisst blir hästarna mycket piggare om dom är klippta! Och inte minst - lättskötta :banana:

sen kan man ju välja hur pigg man vill ha den beroende på hur mycket man rakar också :angel: nej skämt åsido men innan man rakar av allt hur som helst kan man ju t ex titta på var hästen blir svettig efter ett pass så man inte tar mer än nödvändigt.

En rakad häst orkar mer än en häst med vinterpäls, lika som vi orkar springa längre utan helly hansen ställ på oss. De kan ju även tyckas piggare när det är extra kallt en dag.

Men hästar springer inte för att hålla värmen eller bli varma, De äter.

*lånad knapp*

Av egen erfarenhet så tycker jag att hästarna blir piggare av att klippas.
Men det beror väl på som andra sagt att det inte går ut en massa energi på att svettas.

För hästens och ens eget bästa tycker jag att man ska klippa om den rids och va mycket mer lättskött den blir. :bump:

Har haft ett antal ponnier och hästar genom åren och de har blivit sommarpigga av att bli klippna.... Jämför dig själv påbylsad med en skidoverall och springa....och en häst med full päls.....

då fryser dom lättare så i början av ett ridpass försöker dom att "springa igång sig varmare"

Man har ju såklart ett skrittäcke på hästen när man värmer upp så att den inte fryser.
Och hästar äter för att hålla värmen, dom springer inte.

jag kan lova min häst blir piggare av att bli rakad vet ej vad de beror på.. men när mna tar in henne för rakning så går hon på långt grimskaft när hon e färdig hängr man som en vante efter henne sen drar hon sånna repor i hagen så de e inte klokt sen e hon mkt piggare att rida i ca 2 vekor efter rakningen. så e d epå min pålle i alla fall

Jag tyckett att min pålle blir piggare när han blir av med pälsen, han orkar mer och blir inte så varm! När en tjej tyckte synd om honom för att han var klippt var mitt svar: Vad är bäst? Jobba sig svettig och stå inne i flera timmar eller jobba utan att bli direkt svettig och kunna gå ut direkt efter med ett täcke på?

Sen har jag alltid hävdat att ingen springer ett marathon med vinterjacka på:crazy:;):)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 883
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 516
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama