Snabbfråga: storbalar

E

Eeiram

Hej!

Ja, vart lägger man den här tråden?

Jag undrar hur ni som har hö och halm i storbalar förvarar era balar: ståendes eller liggandes? Jag har aldrig haft stora rundbalar förut men skall nu få hem sådana, varför jag undrar vilket som är smartast? Är det så att man bara river hö/halm ur balarna, kanske man då skulle förvara dem ståendes?

/Marie

Sv: Snabbfråga: storbalar

Smidigast är stående, då är det lättast att ta hö o halm från balen.

pemi

pemi skrev:
Smidigast är stående, då är det lättast att ta hö o halm från balen.

pemi

Hmmm, började rubbla på hur du menade med liggande resp stående, Kanske blir liggande som jag menade, "platta" sidan mot marken.

pemi

Ja, precis. Stående menade jag med den "platta" sidan mot marken. :)

Tack!

Spelar väl egentligen ingen roll men det är ju såklart lättare att ta hö om man har balen ståendes!

Ståendes,inte för trångt när den ska öppnas.
mvhR

Och då är ståendes med en av de "platta" sidorna mot marken i samtliga fall? :)

Tack!

Bara för det så svara jag tvärt om.;)
Om man har dom liggandes så kan man rulla dom lite fram och tillbaka, och det är lätt att ta hela "kakor".

Spill och spill?
När vi har dom i ladan så staplar vi dom med plattsidan neråt, och har 4-5 stycken på höjden.
När jag tar in dom i stallet så har jag dom så att det går att rulla lite på dom. Jag tycker det är lättare att ta halm att strö med då.
Jag fattar inte hur det skulle kunna bli spill, man använder väl allt?
Eller menar du om man ställer ut dom direkt i hagen?

En storbal ska förvaras så att den står på den sidan där det finns mest plast. Detta för att det är viktigt att det inte går hål på balen i förtid.

UTOMHUS: Vi har våra med "platta sidan ner" stående på eu-pall, av den orsaken att om balen har 8 lager plast så är det minst 32-40 varv på platta sidan.
INNE öppnad: Med platta sidan ner för då kan man lätt rulla av det man vill ha.

Lagring är alltid bäst liggande, då rullen inte drar fukt på samma sätt som de känsligare kanterna.

Har man dem plastade blir det ofta stående med tanke på att gripen hanterar dem stående.

Hej. Jag har haft storbalar de senaste 5 åren och jag ångrar inte en sekund att jag gick över till det. Vad du menar med tråden så misstänker jag det nät som är runt balen. Jag brukar elda upp det i en tunna. Jag bor så bra till att ingen störs av det.
Och jag har stort uthus så jag kan förvara hela min ranson hemme. Jag brukar se till att dom ligger ner. Det är lättare att rulla ut dom när det är dags att fylla på inne i stallet. Men när jag öppnar balen har jag den stående och det är jätte enkelt att ta ut hö ur balen. Det är bara att följa balen runt och ta det man vill.
Nack delen med storbar är att det kan vara mer jord damm i yttersta lagret.
Annars är dom kanon bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 685
Senast: Lhas
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 692
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka