Små/stora hagar...

ancan

Trådstartare
Bygger vidare på en tidigare tråd ang små "uppdelade" hagar...
Jag talar nu inte om stall inne i städer/störra samhällen utan vi som har den stora lyckan att få bo på landet/mindre samhällen...

Där finns i dagsläget absolut ingen betesbrist. Ju minder mjölkgårdar det finns, ju mera beteshagar finns det åt oss hästägare!

Bönderna vill(och behöver) ofta sina åkrar betade...

Det gäller bara att samarbeta,vara ärlig och trevlig, stängsla med ordentliga stängsel, betaala arrenden i tid , så kan i princip ALLA hästar på landsbygden iallfall ha fina sommarhagar.

Här där vi bor få vi flera erbjudan om året om nya åkermarker att beta vi har nu så mkt att det börjar tryta på djur till dom... ;)

Ofta kostar det ingenting om markägaren själv vill ta ut sína EU bidrag!!!

Hur är det i er närhet?

Sv: Små/stora hagar...

Vi bor helt perfekt med ca 5-10 minuters bilkörning in till byn. (Hörby) Någon stor brist på bete har vi inte direkt, och inga stora mjölkgårdar i närheten heller. Vi har ca 25 h mark uppdelat jämnt på naturbete-åker-skog så det är idealiskt för både ko, får och hästhållning. Vi har för närvarande 7 hästar, en ko och en tjur, 5 tackor med lamm, så vi har ju inget överskott på djur. Men vi får markerna betade, men inte förstörda. Vi har tillräckligt med åker för att kunna hugga eget ensilage, men halmen köper vi, eftersom vi inte har åkrar anpassade för spannmål, utan det blir ensilage för hela slanten. Men jag tycker att vi bor mycket lägligt, bra bete, hjälpsamma grannar som vi ibland lånar maskiner av, eller att som lånar från oss, nära till sammhället, utan en massa störande ljud eller påverkade ungdomar som drar omkring. Så jag har inget att klaga på, dessutom har vi fin utsikt över Ringsjön.

Vi bor mitt ute i bushen, och förfogar över ca 60 ha mark. Vi har 8 permanenta hagar i storleksordning 2 ha till 20 ha.
Hästarna har förutom "sina" hagar 2 st på ca 1,5 ha / st sommartid tillgång till 2 av våra andra djurhagar på 6 resp. 7,5 ha med naturbete och kuperad blandad terräng. De andra hagarna har de andra djuren över betesperioden. :banana: Gillar att bo i norrländska ödebygden :D

Jo, jag är ju också så där lyckligt lottad. men vad jag egentligen är lite nyfikenpå, är hur många av er som inte har tillgång till egen mark, har ens försökt att gå runt bland bönderna och frågat???

Jag har svårt att få stora beten. Vi har en som arrenderar nästan all mark i min närhet och som säger att det blir för stora skador på marken om hästarna ska gå på sk efterbeten. Han har precis utanför stallet så det är lite jobbigt ibland, dessutom tar han hela handen om markägaren ger med lillfingret. Han är så åpen att han ska ha allt på åkern även det längst ut så han har flera gånger kört sönder mina staket och stängsel. Men det gör ju sydkraft också när de kommer med sina maskiner. Har förlorat nästan hälften av mina plastpinnar nu i vinter/vår. :devil:

MVH Ann

Ojdå, det låter inte som om han är särskilt trevlig.... :mad:
Otur att han lyckats få markägaren att gå i ledband...
Har han det till nötdjur??? Eller tar han bara hö där?

Har du ordentliga stängsel så att dina hästar är på rätt sida?
Min ena granne har i princip "inga" stängsel alls, och hennes hästar springer runt på bygden allt som oftast... så det är ju inte så konstigt att bönderna här runt inte vill arrendera ut till henne....

Vad det gäller Sydkraft så kan du få ersättning om de varit oaktsamma...däremot får du det inte om du satt stängselpinnarna för nära vägkanten :crazy:

vi har mäark själva, men vill utöka(från 7ha till vad vi kan få tag i.). Vi har pratat runt med alla bönder och markägare i området.
Gubbe ett sa "jag vill inte ha problem med myndigheterna...så nej."(marken är inte EU registrerad, han får inga bidrag och det var hästhagar där tills för några år sedan då han tog bort ett par travare som gått och skrotat där...)
gubbe två sa "javisst, stängsla ni in och beta av, det mår marken bra av!" ...det visade sig dock att han hade medägare på marken som INTE ville arrendera ut.
gubbe tre har mark i anslutning till våran, och den är inte ens stängslad(kobonde) och växer igen med sly(han fick den på köpet när han köpte avstyckad mark för ett antal år sedan, sen dess har den stått orörd) han skrattade litet och att "ne, dä ä ja int intressed av".
efter att ha ringt runt till alla markägare i området är det bara att inse...snåla närkebönder!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka