SLÖ häst

mian1

Trådstartare
Jag har ingen slö häst, men jag skulle vilja ha en. I alla fall för ett tag. Nån som har en slö häst som skulle kunna ge tips? ;)

Sv: SLÖ häst

Jag har en häst som har ganska mycket egen motor i sig vare sig han får krafft eller inte men han är inte het eller hispig på något sätt. svårt att förklara...
Däremot kan man tro att han är slö/lat för han ser ut som så och beter sig så innan man kommer upp i sadeln. Och han ÄR väldigt stark.

MEN. När han älgar på så är det enda som hjälper att jobba jobba och jobba honom.
Kramp i benen är vardag. Hålla om honom och få fram honom så att han jobbar korrekt. DÅ är han inte slö, men han går i ett lugnare tempo och tvingas lägga all sin energi till att bära upp sig.

När vi rider ut så släpper jag lös honom ibland i galoppen. Då går han kvar i sin normala galopp. Den känns inte snabb men den går fort för hästen är storgalopperad. Smackar jag sedan på honom... DÅ vet han att han får springa och det tycker han om och fort går det! ;)

Om din häst är väldigt het så vad ger du den att äta? Jag ger tex int emin häst havre för då blir han för het och stark för mig.
Krafft grund får han bla.

Sv: SLÖ häst

Seabaz skrev:
Om din häst är väldigt het så vad ger du den att äta? Jag ger tex int emin häst havre för då blir han för het och stark för mig.
Krafft grund får han bla.

På sommaren får de gräs, på vintern hösilage. Stoet tål inte havre eller annan säd och ingen av dem behöver nåt extra "krut". Mineraler och vitaminer och en deciliter betfor att svälja ner det med, fast bara under den installade perioden.

Kanske vi borde testa yoga eller avslappningsmusik? :smirk:

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
791
Senast: Lejd
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka