Slowfeedingnätens placering/muskelspänningar

Corax

Trådstartare
Ni som har slowfeedingnät i hagen, hur har ni dem placerade?
Hur länge har ni haft hönäten så och tycker ni det funkar? Har ni märkt något negativt med hästen och har ni bytt placering eller position och i så fall av vilken anledning?

Jag har haft hästens nattnät i hagen hängandes i ca mank-boghöjd men har på sistone känt att hon gärna biter sig fast i tyglarna och är svår att få lösgjord.
Vid massagebehandling i förrgår upptäckte jag att hon har kraftiga spänningar i splenius, dvs ca övre delen av halsen men i övrigt kändes super i kroppen. Hennes spänningar brukar släppa utan problem men denna var kvar även igår.
Jag fick det inte att gå ihop förrän jag, mitt i natten vaknade och kom på att det måste vara hönätet.

Så jag har klurat och funderat och klurat lite till.
Jag kan antingen fästa nätet liggandes på foderbordet som är i boghöjd eller helt skippa nätet vilket känns som mitt sista alternativ i dagsläget.
Jag tänkte att det blir en mer normal ätställning om nätet ligger rakt framför näsan på hästen?
Har ni som upplevt spänningar i era hästar testat en annan position av nät och fått hästen att funka?
 
På den ena hästen har jag i en stor plastlåda på marken. Båda ändarna, eller bara ena fäst i stora karbinhakar.
Det blir en del lyftande av näten men det verkar inte påverka honom. Han har haft så i tre år nu.

Den andra får löst på marken. Han rycker så in i bängen annars men problemet för honom är att han sabbar tänderna. På marken tvingas han ta tag i stråna istället för nätet.
 
Min fick spänningar i hals- och nackmuskler av att dra ut hö ur hönät, så det är inget jag tänker ha igen. Inte värt det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 564
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 610
Senast: svea
·
Utrustning Jag står inför ett ev stallbyte och flera stall ser jag använder slowfeedingnät i hagarna. Jag har aldrig haft nät överhuvudtaget till...
Svar
16
· Visningar
987
Foder & Strö Först och främst måste jag fråga hur man fodrar en unghäst, efter aktuell vikt eller en uppskattad vuxen vikt? Har för mej att det är...
Svar
8
· Visningar
1 780
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp