Smidiga täcken?

lady_vip

Trådstartare
Jag är en sån typ som hatar att behöva klä på hundarna, okej i bilen, men annars är det ju lite av ett ofog:p

Nu har jag insett att Lokas inkontinens, som kommer och går, kan bero på att hon fryser vintertid. Vi är ju ute mycket och hon står och väntar mycket på mig i stall och hage, delvis stilla, och blir nog helt enkelt kall. Likaså är hon kändlig för vattensvans och det krävs ju bara en snabbtitt på henne för att inse att hon inte är skapt för polarväder...

Iaf, jag behöver ett täcke som är smidigt, vattentätt, lätt att ta på och av och som faktiskt går upp om hon fastnar nånstans. Det behöver inte vara vinterfodrat eller så, hon rör ju sig faktiskt, men klart att det inte ska vara ofodrat. Problemet brukar vara att för att få rätt längd blir det för stort runt magen om man kör klassisk täckesmodell, hon har ju stor bröstkorg men smal "midja" (se profilbild)...

Funderar på hur en sån här modell passar..? Just denna är lite för öppen baktill, men den kanske inte glider runt lika mycket som ett täcke..?
045584_01.jpg

Fråga mig vad som helst om hästtäcken, men hundtäcken har hittills bara varit ett nödvändigt ont:angel:

Sv: Smidiga täcken?

Jag har Hurttas gröna fleecetäcke/tröja på den Grå och den sitter bra. Jag gillar att det är dragkedja längs hela ryggen för den kan faktiskt gå upp om han sitter fast och där är dessutom väldigt lite som hunden kan fastna i. Jag tittade på overallversionen men valde bort den för en bakbenslyftande hane och overallsben kändes lite riskabelt för min del.

Sedan har jag samma märkes både ofodrade och fodrade täcken och de går itu mittfram över bröstet när hunden fastnar (märkte jag nu i våras när den Grå hade itu sitt tjocka vintertäcke :angel: ) De täckena har jag inte upplevt att de skulle rotera och de går att spänna in bra.

Vill du ha ett täcke med ben?
Det täcke som jag är allra mest nöjd med är från Domani, som gör hästtäcken. Det är skitbra, både funktions- material- och utseendemässigt.

Hurttas täcken och overaller passar ganska ofta hundar med lite mer bröstkort. Annars funderar jag på Back on tracks täcken skulle kunna fungera för dig. De är visserligen inte helt vattentäta, men de finns i vinthundsmodeller, vilket jag tror kan passa din hund bra. De går också ned en bra bit nedanför rumpan och håller åtminstone en del av svansen torr. Jag har själv ett back on track till min italienare och det sitter som en smäck.

Det där täcket har jag funderat på att köpa till mina damer, och de är ju som bekant stor midja och smal bröstkorg. Det där verkar ju gå att ändra storlek på både i hals och midja. Sedan kan man ju köpa till regntäcket i samma modell, det skulle ju tydligen gå att ha det överst och på så sätt få både varmfodrat och regntätt.
Om du köper det får du gärna skriva till mig hur det passar :p

Benen är ju absolut inte nödvändiga, det är mest att de vanliga modellerna snurrar oftast på henne. Fortune har ju haft täcke i långa perioder och har ett skitbra i hästtäckesmodell, men det snurrar också på Loka...

Ska kolla Domanis utbud!

Senast ändrad:

Jag tror också på vinthundsmodell, iaf mer än "schäfermodell".

Jag har funderat på de där svarta med röda detaljer som har funnit ganska länge nu, men kommer inte på vad de heter...? Någon som har testat dem..?

När det gäller Hurttas overaller, hur tänker de ang. storlek...? Weimaraner ska ha stl 601, men det rekommenderas även till vorsteh, Loka är ju typ dubbelt så stor som en vorsteh-tik :crazy:

Så, hur är de i storlek? Reglerbara?

Om det är på fleecevarianten du lade in bild på så sitter där ett snöre vid midjan som man ställer in vidden med och det är väldigt reglerbart. Jag gick bara på rygglängd när jag köpte mina, kanske lite naivt men det fungerade :)

Jag har funderat på de där svarta med röda detaljer som har funnit ganska länge nu, men kommer inte på vad de heter...? Någon som har testat dem..?

du menar obtrack? har inte provat men tycker de verkar sitta bra på de hundar man ser. de har lite bilder på hemsidan med olika raser, bl a en vinthund.

När det gäller Hurttas overaller, hur tänker de ang. storlek...? Weimaraner ska ha stl 601, men det rekommenderas även till vorsteh, Loka är ju typ dubbelt så stor som en vorsteh-tik :crazy:

Så, hur är de i storlek? Reglerbara?

Jag tycker att dom är rätt normala, men mot den större hållet. Zagas hurtta är lite lite långt i ryggen men sitter annars perfekt, dom är rätt reglerbara.

Jag är supernöjd med Hurtta, vi har både vinter och regntäcket. Funderar på att införskaffa deras vattentäta flecce"jacka" just för att det är en liten benmudd och hel mage vilket värmer bättre och så läcker det inte in snö..

Just att de täcker magen tycker jag verkar super, hon ligger ju gärna på typ stallgången om jag blir långrandig och då är ju mage super.

Men då borde jag kunna beställa 601 då om de är åt det större hållet.

du menar obtrack? har inte provat men tycker de verkar sitta bra på de hundar man ser. de har lite bilder på hemsidan med olika raser, bl a en vinthund.

Precis, obtrack! Har en hundkompis som har münster och hon har dessa täcken, de verkar sitta superbra, men min hund är ju inte byggd på riktigt samma sätt. Vet iofs att de är snordyra, men sitter de bra så skiter jag i vilket...

Ja jag hoppas det, men du kanske kan vänta och se om någon mer har åsikt kring hurtta ( så inte jag får stå med hundhuvudet om det blir fel =P )

Jag har fått ett antal täcken uppsydda till mina hundar just för att jag är lite kinkig vad gäller modeller och passform.

Jag som bara har tikar vill tex. ha en betydligt större "magplatta" än flertalet täcken har + att jag vill att täcket går ner över låren ordentligt - tycker många täcken "sneddar uppåt" för tidigt.

Dessutom köpte jag två rel dyra, "märkes" täcken härom året som efter en rejäl promenad i skitväder visade sej ge ordentliga skavsår på insidan av frambenen på båda de stora hundarna!

Så låt sy upp exakt det du vill ha blir mitt råd! Mät, rita och klipp sedan ut ett "test-täcke" i ex. lakansväv så du får det exakt som du vill ha det.

/Swat

Det är ju ett bra förslag! Känner en tjej som syr en del hundgrejer/täcken, hon kan ju helt klart sy detta.

Vilket material får du dem uppsydda i? Du råkar inte ha en bild?

Låter kanske lite illa, men faktiskt, ta en kik inne på ÖB, de har regntäcken med lite lätt foder i relativt stora storlekar..
billigt och något man kan sätta symaskinen i utan att skämmas!

jag gillar också hurttas täcken och overaller :)
har dock ingen erfarenhet om hurvida dom går sönder eller inte om dom fastnar.
har den där vattentäta fleecejackan till min tax och det funkar jättebra, hon blir verkligen inte blöt om magen trots att den i princip är i backen ;)
så vill du ha nåt varmt, vattentätt och som täcker hela bröstkorgen kan jag slå ett slag för den faktiskt! den har ett resårband som man kan ställa in efter bröstkorgen så att säga, och bensnören om man vill använda det.

edit,
har även en fleeceoverall (vanlig) och en regnoverall, det går att sätta ihop dom så att det blir en varmfodrad regnoverall.. men jag tycker det känns bökigt så jag gör aldrig det.
fleecen knäpper man med kardborre över ryggen och går inte att reglera i midjan med någon resår, även om det sitter ett resårband där.
regnoverallen tycker jag släpper igenom fukt efter en tids användande och några tvättar (tvättar utan sköljmedel) och känns kall inuti. den har jag till min springer, så han har ju betydligt mer hår än din så han blir inte påverkad av det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Mina täcken till hundarna förolyckades tragiskt i en färgolycka så nu får jag se mig om efter nya. Kruxet är att de flesta täcken...
Svar
13
· Visningar
2 869
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka