Små, små krustor?

SaraMara

Trådstartare
Klippte kusen igår igen (andra gången i höst), och upptäckte då att han har fullt av små, små "krustor" över framför allt hals och mage, men även några på rumpan.

De är torra, har liksom en sårskorpa i mitten och inte större än max 4 mm i diameter.

Funderade över älgloppsbett först, men tycker inte det borde vara det heller då de inte fanns där när jag klippte förra gången och det nu inte känns som säsong riktigt.

Pälsen har visserligen varit ganska tjock och tät, men då det ändå är andra gången jag klipper så är det ju inte direkt ryamatta heller, så SÅ tätt och fuktigt borde det inte vara tycker jag att är någon form av svamp (vet inte om det ger krustor heller för den delen).

Går täckad dygnet runt, men inte med halstäcke, så där faller den teorin också.

Krustorna verkar inte varken klia eller ömma, men han ser ju helt maläten och vanvårdad ut, vilket givetvis stör mig. ;)

Någon som har någon idé?

Sv: Små, små krustor?

Om han blir väldigt svettig vid arbete så kan en del hästar få sådana krustor som du pratar om,men dom jag har sett har inte varit torra. Om man rivit bort skorpan på dom så har det varit ganska geggigt.
Om det skulle var svettutslag så är det bara att vara nogrannare vid rengörningen efter ridpasset så blir du av med dom.

Mvh
Camilla

Hej hej.

Vi har haft samma problem på några av hästarna hemma.. prova ge dom äppelcidervinäger. har funkat på våra hästa.. det luktar inte gott men hjälper antagligen..

Hm...
Min unghäst har precis likadana små krustor. Framförallt under magen, lite på baken och i/kring huvudet.
Veterinären sa att det var vattenskållor fast den torra varianten.

En kompis häst hade liknande och det var "värmeutslag" som gick bort efter ett tag. De kom framåt hösten/vintern..

Ett tips är att "jodda" dem och samtidigt ta nageln och skrapa bort dem.

Corax skrev:
Hm...
Min unghäst har precis likadana små krustor. Framförallt under magen, lite på baken och i/kring huvudet.
Veterinären sa att det var vattenskållor fast den torra varianten.

En kompis häst hade liknande och det var "värmeutslag" som gick bort efter ett tag. De kom framåt hösten/vintern..

Ett tips är att "jodda" dem och samtidigt ta nageln och skrapa bort dem.

Min häst har också så, under magen fast bara på ena sidan av nedre delan av magen. :p Han har det bara på hösten/vintern. Jag antar att det beror på att han får mkt päls och huden blir instängd.

Vad är vattenskållor? Har hört om det men kommer inte ihåg vad det var.

Ja, värmeutslag kan det ju vara. Han rids svettig flera gånger i veckan och man kan ju tro att han har russblod i sig så lurvig som han blir.

Regnskållor däremot känns konstigt, iom att han alltid är täckad och krustorna sitter över hela kroppen.

De jag har pillat bort har lämnat en pälslös fläck efter sig bara?

om man täckar hästar som är fuktiga/blöta kan de få liknande regnskållor.
(jättevanligt i ett travstall jag arbetat där man duschade hästarna varje dag och sedan täckade.)

Men torrskållor är ju lite egna av sig. ;) Min unghäst fick sina när det var som torrast och varmast i somrast, typ.

Men klipp honom igen och håll koll på dem så får du se om de ger med sig. :) Och så får du tänka på vad du lägger för täcken på honom. Det måste andas!
Så har du inte redan ett sånt så måste du genast gå å shoppa ett nytt! ;) :D

Shoppa nytt är rooooligt. :love: Så får väl hävda för sambon att min svindyra WeatherBeeta inte alls andas och dessutom är sooo last season. ;)

Ja, han kan ju iofs ha varit fuktig någon gång kanske? *klurar*

Det som "retar" mig är att de sitter på både halsen och kroppen, och på halsen är han inte täckad. :confused:

Mitt sto har också nåt liknande. Sitter mest på sidan/nedre delen av magen.
I somras trodde jag det var bromsbett, och det var det kanske till endel, men nu på vintern finns ju knappast bromsar.
Hon rids sällan svettig men har täcke fygnet runt.

Liknande trådar

Hästvård Mitt sto får nu när vinterpälsen börjar komma små krustor i pälsen på ett ställe. Dessa kliar nåt fruktansvärt på henne och kan bli så...
Svar
4
· Visningar
1 777
Senast: mumin
·
Hästvård I torsdags var min kuse ute och motionerade under sadel, rejält pass, han är inte riden (travtränadriden) så på länge, duschade honom...
Svar
6
· Visningar
1 252
Senast: Tagliabue
·
Hästvård HJÄLP - "Sårskorpor" under pälsen över stor del av kroppen (på kortisonbeh. häst) Jag har sökt för att hitta liknande trådar men hittar...
Svar
13
· Visningar
6 072
Hästvård Skulle klippa av shettisen lite päls här ikväll. Klippte honom i januari förra året och inga problem alls för klippmaskinen då. Nu så...
2
Svar
35
· Visningar
4 190
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar