snälla hjälp...

A

Annapanna

Jag har en russhingst på tre år som jag skulle vilja få lite motor i. Har därför funderingar på att ge honom havre, men har hört att det kan vara farligt till så små hästar pga fångrisken. Den foderrådgivare som sa detta menade på att havre inehöll för mycket snabb energi som oroar magen och därför kan ge fång, stämmer detta? :confused: Har tänkt att ge betfor, mineraler och havre förutom hö. Jag väntar på höanalys och så där men är osäker på om havre är bra eller inte. i våras fick han breed som kraftfoder. Han har alldrig visat några tecken på fång, han går på bete i stor gräshage (veterinär har kollat honom nu i veckan då han skulle ta ett blodprov och passade på att kolla hovarna, inga tecken på fång) Tror ni jag kan ge havre eller har ni några andra förslag?
 
Sv: snälla hjälp...

Det bästa är ju om du har en höanalys att utgå ifrån.
Då kan du ha koll på energimängden på ett säkert sätt och inte behöva chansa med havre t.ex. Har du ett bra hö kanske inte havre behövs, utan det räcker att öka hömängden för att tillföra energin som behövs för "mer motor".

Detta gäller alla hästar, och speciellt om du vill undvika fång.
 
Sv: snälla hjälp...

Tack för svaret! Jag väntar på att de i stallet ska dela ut analysen, den kom i veckan fick jag höra.(vi är ett kollektivstall) Du vet ingen som är duktig på att räkna ut foderstater?...jag lyckas bara inte ,så jag vill inte göra det själv.
 
Sv: snälla hjälp...

Varför inte vänta till det att analysen kommit, då kan du mer precis se vilka behov pållen har.
 
Sv: snälla hjälp...

jo,jag ska kolla vad analysen säger och hoppas jag blir nåt klokare...svårt med foder tycker jag....fin så många olika sorters kraftfoder....vill ju bara att totton ska må bra
 
Sv: snälla hjälp...

Det där med att det finns så många kraftfodersorter är lite besvärligt, ja...

Det enklaste är att utefter höanalysen hitta ett som matchar höet, och inte lyssna så mycket på reklamen. ;-)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 586
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 344
Senast: Lindsen
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 249
Hästvård Hejsan! Håller på att slita mitt hår snart, ska försöka göra en lång historia kort: Har en 23årig kallblodstravare som är otroligt pigg...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp