Slutmätt?

Stargirl

Trådstartare
Kan man se ngnstans om ens ponny är slutmätt? Jag har en B-ponny -97 som jag har två årsintyg från -01 där hon är 115,5 och ett -02 där hon är 114,5. Men inte ngt slutmätningsintyg. Vet att hon är tävlad efter det.
Vad tror ni, kan min dotter åka ut på en lokal LD och visa upp årsintygen tills vi rett ut med tidigare ägare huruvida hon är slutmätt eller inte? Hon är 115 cm nu och ligger inte dierkt i "riskzonen". Dock är jag själv av åsikten att regler är till för att hållas, men åker inte gärna 10 mil och bet 900 kr för ett slutgiltigt mätintyg ifall det finns ett intyg.

Sv: Slutmätt?

Sista obligatoriska mätning är när ponnyn är 8 år och det intyget lär du behöva.
Länk till mätreglementet; http://www3.ridsport.se/ImageVaultFiles/id_10323/cf_559/Mätreglemente för ponny_2012.PDF

Saxat från ridsports hemsida:
Att tävla ponny
Speciella regler gäller för ponnyer som ska tävla, angående mätintyg och chipmärkning.

Oavsett om Du rider ponny eller häst gäller samma regler angående licenser, både för hästen/ponnyn och för Dig som ryttare. Läs mer i Licensguiden.

Mätintyg
Från inbjudningstävling och uppåt krävs att ponnyn har ett svenskt mätintyg.

Från lokal tävling behöver ponnyn en licens. Innan licens kan lösas måste ponnyn

•ha svenskt mätintyg
•vara chipmärkt (om ponnyn är av travarras gäller frysmärkningsnummer)
•vara registrerad i avelsföreningen för den ras ponnyn tillhör.
Är ponnyn av okänd härstamning, ska den registreras hos Svenska Hästavelsförbundet www.svehast.se.
Mätning - från den 1 januari 2012 gäller:
Från och med 2012 gäller att mankhöjden anges i centimeter. En centimeter avdrages för sko om ponnyn är skodd. Två mätmän godkända av SvRF samt en veterinär ska närvara.
För att få tävla en ponny i Sverige på elittävlingar och lägre så måste samtliga ponnyer ha ett svenskt gällande mätintyg. Det innebär att samtliga utländska ryttares ponnyer oavsett vilket land det kommer ifrån, måste ha ett gällande svenskt mätintyg för att få tävla i Sverige.
Jordbruksverket som är den myndighet i Sverige som ska se till att Djurskyddslagen och dess förordningar efterlevs säger att enligt § 3 lagen (2007:629) så måste samtliga ponnyer som tävlar på elittävlingar och lägre behandlas lika. Det innebär att samtliga ponnyer måste ha ett svenskt gällande mätintyg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka