Snabb hjälp med medryttarproblem

Oliwen

Trådstartare
Vet inte om jag hamnat rätt nu... Annars är det bara att flytta mig!

Jag har ett litet problem med min medryttare och en kommande skoning som jag hoppas få lite hjälp med!:mad:

Det är så att min medryttare ska sluta med min häst (sista dagen är på fredag) och nu har dom dragit ut på skoningen så pass länge att jag har fått lov att ringa hovslagaren och han kommer snällt ut på en lördag och skor honom.

Hon har skött allt som varit runt hästen och gjort det bra tills nu...
Jag har alltid haft 6 max 7 veckor mellan skoningarna då hans fötter växer ganska snabbt men nu har han enligt mina uträkningar gått ca11 veckor (mina andra blev skodda veckan efter så lite koll har jag ;) )

Nu undrar hon om vi inte kan dela på skoningen eller om inte dom ev. nya kan betala istället.
Min känsla är att hon har dragit ut på det och nästan hoppas på att jag inte ska ha nån koll på honom eftersom hon har skött allt bra förut och det känns även väldigt "pissigt" att få lov att betala för något hon borde ha gjort för flera veckor sen även om det nu kommer gå in på "min" tid....


Hur skulle ni har gjort??
Tacksam för svar
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Medryttaren har fixat allt med hästen? Betyder det veterinär ordna skoningar och sånt? Låter mer som fodervärd i mina ögon. Har medryttaren haft hästen 7 dagar i veckan? Har h*n stått för alla utgifter?

Kan defenitivt att medryttaren ska betala skoningen om h*n har väntat med det för att slippa betala. Inte särkilt snällt mot hästen att vänta så länge specielt inte på sommaren när hovarna växer så det knagar. Att du kan se till så att medryttaren betalar för skoningen kan dock bli svårt.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Dåligt av medryttaren.
Jag tycker du ska tacka och ta emot pengarna för halva skoningen, det är ju trots allt din häst och ditt ansvar.
Att de nya ska betala känns lite taskigt.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Här har medryttaren ingenting med skoningar att göra.
Min häst och jag beställer hovis och är där när han kommer och betalar räkningen. Skulle jag tagit betalt för det, vilket jag inte gör, så hade hon fått betala mej, inte hovis.

Jag skulle som ägare tycka att det är mitt ansvar att hästen blir skodd i tid och vill hon betala halva kostnaden hade jag tagit emot det och lagt till resten.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

*KL*

Fast det är ju faktiskt inte medryttarens huvudansvar att hästen blir skodd, det är ägarens skyldighet att se till att hästen blir skodd. Sen betalar hon till dig för skoningen,
Det systemet du har kallar jag för fodervärd om hon står för allt? Ska du ha samma system som innan så skriv ett kontrakt på det i så fall, eller helt enkelt sköt det själv så får medryttaren betala till dig istället.

Visst jag skulle velat haft hela summan då hon har dragit ut på det, men ingen ide att bråka om hon ändå skall sluta. Tacka och ta emot och betala resten själv då den nya inte behöver betala för skoning h*n kanske inte kommer utnyttja om denne inte passar med hästen.

=)
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Vet inte vad ni har för deal men tyvärr är det så att ansvaret ligger hos dig i slutändan om hästen blir skodd eller inte, så tills nästa gång om medryttaren inte sköter det inom tidsramen får du nog se till att ringa hovslagare själv och kanske kräva pengarna i efterhand, framförallt påpeka problemet tidigare.

Det kan vara så att personen dragit ut på tiden för att komma undan, men du får nog påpeka problemet tidigare och kräva att det görs i tid eller tala om att du vill att medryttaren betalar för att du måste ringa hovslagaren.

Eller helt enkelt bita ihop, ringa hovslagare och betala. Folk kan när som helst sluta vara ärliga och sluta göra saker de skött tidigare...Men det är inte alltid värt att göra någon större sak av det mer än att tala om att man är besviken och ifrågasätta varför..men en skoning som gått lite över tiden är knappast något att driva in pengar för.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Jag menade fodervärd... Hon har haft hästen helt alla dagar i veckan i snart 2år och betalat allt som hör till inkl veterinär om det hade behövts.

Jag kan naturligtvis betala halva skoningen det är inte det men det känns inte rätt när det känns som hon dragit ut på tiden så väldigt bara för att slippa betala.
Jag har varit på henne och frågat om hon ringt hovslagaren men då har jag fått till svar att hon försökt ringa mig för hon hade inget nummer och när jag skickat nr så påstår hon att det inte kommit nått.

Hon menar på att hon kanske bara kommer rida 1-2ggr till men till saken hör ju ändå att han skulle ha varit skodd för ca 4 veckor sen och nu har han dessutom tappat en sko..
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Och ska jag lämna ifrån mig honom igen så vill jag lämna en nyskodd och nyfriserad häst ingen rugguggla ;) För som sagt den nya ska inte behöva börja med att sko en häst som kanske inte passar..
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Jag har sett fodervärdskontrakt där man kommit överrens om liknade saker på förhand.
Exempelvis; Hästen skall återlämnas i nyskott skick.

I detta läget hade jag tackat för de 50% hon erbjuder sig att betala.
Det är ju trots allt du som ansvarar för hästen.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Visst borde hon betala för skoningen om det är vad ni kommit överens om, men det är ju inte världens största sak att bråka om heller. Om hon skött sig under två års tid och nu vill betala halva skoningen hade jag tagit emot det och varit ganska nöjd ändå faktiskt.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Det stor förmodligen i fodervärdskontraktet att hästen ska skos/verkas med en viss intervall. Då kan du hänvisa till detta.
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Jag hade varit glad att det funkat så länge det varade. Bitit i det sura och betalat halva. Onödigt att bråka om småpengar om hen vill vara snål. jag tycker inte det är konstigt att den nya ska betala. Det är ju hen som kommer slita på skorna som läggs på nu??
 
Sv: Snabb hjälp med medryttarproblem

Det handlar alltså om ett fodervärdsavtal? Jag har haft flera hästar på foder, och då har jag naturligtvis även betalat deras hovslagarräkningar. I papprena skrev vi att ägaren lämnade hästen hos mig nyskodd, och jag skulle lämna tillbaka hästen till ägaren i samma skick. Dock kompromissade vi i ett fall, då jag verkligen ville bli av med hästen tidigare och ägaren dessutom inte ville att min hovslagare skulle sko hästen. Ägaren fick hämta hästen tidigare, men hon fick pengar av mig för att bekosta den skoningen.

Det känns som om du och fodervärden står i samma stall? Eftersom du ändå verkar ha koll på när hästen blev skodd sist? Jag har för mig att i våra kontrakt stod det att hästen skulle bli skodd med åtta veckors intervall, men för att slippa ta ut hovslagaren x antal gånger mer än nödvändigt (min hovslagare bor inte i kommunen, utan har en bra bit att köra för att ta mina hästar), så byggde hovslagaren och jag upp en plan för hur mina två hästar skulle kunna synkroniseras. Då hände det att det kanske bara gick sex veckor på den ena hästen, och kanske nio på den andra, utifrån vad hovslagaren tyckte var rimligt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 566
  • Artikel
Dagbok Ensamvandringen som inte blev som jag tänkt mig. Dag 1. I fredags drog jag till Ritsem, ensam, sjukt peppad och NERVÖS. Tog båten över...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
13 766
Senast: pepp
·
  • Artikel
Dagbok Livet som 50+kvinna Jag ramlade av hästen i våras. Hade precis köpt ny säkerhetsväst. Gjorde förbannat ont och jag fick åka in till...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 917

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp