Slö av finadyne?

ylvalill

Trådstartare
Min gammelpålle har gått på en finadynekur nu under 13 dagar (totalt 14 dagar är kuren), det har resulterat i att han är rejält hängig nu. Orkade knappt trava ens när jag var ute med honom ikväll (motionerar honom dagligen enl. Vets instruktion). Har nu läst på om finadyne och insett att en vanlig relativt biverkning är magsår, kan det vara det han fått, som gör honom så trött?

Han är inte lös i magen eller nåt sånt och aptiten på kraftfoder har han i alla fall kvar, men han är en väldigt glupsk häst och steget till att han ska tappa aptiten är långt. Utöver det att han är väldigt slö och hängig är egentligen enda symptomet jag märkt av att han blivit ovanligt sur när jag ska spänna sadelgjorden. Nån dom vet om det kan vara magsår, eller vad det annars kan vara? Får försöka få tag i veterinären imorgon...:(

Sv: Slö av finadyne?

Min häst blev väldigt slö och trött när han hade magsår. Man kan ju prova att ge gastroguard och se om de blir bättre, vilket de blir väldigt snabbt av gastroguarden, isf har han magsår.

Tack för svaret. Jag kollade med veterinären och hon var också inne på att det var magen som strulade på honom så vi avbröt kuren. Hon trodde dock inte det var så allvarligt som magsår i och med att han fortfarande åt/äter som han ska. Har nu gått ett par dagar sedan vi slutade med finadynet och jag tycker han har blivit lite piggare i alla fall så jag hoppas att det kanske inte var så allvarligt som magsår, men helt övertygad är jag inte.

Matvägrade din häst när han fick magsår? Och hur är det med gastroguard, får man det på recept?

Nja, magsår får de nog inte riktigt så snabbt av bara Finadyne. Tror att det ska till mer frekvent användning för det. Däremot kan han ju känna av magen och bli hängig p g a det ändå. Vad fick han Finadyne för?
Vår ponny, som har väldigt känslig mage, tål Finadyne väldigt bra men blir dålig av t ex Metacam.

Ja min häst slutade äta. Efter ett dygn med gastroguard började han äta igen. Din häst kanske började få ont i magen av finadynen men inte utvecklat magsår.
Gastroguarden skriver veterinären ut. Men den är väldigt dyr.

Liknande trådar

Hästvård Kanske hamnar detta fel, men det jag är ute efter är ju "sjukgymnastik" så förhoppningsvis kan det passa under hästvård. Har försökt...
Svar
2
· Visningar
4 756
Senast: ylvalill
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 869
Senast: Trix
·
Foder & Strö Min dam har sedan några veckor tappat mer och mer intresse för ensilaget för att nu i helgen helt rata ensilage i boxen – äter bara...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: fia-lisa
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 792
Senast: niclas_e
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka