Sluta (bild i Eric Lettes bok)

F

Finnfun

Jag satt och bläddrade i Eric Lettes gamla bok Dressyr (Utbilda och träna för tävling) och kom på bilderna på sluta (sidan 84-85). Boken är ju himla intressant för där är bilder på rörelserna också rakt uppifrån, men nu blev det ju lite komik över det hela! I texten står: "Hästen ska vara ställd och böjd i rörelseriktningen" men alla tre bilder uppifrån visar en häst som är helt rak i bålen, och inte är ställd alls, det enda som är böjt är halsen precis framför manken.

Jag blev helt ställd när jag såg dem. Det här är ju en känd och respekterad domare, som säkert har valt bilderna själv. Är det fel på mina ögon, eller hans?

Har nån annan den här boken så gör mej en tjänst, kolla upp bilderna och säg vad ni tycker. Jag ska bläddra vidare...

(Men piaffbilden på s. 42 av Josef Neckermann och Venetia är superb.)

Sv: Sluta (bild i Eric Lettes bok)

Den är väl inte känd för sina väl valda bilder direkt.

Prova att maila Lette och fråga varför han valde just de bilderna då?

Mig veterligen så finns inte ryttaren som alltid rider 10-mässiga rörelser alltid ;)

Boken är ju dessutom rätt till åren kommen om det är den jag tror.

Men gör man en bok så har man ju privilegiet att få välja dom bilder man tycker är bra!

ja och även om domarna har haft olika uppfattning i olika perioder och dömt väldigt olika har rörelsen som sådan sett likadan ut!

Det jag menar är att vi kanske har blivit mer och mer medvetna om rörelsen nu än för 20 år sedan. Förr var det väl inte samma dressyrtryck som det är i dagens läge, fler och fler vet mer än tidigare.
Jag får väl gräva fram min gamla bok och titta hur det ser ut, men jag tror inte att jag kommer att hetsa upp mig något speciellt ;) En bild är någon sekund i någons ritt/hela ryttarliv....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka