Smärre chock....

Empalie

Trådstartare
Idag har jag fått en chock, distriktsveterinären skulle komma hem och kastrera min lilla hankatt på 7 ånader. När vi har bedövat och sövt kissen och vet precis skall börja säger han "men det är ju en tjej". Jag blev chockad, när vi hämtade kissen sa de dåvarande ägarna att det var en kille sedan har inte vi tänkt mer på det. Kissen har gått och hållt svansen längs med ryggen ett tag för att liksom visa ngt, det trodde jag killar gjorde för de var könsmogna.
Det blev ju då ingen kastrering och vet tyckte jag skulle vänta med att serilisera tills våren. HON är ju så ung än.
Jaha nu får man annat pespektiv på saker, har verkligen läst in mig på hankatter men nu är det honkatte som gäller.

Vill ha tips och råd om just honkatter!

Drar de iväg på samma sätt som hankatter gör eller?

Sv: Smärre chock....

Går katten ute? Kastrera omeldebart isf. Honkatter blir inte sällan känsmogna runt halvårsåldern. Förmodligen väntar hon till våren och ljuset innan hon drar igång löp, men det är långtifrån säkert att ni märker av något och då står ni där med en kull på en ung hona...

Är hon garanterat bara inne och intre träffar hanar går det bra att vänta, men det finns ingen anledning att göra det. Katter kan kastreras problemfritt från det att de är stora nog att sövas, och en vet som hävdar att katten bör ha löp mm behöver läsa på mer...

Går katten ute? Kastrera omeldebart isf. Honkatter blir inte sällan känsmogna runt halvårsåldern. Förmodligen väntar hon till våren och ljuset innan hon drar igång löp,

Mina katter är födda den 15 april av en mamma som var 6 mån när hon blev parad, ingen märkte ens att hon löpte, dessutom var det ju fortfarande vinter...

Håller alltså med dig om att TS bör kastrera sin utegående honkatt NU.

Jag tycker honkatter har mer personlighet! Våran är väldigt speciell :)

Annars kan du ju ge den P-piller (om du komemr ihåg sånt) ifall du vill ha kattungar nångång :idea:

Våra Ester när hon var liten och knappt hade päls ;)
Full.jpg

Och vi behöver inte fler klattungar heller.

Vad är det för veterinär som inte kollar könet på katten innan sövning?
Och dessutom kollar på båda kulorna ligger i pungen?

//
En som senast kastrerade grannen bonnkatt bara för att den var hos mig och sprang.. Betalade och allt, hos en duktig vet som kollade att båda kulor låg i pungen innan sövning.

För den som inte har läst om biverkningarna så kommer de här (från FASS):

Promon
Ibland ses ökad aptit och fetma, som bör regleras med justering av foderstaten. Vid långvarig behandling ökar sannolikt risken för cystisk endometriell hyperplasipyometra och diabetes mellitus. Utveckling av juvertumörer kan förekomma.

Perlutex (tidigare Gestapuran)
Följande biverkningar kan förekomma vanligen strax efter påbörjandet av tablettbehandlingen: Ökad aptit och fetma, som kan regleras med hjälp av foderstaten, beteendeförändringar, förstoring av mjölkkörtel.

Mycket sällsynt förekommande biverkningar (mindre än 1 av 10 000) är: Cystisk endometriell hyperplasipyometra, diabetes mellitus, juvertumör, supression av binjuren, akromegali (överproduktion av tillväxthormon).

Båda varianterna innehåller dock samma verksamma substans så det är inte omöjligt att de biverkningar som nämns för den ena varianten men inte för den andra kan gälla i båda fallen.

Intressant är även att det står att Perlutex inte skall ges till juvenila djur eller till digivande katter. Denna rekommendation bryter oerhört många mot, i synnerhet uppfödare som ger sina digivande honor p-piller.

Så det är alltså bara 1 på 10000 som enligt FASS får juvertumörer... det tycker jag låter skumt... tycker väldigt många fertila honkatter kommer till klinikerna med juvertumörer...

Enligt mina kattveterinärer är tumörer mer eller mindre något man ska räkna med efter långvarig p-pilleranvändning, likaså livmoder/äggstocksförändringar. Sedan krävs det ju att biverkningarna rapporteras och att anmälningarna faktiskt tas upp för att det ska hamna i FASS. Litar inte ett dugg på FASS när det gäller biverkningar på varesig människor eller djur :crazy:

min veterinär skriver inte ens ut p piller för att de är för farligt, å ja skulle aldrig ge mina de me tanke på hur ja blev av p piller, vissa veterinärer vill inte kastrera så unga honkatter utan villa att man väntar till dom blivit könsmogna, mina kastrerade jag vid 10 månader. men ja fattar inte va du har för vet först kollar man ju att kilorna " ramlat ner" sen söver, mina honor är mysigare än hanarna mer sociala å keliga, lycka till me din lilla hona :)

Så det är alltså bara 1 på 10000 som enligt FASS får juvertumörer... det tycker jag låter skumt... tycker väldigt många fertila honkatter kommer till klinikerna med juvertumörer...

Jag skulle tro att det är få fall som rapporteras in. Samma sak med temperamentsförändringar. Det är något jag som uppfödare får se mycket av hos mina "kollegors" avelskatter pga. p-piller men som synes är det inget som ens nämns i biverkningarna för Promon (däremot har det tagits in bland vanliga biverkningar efter Perlutex och det kan jag bara hurra för).

ja just det ja det har med inrapporteringen att göra... tyckte väl att det lät konstigt med tanke på alla katter med juvertumörer jag sett...

Herregud! Att söva en katt för kastrering utan att ens kolla könet innan - och sen inte ens kastrera när det visar sig vara en hona! :eek: Det var nog bland det värsta jag hört. Det är absolut inget problem att kastrera en hona på 7 månader, det kan inte ens anses vara tidigt. Jag vet flera honor (i en ras som annars utvecklas ganska sent) som börjat löpa redan vid 4 månaders ålder.

Jag hade aldrig anlitat en sådan veterinär till mina katter igen. :crazy:

/Erica

KL

jag fick hem en honkatt från kattförmedlingen som dom haft två månader.
dom hade haft henne inne för att kolla om hon haft kattungar i magen och sövt henne och rakat magen och sedan ultraljudat henne,dom hitta inga kattungar så dom sa till mig att hon ska vara kastrerad inom två månader från det jag hämtat hem henne.

jag fick hem henne och samma dag sog jag att hon hade visst två kulor där bak.... hmmm ringde katt förmedlingen och frågade vad dom höll på med och framförallt vad deras veterinär kunde om katter :D

så det blev visst en han

KL

jag fick hem en honkatt från kattförmedlingen som dom haft två månader.
dom hade haft henne inne för att kolla om hon haft kattungar i magen och sövt henne och rakat magen och sedan ultraljudat henne,dom hitta inga kattungar så dom sa till mig att hon ska vara kastrerad inom två månader från det jag hämtat hem henne.

jag fick hem henne och samma dag sog jag att hon hade visst två kulor där bak.... hmmm ringde katt förmedlingen och frågade vad dom höll på med och framförallt vad deras veterinär kunde om katter :D

så det blev visst en han

Alltså, det är billigare att lyfta på svansen och klämma lite än att göra ett ultraljud. Vad pysslade kattförmedlingen och veterinären med? Att kunna könsbestämma en katt tycker jag ändå är grundläggande kunskap när man håller på med katter på det sättet.

Herregud! Att söva en katt för kastrering utan att ens kolla könet innan - och sen inte ens kastrera när det visar sig vara en hona! :eek: Det var nog bland det värsta jag hört. Det är absolut inget problem att kastrera en hona på 7 månader, det kan inte ens anses vara tidigt. Jag vet flera honor (i en ras som annars utvecklas ganska sent) som börjat löpa redan vid 4 månaders ålder.

Jag hade aldrig anlitat en sådan veterinär till mina katter igen. :crazy:

/Erica

Kan bara hålla med, varför inte lika gärna ta och kastrera honan när hon ändå var sövd? Låter otroligt korkat...

Som jag uppfattade det så kom vet hem till TS för att kastrera en hankatt vilket innebar att det troligen inte alls var läge att buköppna, även på kliniken kan det helt enkelt vara så att bokningsschemat helt enkelt inte lämnar tid över att ta en honkatt när det är bokat en hankatt.
Sederar ofta först o kollar kön sen mindre bråk med jobbiga katter på det sättet.
PL

Jag vet folk som fått honor kastrerade hemma. En sak om han inte hade verktygen för det men ja. Det smartaste vore ju helt klart att kolla innan, så svårt borde det ju inte vara? Speciellt inte om testiklarna är där de ska vara...

Det är väl ändå rätt påfrestande för djuret att söva det?

Det är väl upp till varje vet att avgöra om h*n vill göra ingreppet hemma hos någon!
Nej en sövning är inte särskilt påfrestande för ett friskt djur.
PL

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 085
I
Övr. Katt Jag har fått ett rätt stort problem. Jag älskar katter, alltid haft det och kommer alltid att ha.. Kastrering är en självklarhet för...
2
Svar
20
· Visningar
5 171
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila