SM-resultat någon?

Sv: SM-resultat någon?

V1 ungdom vann Johanna Wingstrand med Herkules frá Pegasus
V1 senior vann Vignir Jónasson med Berserkur frá Stykkisholmi
T2 ungdom vann Linda Antonsson med Isak från Dirhuvud
T2 senior vann Camilla Hed med Tór från Järstad
T1 ungdom vann Johanna Wingstrand med Herkules frá Pegasus
T1 senior vann Sigfus Sigfusson med Leiknir från Övergran
F1 ungdom vann Michaela Alerius med Gammur frá Reykjavik
F1 senior vann Josefin Birkebro med Kjarni vom Wallberg
P1 ungdom (och bästa tid totalt) Albin af Klintberg med Nitróglusserin från Hella
P1 senior Gudmundur Einarsson med Flugar frá Holtsmúla
P2 ungdom (och bästa tid totalt) Lovisa Enblom med Töfrar från Bolandet
P2 senior Jessica Rydin med Jorik från Lönneberga
P3 ungdom Linn Lombäck med Mistur från Lind
P3 senior Anna Wahlberg med Niklas från Wahlberg

Alla resultat finns inne på SM:s hemsida.
Lite tråkigt att Johan Häggberg och Reynir Adalsteinsson fick gå ur A-finalen när båda tappat hästarna tappade skor. Tycker dessutom det var många strykningar ur uttagningarna i år, vad säger ni andra??
Lite kul däremot är att det kommer fram så många bra ungdomar i passen, i P1 var de tre bästa tiderna totalt på ungdomssidan och även P2 var bästa tiden en ungdomsryttare.
Lite synd att det inte var så fint väder som de senaste två åren, men det kunde varit värre också....och mycket tråkigt att publiken ställde sig upp och gick så fort F1 var färdigridet så vinnarna och även vinnarna i kombination och speedpass fick rida ärevarv med tomma läktare.....vad var det med publiken i år, inget tryck alls......

Tror det dåliga trycket i publiken i år beror på att det var väldigt svårt att höra vad speakern sa pga ljudet från högtalarna som är gjorda för att höras utanför travbanan där publiken finns i vanliga fall. Prisutdelningarna blev väldigt sega när man inte hörde poäng, vem som hamnade på vilken plats osv. Min upplevelse utav söndagen var att det var många långa och sega prisutdelningar där många inte ens visste vilken gren som fick pris (ex för alla passgrenar där prisutdelningarna petades in flera gånger under dagen). Jämför man med tex Landsmót där speakern väcker upp publiken och "snackar igång" dem, så fanns det inget sådant under dagen. Speakern har inte bara som uppgift att presentera resultat utan också att skapa en vis stämning.

Tråkigt, för i övrigt var det ett mycket väl utfört SM, optimalt för ryttarna med toppen-faciliteter och bra bana och bra för utställare inomhus men ändå i närhet till banan.
Dessutom så blir det väl lite mindre publik än vanligt ett år med både Landsmót och när NM också går i Sverige. Många svenskar var på Landsmót och väljer att åka på NM istället för SM.

*kl*
För övrigt tycker jag att det var ett ganska blekt SM, få hästar som sticker ut och glänser, få riktigt bra ekipage vilket också syntes på poängen.

Jag är en av dem som inte såg färdigt hela femgångsfinalen. Men efter en hel helg på läktaren hade jag ont i varenda led i kroppen.
Tyckte att årets SM inte innehöll så mycket spänning och det kändes som att man kunde räkna ut rätt mycket resultat innan.

Och som Brolinskan säger var det rätt klent med publik vilket såklart bidrar till att stämningen inte är så hög som den brukar.

Sen är jag nog för att T1 är den sista finalen då F1 blir lång när man vill åka hemåt! :)

Jag tycker också att T1 ska avsluta tävlingarna, mer fart och fläkt i sista momentet där man kan klappa och heja på ett annat sätt än när det ska sluta med att man ska vara tyst under passläggningarna......

Jag har skrivit en artikel från SM till vår förenings webbtidning fregna.se

Där kan man också se en liten film som hör till.

Jag har inte haft som ambition att göra något heltäckande utan att rapportera om vår förenings ekipage + lite allmänt. Missade till exempel ungdomarnas femgång på grund av akut shoppingbehov och på området "pass" är det tunnt...

Men jag hoppas att jag fångat en del av stämningen.

Och jag tycker att femgången ligger bra sist, just eftersom den visar alla gångarter. Tiden man sitter totalt blir ju lika lång oavsett ;) Klappa kan man göra efter varje läggning. (Men i B-finalen var det klapp även under läggningar vilket verkade störa vissa ekipage).

kl och lite allmänna nattfunderingar både kring vad som nämnts tidigare och annat:
Tycker för övrigt att det var en ovanligt dramatisk femgångsfinal i år för övrigt, alla hade lite småstrul med läggningar och annat.

T1 var som sagt lite tråkigt där både Reynir och Johan tappade skor, särskilt som Sigurrós ökade tölt är helt fantastisk.

Imponerade mest på mig gjorde Camilla och Thor (de vann även feather price för vuxna!). Fantastiskt att se hur Thor i ärevarvet sprang varv efter varv på lösa tyglar och vi konstaterade att det är ju väldigt praktiskt när man har pokaler och annat i händerna ;)

Ett skäl till sämre publikuppslutning kan ju också vara att många upplever Romme som längre bort, många reser väl från de tre storstadsregionerna och kan tänka mig att norrköping upplevs som en enklare dagsutflykt än romme även om det säkert inte skiljer mkt i tid från sthlm...

Tråkigt att speedpassens elektroniska tidtagning inte fungerade som den skulle och att det även blev fel i flera manuella tider som ropades ut. Däremot roligt att vi har så snabba ungdomsryttare för att inte tala om hur bra Hanna och Nökkvi var i stilpassen!

Som Brolinskan också nämnde var däremot anläggningen fantastisk för oss ryttare, toppenservice, alla faciliteter på plats och smidigt.

Och justja, kul att de visade de bästa avelshästarna på söndagslunchen men återigen, där drogs helheten ner av att man inte hörde speakern så tydligt...Först fattade man inte ens vad som var på gång.... Men FINA hästar!

*kl*

Eftersom NM går i Eskilstuna så skippade nog många SM tråkigt nog.

Hur går det nu till med uttagningarna till Nordiska? Är SM-resultaten avgörande för vilka som får delta för Sverige?

Det var väl Camilla Hed, Sigfus Sigfusson, Linda Antonsson och Johanna Wingstrand som tog kombinationspriserna tror jag...om jag inte minns helt fel...

Fick visst inte länka till ett album med SM-bilder... tänkte att det skulle vara kul att se för de som inte var där.

Så det är själva länkningen som är ajabaja? Då vet jag tills nästa gång - här är iaf ett fåtal av bilderna från söndagen :)
_SOF4516.jpg

_SOF4586.jpg

_SOF4623.jpg

_SOF4762.jpg

_SOF4784.jpg

Är det dina bilder? De är copyright märkta och då får man inte visa dem hur som helst.

Liknande trådar

Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I veckan pågår Gæðingakeppni-SM för Islandshästar på Himmelstalund i Norrköping. SVT träffade islandshästen Felix frá Gafli och Linnéa...
Svar
0
· Visningar
110
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Liv Svensson, 11, har kvalat in till både inomhus-SM och utomhus-SM, tillsammans med hästan, Quintus. I helgen var det dags för...
Svar
0
· Visningar
109
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ebba Ardbring gick en hård fajt med Ulrika Voeltzel om SM-guldet. När ponnyn ”Abbe” tog ett extra långt galoppsprång vid sista...
Svar
0
· Visningar
99
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka