Smutskatt!

vindvissla

Trådstartare
Vad tusan gör man åt en lat hankatt? Tydligen är det för jobbigt att sköta normal hygien så nu är han full av tovor igen! Han gillar INTE borsten, har testat ett antal gånger men det slutar med att jag har en massa rivsår och en jävligt putt katt. Han är väldigt långhårig så allting fastnar ju i hans päls. Två gånger har jag hittat SNIGLAR i hans päls! Var gång han har legat på vår säng har jag en mindre sandlåda där. Nu är det ju ännu mindre trevligt än vanligt eftersom vi har en bebis i huset, så om någon har några konkreta tips, fram med dem. Kan man smeta smör i pälsen på honom? Slänga ner honom i ån så han slickar sej torr?

Ta det inte fel nu, jag älskar min katt och hade gärna pussat honom hela tiden, men just nu är han lika tilltalande som sopmonstret himself.

Förra året tog jag honom till veterinären som sövde honom och helrakade honom, håret var väl 1 cm istället för nuvarande 10. Men det kan man ju inte hålla på med vartenda år...

Sv: Smutskatt!

Tyvärr är det få långhårskatter som klarar av att hålla sin päls bra. Speciellt om dom är utekatter. Så antingen är det att försöka vänja honom vid borstning, eller så är det att hålla honom nerklippt.

Fast jag kan inte klippa honom själv heller. Nån gång om jag har tur kan jag klippa av en tova, men nu när han tydligen fäller vinterpälsen så POFF var där tovor i alla armhålor, rumpan är full av bajs och så har han motorolja på hela sidan. SUCK! Kan inte du göra det åt mej? *gnällig*

Men sjysst då! :mad: ;)

Han hittades när han var pytteliten, hans mamma blev påkörd av en bil så jag visste inte då att han skulle bli så här jäkla hårig! Det kanske får bli veterinären i år igen då. Eller principen, jag håller du rakar om jag kan hitta någon halvt galen villig person att hjälpa mej. Funkar det med Veet kanske?

Veet :rofl: Då blir han verkligen naken :D
Om du inte har för stora krav på hans utseende (och han inte är för fåfäng :p ) så kan du ju försöka hålla efter med saxen efter du varit hos veterinären. Om du låter pälsen ligga på runt 2 cm så riskerar du inte att klippa honom och han får ha lite skydd kvar och slipper leka naturist :)
Om du nu får klippa. Men det kan ju bli rätt hackigt om man får stjäla sig en tofs då och då :cool:

Imorgon ska jag till djuraffären och köpa kissemat, kan fråga då om det finns nått typ pälsglans så kanske tovorna glider ur?

Jag håller med om att katten borde hållas kortklippt.Sen när han är kortklippt kan du testa att smeka honom med en våt trasa. I alla fall mina katter börjar automatiskt att tvätta sig om de blir fuktiga i pälsen.Lycka till!

När du väl fått honom något sånär sanerad kanske du kan testa att få på honom pälsglans? Men det kanske inte funkar på en katt??

Tack och lov har jag bara blivit upphittad av korthåriga katter!:D

Om det inte fungerar med pälsvården så är det nog nästan bäst att hålla honom klippt :(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka