Slutmätning

W

WilhelminaP

hejsan! TÄnkte man kunde diskutera det här...

hur hög var den största häst som ni mätt ner osv ?
mvh

Sv: Slutmätning

Men.. man kan göra det olagligt... Tycke rinte dte är ett så stor brott :O
Mvh

Jag är glad och tacksam för de nya reglerna. Förhoppningsvis sållas rötäggen bort.
Jag vet inte vad du menar med ett brott, men jag anser att mätning ska göras på ett schysst sätt. Visst, nyverkad och riden, men gränsen går där i trakterna.

Hästar utan vatten, verkade så de knappt kan gå mm är förkastligt anser jag.

Vi hade en dressyrponny stående hos oss. Hon var 147 cm. Ärligt mätt. Rejäl connemara. Konstigt att hon ibland såg så lite ut på prisutdelningarna :confused:

Nu ändrades väl mycket i och med ändringen intenationellt, gränsfallen får ju inte alltid följa med längre. :bow:

Synd om de som köpt en ponny (häst:smirk:) och drabbas. Men på sikt tycker jag att det är rätt väg att gå.

Man skall ju inte vanvårda hästen för att få den lägre... kyllnad om den är några millimeter över om man har en schysst mätman anser jag..

Var på ridläger för några år sedan där det var en som berättade att hon lyckats mäta ner en häst till D-ponny, "ponnyn" i fråga var 154...

När jag köpte min förra häst på 150 ungefär fick vi rådet att verka henne kraftigt och låta henne vara utan vatten och bara ge henne lite mat några dagar innan :crazy:
tilläggas bör att vi aldrig försökte mäta ner henne.

Jag vet en ponny som var 146cm när dom börja mäta och efter ca 1timme var den 140cm :crazy:
Förstår inte varför den skulle bli c-ponny. Kan säg att den inte behandlade fel, enda att dom red han innan.

Vet att man får hålla på o mäta en timme, men tycker det är jätte konstigt att inte mätmännen säger i från.

Min imponerande connemaradam visade sig vara ynka 142.8cm och inte ens mätmännen trodde sina ögon :rofl:

I övrigt så sysslar jag inte med sånt, nedmätning.

Men visst skiljer det om ponnyn är i gasen eller står och såsar.

Har inte själv varit med om ngn nermätning, men vet en "ponny" häromkring som sägs ha varit 156... Och har hört lite teorier om hur det gick till också när den blev 148:angel: Dock så är det väl allmänt känt, den börjar bli rätt gammal och går inte på ngn högre nivå precis. (Även om rätt ska vara rätt, absolut! Man tackar för dom nya reglerna :bow:)

Men ponnyn ska inte vara i gasen då den ska mätas. Att det ska behöva ta en timma och komma fram till rätt mankhöjd låter otroligt i mina öron.
gulan

Hade en foder-häst för ca: 15 år sedan, han var 1.52, men gick som ponny utan att plåga honom utan vatten osv, däremot var han nyverkad.

Tyckte faktiskt det var lite pinsamt när man ibland på tävling fick kommentater som "titta där kommer en liten stor häst".

Kan tillägga att han även var ganska grov då han var fjordkorsning.

Det kanske är bättre ordning på mät-reglerna nu, har inte tävlat ponny på många herrans år :)

Har de verkat bort närmre 4 cm har de tagit en hel del.
Antingen kunde han inte gå, eller så var han kanske inte 152 cm?

Delvis KL.
Eller också blev han aldrig 148 cm, utan det mättes "fel".

Det finns ponnysar som är nedmätta av mindre nogräknade kontrollanter och veterinärer.
Ska tilläggas också, mindre nogräknade ägare.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Vårt stall har provtagit två hästar för EHV-1 då de haft neurologiska besvär. Vi får troligen provsvaren imorgon. Min häst som är...
Svar
3
· Visningar
480
Senast: Anonym456
·
Hästvård Lindrig senskada av förstärkninsbandet höger fram 4/10. Ska nu skrittas. Någon som sitter på något typ av progressionsprogram? Nu...
Svar
1
· Visningar
385
Senast: Elo
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
363
Senast: Malva1978
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka