snabb fråga

E

emelit

hästen har boxvila pga av lymfangit, fick order av vet att han ska ha 2*10 minuters promenader om dagen. men det går väl att promenera längre med honom? det gör väl inte så mycket?

Sv: snabb fråga

Säger veterinär 2x10 minuter skulle jag inte promenera mer än 2x10 minuter. Inte utan att fråga veterinär iallafall.

jo jag tänkte att lymfangit är ju itne så farligt att röra sig med. tänkte att det kanske bara var en rekomendation. vill ju att hästen ska få röra på sig. inte så skoj att ha boxvila i två veckor (den första pga av hovböld)

Jag tycker det låter konstigt att du fått ordinerat boxvila pga lymfangit öht. Det brukar bara vara bra att de rör sig.

Tycker oxå att det låter konstigt att du fått boxvila för lymfangit.
Är du säker på att det stämmer?

Iof, men inte skulle jag våga ifrågasätta vet rekkomendationer utan att rådfråga annan vet först!

Oj när min hade lymfangit (gånger två) så skulle hon vara ute som vanligt och skrittas länge (bra för cirkulationen).

hon ordinerade inte boxvila, men däremot promenaderna.
han tvekade på att släppa ut honom, ifall att han sprang väldigt mycket. fråga mig itne varför det skulle vara dåligt...
men då vet jag, då ökar jag på promenaderna!

Tja, det är väl aldrig bra att ha en häst som springer som en dåre i hagen men om den har lymfangit och brukar gå i hage i vanliga fall utan att få spel hade jag valt att släppa ut den. Förutsatt att den inte har nån annan skada som kan förvärras såklart.

Säger som de föregående. Lymfangit är i mina ögon anledning till (lugn) motion o utevistelse. Fick den boxvila pga hovbölden eller vad? Antingen borde ju bölden krypa ut ganska snart, annars bör den kanske åtgärdas av en duktig hovslagare? Men boxvila pga lymfangit låter helt fel i mina öron...

Jag skulle ha min häst ute så mkt som möjligt, och promenera i måttlig takt, OM det inte är något kvar av hovbölden.
Om hovbölden är kvar skulle jag åtgärda det, och ha den ute så mkt som möjligt, tills den är haltfri, sen skulle jag promenera hästen.

boxvila för lymfangit låter inget vidare. lymfangit blir ju värrre av att de står inne och inte kan röra på sig ordentligt = dålig blodcirkulation det är ju då lymfkärlen tjocknar igen.

de ska röra på sig så mkt som möjligt.
när min foderponny fick lymfangit genom muggen i sensomras så skulle han stå inne så lite som möjligt.
så fort han stod inne så tjocknade benet upp igen på honom. efter han avslutat sin pencillinkur fick han gå på bete 1 månad längre än vad jag tänkt från början, just för att han skulle röra på sig hela tiden för när han stod inne på natten blev benet jättetjockt.

har faktiskt svårt att veta om han skulle ha tillfrisknat och blivit så här frisk så fort om jag inte gjort som jag gjorde, hade jag haft honom på boxvila kan jag bara tänka mig hur komplikationerna skulle blivit. kroniskt.
:crazy:

emelit skrev:
hon ordinerade inte boxvila, men däremot promenaderna.
han tvekade på att släppa ut honom, ifall att han sprang väldigt mycket. fråga mig itne varför det skulle vara dåligt...
men då vet jag, då ökar jag på promenaderna!

Man kan ju undra om du tagit med hela historien när du ger dig ut på Buke och frågar??? :crazy:

Själv skulle jag aldrig ifrågasätta veterinärens ordinationer på ett forum och sedan välja att göra "som jag själv egentligen vill" efter att ha fått ett svar som går i den rikting jag själv tänkt??? :confused:

Det finns bara ett sätt att se detta på. Ring veterinären direkt på måndag och fråga varför hästen fick ordinationen och varför du inte ska gå mer med den??? Det känns som att man inte fått hela historien och JAG skulle aldrig ge mig på att göra en rekommendation som går emot en veterinärs även om jag har mer utbildning och erfarenhet än "medel-hästägaren"...

/// ghost

Min gamla Lippa fick också nästan 1 månad längre utevistelse pga hennes lymfangit..
Här ställdes dom inte på stall förräns i november bara för det...

Undertiden skulle vi gå långa lugna promenader..
Efter bara några dagar vart vi tvugna att sitta på henne..hon blev alldeles för pigg för att det skulle fungera med att bara gå bredvid..
Så vi var ute och skrittade långa, minst 1 timme, lugna turer i skogen...

I mitten av november blev jag tvungen att sänka hennes foderstat för hon var som en apterad bomb att rida...flög i luften för allt..verkligt eller inte...
I vanliga fall är hon lugn som en filbunke...

Men nu har vi hittat tillbaka till hur hon brukar vara...:love:

ghost skrev:
Man kan ju undra om du tagit med hela historien när du ger dig ut på Buke och frågar??? :crazy:

Själv skulle jag aldrig ifrågasätta veterinärens ordinationer på ett forum och sedan välja att göra "som jag själv egentligen vill" efter att ha fått ett svar som går i den rikting jag själv tänkt??? :confused:

Det finns bara ett sätt att se detta på. Ring veterinären direkt på måndag och fråga varför hästen fick ordinationen och varför du inte ska gå mer med den??? Det känns som att man inte fått hela historien och JAG skulle aldrig ge mig på att göra en rekommendation som går emot en veterinärs även om jag har mer utbildning och erfarenhet än "medel-hästägaren"...

/// ghost

det var en liten undran bara.
vet. ordinerade inte boxvila, utan hon var lite tveksam till att släppa ut honom i hagen ifall att han kanske skulle springa som en galning, med tanke på att han har HAFT en hovböld och därmed haft boxvila i en vecka. och därmed inte fått springa av sig ordentligt.
Hovbölden är UTLÄKT.
Min undran var bara ifall man kunde gå en längre stund med honom istället för bara två*tio minuter. För jag tyckte att det lät lite.

Nu har jag fått svar på min fråga.
Jag får ursäkta om jag inte frågade vet. ordentligt eller om jag inte la ut hela historien här, men jag vart då fortfarande lite omskakad efter ett omskakande besked (som gällde något helt annat)

dessutom är det väl inte farligt att fråga om sådant här? lymfangit är ju ingen livshotande sjukdom och blir ju knappast värre av att man rör på hästbenen.

Lymfangit som inte behandlas eller behandlas på fel sätt ÄR mycket farlig..rent av DÖDLIG....

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 407
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
330
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama