Smärtstillande efter kastrering, kanin

vinkelina

Trådstartare
"Fixade" min kanin igår. Fick hem fem dagars kur med smärtstillande i flytande form som skall ges i munnen två gånger/ dag.

Skulle ge första dosen nu. Men kaninskiten hugger mig bokstavligen blodig i fingrarna (AJ)

Tror ni han klarar sig utan? Bor ensam så svårt att få hjälp. Ingen av katterna har fått det tidigare (kastrering + navelbrock och sterilisering)

Sv: Smärtstillande efter kastrering, kanin

Har du smärtstillande så skulle jag ge det.....
Kan du inte hålla kaninen i öronen, så den hänger i luften och ha en spruta eller liknande (om det är flytande vill säga) och peta in i munnen? Rekomenderar tjock jacka å tjocka vantar.

öh, man skall ALDRIG hålla en kanin så att den hänger i öronen

Katter brukar man linda in i en handduk, kanske det kan fungera? Eller om det kan vara så bra att medicinen är god så att den äter den på en bit morot eller så?

Tror han klarar sig utan. Är han bra medicinerad på kliniken så borde det räcka, om han inte är känslig. Det läker ihop så fort.

Är det metacam går det att sätta på lite foder och ge.
Annars sätt en handduk runt kaninen så att även ögon täcks, sitt på knäna med kaninen mellan benen, en hand på nacken (lätt tag om nackskinnet) och den andra smyger du in sprutan i mungipan och trycker ut medicinen lite snabbt och smidigt. Tycker jag iaf är lättaste sättet att medicinera kaniner i munnen.

Gör som jag gjorde med mina stallkatter. rullade in dem i en TJOCK badrumsmatta (handdukar är för tunna:-)) och sen i med vad det än månne vara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka